Mongolsko staví své první metro, má ulevit přelidněné metropoli

Mongolská vláda připravuje výstavbu metra v  rozrůstajícím se Ulánbátaru. Výběrové řízení na realizátora projektu bude vypsáno letos. Příležitosti mohou využít české firmy z oboru stavebnictví a dopravního průmyslu.

Projekt metra dostává do centra pozornosti více než kdy předtím, mimo jiné díky ambicióznímu primátorovi Nyambatarovi, který do čela ulánbátarské radnice dosedl loni v říjnu. Mongolská vláda začala novému metru také přisuzovat vysokou prioritu a s blížícími se parlamentními volbami se pokusí využít této iniciativy ke zlepšení svého obrazu v očích veřejnosti.

Ilustrační fotografie

Stávající studie proveditelnosti ulánbátarského metra, kterou nechala vypracovat japonská rozvojová agentura JICA (Japan International Cooperation Agency), odhaduje náklady na realizaci projektu na v přepočtu 35 miliard Kč. Projekt počítá s vybudováním jedné linky o délce 22,3 km, která propojí východní a západní okraj města. Navrhované řešení kombinuje podzemní úseky metra ve středu města s nadzemními úseky na estakádách v okrajových oblastech, čímž se snižují požadavky na rozsáhlé zemní práce a zasahování do již existující městské infrastruktury.

ExportMag.cz: Odkaz Bati žije, exportéři zavádějí jeho systém vedení firmy

Metro je navrženo tak, aby se co nejefektivněji integrovalo do existujících dopravních systémů, zvýšilo dostupnost dopravy pro obyvatele města a přispělo ke zlepšení udržitelnosti města. Výběrové řízení na zhotovitele projektu a související poradenské služby má být vyhlášeno ještě v tomto roce, přičemž cílem je jeho dokončení do roku 2028.

Obnova vozového parku městské dopravy stojí v centru snah o modernizaci městské hromadné dopravy, což potvrzuje i nedávný nákup 600 nových autobusů od čínské firmy Yutong Bus. Tento krok je jen částí rozsáhlejšího plánu Mongolska na kontinuální obnovu dopravních prostředků, neboť výzvy spojené se zastaralými a technicky neodpovídajícími autobusy se netýkají jen hlavního města, ale i dalších regionů.

Přelidněná metropole

Modernizace dopravní infrastruktury v Ulánbátaru je reakcí na rychlý rozvoj a expanzi města, které bylo původně projektováno pro 500 tisíc obyvatel. Od roku 1990, kdy populace města nepřesahovala 58 tisíc, se počet jeho obyvatel exponenciálně zvýšil, s průměrným ročním přírůstkem 40 tisíc lidí. Dnes v Ulánbátaru žije přes 1,6 milionu obyvatel, což představuje asi polovinu celkové populace země.

Ilustrační fotografie

Prudký populační růst vyvolává výrazné problémy v městské dopravě, což vede městskou správu k nutnosti hledání řešení. Tento vývoj nabízí významné příležitosti pro mezinárodní spolupráci a investice a zároveň vytváří prostor pro angažmá českých firem, zejména z oblasti stavebnictví a dopravního inženýrství. Zvláště se nabízí prostor pro dodávky stavebních materiálů, moderních dopravních systémů a inženýrských služeb, v nichž mají české firmy silné postavení.

Silná konkurence z Číny

Je však důležité si uvědomit, že trh v Mongolsku je charakterizován silnou konkurencí čínských firem, což představuje výzvu nejen pro české, ale i pro ostatní zahraniční podniky. Tato skutečnost vyžaduje strategický přístup a pečlivé plánování, aby bylo možné úspěšně proniknout na tento trh a udržet si konkurenční výhodu. Doporučujeme každopádně sledovat aktuální informace o mongolských státních zakázkách.

Informace poskytnuta Zastupitelským úřadem České republiky v Ulánbátaru (Mongolsko). Auto: Vardan Khachatryan, ekonomický diplomat.

• Teritorium: Asie | Mongolsko | Zahraničí

Doporučujeme