Modulární stavby i smart city, Nairobi roste a hledá nová řešení

Nairobi a další velká keňská města zažívají v posledních desetiletích významný nárůst obyvatel. Je to dáno hlavně migrací z venkova do měst za zaměstnáním a možnost zajistit tam vyšší životní úroveň pro sebe a rodinu.

Výstavba nízkonákladového bydlení pro nové obyvatele, kteří často žijí ve slumech, a řízení dopravy ve městech představuje také významné příležitosti pro české firmy.

Ilustrační fotografie

Podle statistik OSN, byl průměrný přírůstek obyvatel města Nairobi mezi roky 2010 a 2020 3,9 % ročně. Do Nairobi přicházejí z venkova hlavně mladí lidé, průměrný věk je zde 20 let. To může být příležitostí (schopná pracovní síla), ale současně je to zátěží na vzdělávací systém, tlak na rychlý růst pracovních příležitostí (často nedostatečný) a na dostupnost nízkonákladového bydlení.

Zajistit adekvátní ubytování se nejen pro Nairobi stává jedním z hlavních problémů. Takzvané „neformální bydlení“ (slumy) je velmi hustě osídlené, je v něm omezený přístup k základním službám a bydlení je z hygienického pohledu naprosto neadekvátní. Největší slumy v Nairobi jsou známá Kibera, Mathare, Mukuru, Korogocho, slumů je po městě ale více.

ExportMag.cz: Exportní aliance? Staví vzorové chytré město, šíří slávu českého piva

Podobná situace je také v druhém největším městě Mombase či v Kisumu u Viktoriina jezera. Již desetiletí se neziskové organizace a komunální aktivisté snaží situaci ve slumech změnit a postupně ji zlepšují. Existují projekty, které do slumů přivádějí pitnou vodu, napojují je na městskou kanalizaci, nicméně růst těchto městských částí je neřízený a natolik překotný, že zlepšení jsou z důvodu rychlého přílivu nových obyvatel jen dočasná.

Většina městských obyvatel žije ve slumech

V Keni žije ve slumech více než 61 % městských obyvatel. Keňská vláda se snaží situaci řešit a ve velkém investuje do výstavby dostupného bydlení, což jsou obdoby našich sídlišť. V Nairobi například rostou „sídliště“ Pangani, Mavoko (jižně od letiště JKIA) či Shauri Moyo.

Program dostupného bydlení vyhlášený vládou v roce 2017 si dal za závazek postavit 500 tisíc bytů dostupného bydlení do roku 2022. Za toto období však bylo postaveno pouze 2 613 jednotek a 3 480 bylo na jaře 2022 ve výstavbě. „Sídlišť“ vzniká více, ale ty ostatní jsou bez přispění vedení města a jedná se o investiční, komerční stavby. Takovým příkladem je sídliště Ngara.

Také nová vláda prezidenta Williama Ruta si dala závazek vybudovat dostupné bydlení, a to až 250 tisíc bytů ročně. Jak toho dosáhnout, bude pro současnou vládu velkou výzvou. Kabinet je otevřený inovativním řešením. Při investiční konferenci v Praze na jaře 2023 náměstka ministra pro investice Abubakara Hassana například zaujala česká řešení, nabízející výstavbu kontejnerových domů. Ty totiž mohou být postaveny rychleji než tradiční stavby. Jejich výstavba by tak mohla doplnit výstavbu dalších projektů. Příležitostí je také výstavba kontejnerových buněk na sídlištích pro zdravotnická zařízení, služebny policie a podobně.

Další příležitostí v projektech dostupného bydlení jsou řešení pro napojení těchto nových domů na služby. Jsou potřeba čističky pitné vody či čištění odpadních vod.

Ilustrační fotografie

Vláda nabízí investiční pobídky

Jelikož vláda nemá mnoho možností, jak tyto projekty financovat, nabízená řešení mají větší šanci uspět, budou-li mít zajištěné financování. Na oplátku keňská vláda může nabídnout zajímavé investiční pobídky. Guvernér hlavního města Nairobi Johnson Sakaja nedávno předložil parlamentu návrh, aby bylo město rozděleno na pět městských částí (boroughs), které by měly rozhodovací právo o investicích a velkou finanční samostatnost.

Guvernér Sakaja počítá s přechodem na tuto samosprávu již během státního rozpočtu 2023/2024. To by mělo umožnit pružnější rozhodování o potřebných projektech na výstavbu nízkonákladového bydlení. „Counties“ (kraje) a jejich guvernéři pozorně sledují vývoj v Nairobi a chystají podobné změny i v dalších městech.

Doprava ve městech kolabuje

Dalším problémem keňských velkoměst je řízení dopravy. Například v Nairobi je situace neudržitelná. Dopravní zácpy město téměř paralyzují, a i přes investice na výstavbu silnic stávající infrastruktura kolabuje. Kenya Urban Road Authority (KURA) vypsala tendr na první fázi instalace Nairobi Intelligent Transport System (ITS) a Transport Management System.

Projekt zahrnuje instalaci zařízení ITS, včetně dopravní signalizace, řízení signalizace, kamerového systému a systému pro kontrolu vozidel na 25 křižovatkách, systému detekce vozidel, aktuální zpravodajství o dopravní situaci, dohledového systému zahrnujícího 20 kamer uzavřeného televizního okruhu (CCTV) a komunikační síť. Projekt má zajištěných asi 57 milionů eur od korejské Export-Import Banky a mohl být zajímavý pro české firmy či instituce, které se věnují „chytré“ dopravě, jako jsou například CROSS Zlín, Invipo, SmartPlan či GINA Software.

Příležitosti ve stavbě nízkonákladového bydlení a v kontrole a řízení dopravy jsou na spadnutí i v dalších velkých městech v Keni, jako jsou například Mombase, Kisumu či Eldoretu.

Informace poskytnuta Zastupitelským úřadem České republiky v Nairobi (Keňa). Autorka: Marta Anna Ledgard, ekonomická diplomatka.

• Teritorium: Afrika | Keňa | Zahraničí
• Témata: Ekonomika ve světě

Doporučujeme