Uprostřed nasyceného trhu s dětským zbožím existovala ještě nedávno Terra incognita. Mladé podnikatelce z Prahy Lucii Janauer se ji podařilo objevit a nastartovala tak svůj rychle rostoucí byznys.
Jak se hledá mezera na trhu?
Založení firmy Monkey Mum nepředcházel žádný sofistikovaný podnikatelský záměr. K vybudování podniku s ročními obraty v řádu desítek milionů pomohla Lucii Janauer náhoda.
„S malým synkem jsem spala v jedné velké posteli. Každý večer jsem ji obložila vším možným, aby mi nespadl, a i přesto se jednou v noci skutálel. A já nechtěla, aby se to opakovalo. Tak jsem začala řešit, jak nejlépe postel ohraničit, abychom se v klidu a bezpečí vyspali,“ popisuje s úsměvem.
Na českém trhu nebylo v roce 2020 možné dětské zábrany na postel sehnat, problém to byl i v Evropě. „Řekla jsem si, že snad není možné, abych nebyla schopná koupit takovou základní věc, jako je velká zábrana na manželskou postel,“ krčí rameny.
Nakonec zmíněný produkt objevila mimo Evropu. Tehdy se v ní probudil podnikatelský duch – nechala si dovézt šest desítek kusů a rozhodla se, že je zkusí prodat. Risk – do nákupu investovala většinu našetřených peněz – se mladé mamince vyplatil. Zboží z první dodávky prodávala přes facebook a do měsíce se po zábranách doslova zaprášilo.
Se synem v šátku jsem obcházela investory i banky, dokud jsem nenašla ty pravé, kteří uvěřili mému nápadu a podpořili mě v rozvoji podnikání.
Zájem rodičů o pomůcku na takzvaný co-sleeping Lucii Janauer překvapil. Nakonec podepsala s mimoevropským dodavatelem exkluzivní smlouvu o výhradním zastoupení na evropském trhu.
V srpnu 2020 si založila vlastní e-shop a nastartovala tak expresní růst. Zatímco v prvním roce firma Monkey Mum vykázala obrat půl milionu korun, letos už by to mělo být zhruba padesát milionů.
Trnitá cesta k úspěchu
Zábrany se podle zakladatelky Monkey Mum od prvního momentu ´začaly prodávat samy´. „Věděla jsem, že máme potenciál, a tak jsem začala shánět zdroj financování, abych nakoupila víc zboží a víc ho také mohla prodat. Jenže to nebylo vůbec jednoduché a nikdo mi nechtěl půjčit,“ popisuje „extrémně těžké začátky“.
Získat úvěr od banky je pro začínající firmu v Česku prakticky nemožné, přesvědčila se o tom i Lucie Janauer. První peníze na rozjezd podnikání jí tedy půjčili známí a maminka kamarádky.
Nakonec dokázala přesvědčit dvojici méně opatrných investorů. Ivo Kramoliš s Matějem Turkem dnes svého rozhodnutí poskytnout Lucii na rozjezd milion korun rozhodně nelitují.
„Od první investice nám extrémně rychle narostl obrat na jednotky milionů. To už i oni viděli, že se rozhodli správně. Rozhodla jsem se, že nezůstaneme jen u České republiky a že začneme prodávat i do zahraničí. Začali jsme shánět další finance a já řešit expanzi…“ usmívá se Lucie Janauer.
Menší komplikace jí prý přineslo narození druhého syna. „Řídit firmu s rok a půl starým dítětem a novorozencem pro mě bylo velice náročné. Bylo to období, kdy už jsme měli obrat 23 milionů a já měla několik zaměstnanců. V té době jsem měla sto chutí se vším praštit, ale investoři mě podrželi,“ přiznává CEO Monkey Mum.
Její děti dnes chodí do mateřské školy a Lucie Janauer má víc času na svou práci a chod společnosti, která momentálně prodává (nejen) postelové zábrany po celé Evropě.
Když žena touží být nezávislá
Rozhodnutí, které během mateřské dovolené učiní mnoho mladých žen, jež touží být nezávislé – totiž pustit se na tenký led vlastního byznysu – ani na okamžik nelituje.
„Také mi vadilo, že na mateřské nemohu mít příjem a jsem závislá na rodičovském příspěvku a svém manželovi. A já byla zvyklá si vydělávat, protože mám ráda nějaký standard. Mít na to jet na dovolenou. Něco si koupit, někam vyrazit. I v těhotenství a také s miminkem jsem pracovala. A když se naskytla příležitost podnikat, tak jsem do toho šla. První rok bez jediné výplaty,“ vzpomíná.
Aktuálně jí patří pětasedmdesát procent firmy, zbytek mají společníci včetně dua výše zmíněných investorů, jimž náleží deset procent. Další procenta získala investiční společnost Eskalator, jež do Monkey Mum napumpovala 1,3 milionu korun.
Ve znamení Slow fashion: Duo Češek mění přístup žen k módě
Chybí nám skutečná konkurence
Sortiment, který nabízí Lucie Janauer svým zákazníkům, je stále poměrně neobvyklý. Podařilo se jí najít a vyplnit mezeru na trhu a dodnes je v tom prakticky sama.
„Opravdovou konkurenci vlastně nemáme. Stali jsme se jedničkou na trhu, pozici si stále držíme a já doufám, že ještě dlouho držet budeme. Myšlenka je stejná jako na začátku. Jednoduše chceme maminkám usnadnit mateřství, jelikož je to období, které je mimořádně náročné,“ popisuje podnikatelka.
Lucie chce prý ženám na mateřské nabídnout místo, kde nebudou sami a nakoupí zboží, které jim zjednoduší život.
Stejně rychle, jak se konkurence objevila, tak zmizela. Já osobně na ni ale vlastně ani nekoukám. Zaměřuji se na nás a na to, abychom směřovali stále kupředu
Monkey Mum ale na trhu přece jen neosiřela. Poté, co se firma Lucie Janauer začala prosazovat na trhu, se několik potenciálních konkurentů objevilo.
„Nakoupili levné napodobeniny našich kvalitních zábran a nabídli je za nižší ceny. V tom momentě ale bylo krásně vidět, že cena není to jediné, na co zákazník hledí. Stejně rychle, jak se konkurence objevila, tak zmizela. Já osobně na ni ale vlastně ani nekoukám. Zaměřuji se na nás a na to, abychom směřovali stále kupředu,“ tvrdí CEO Monkey Mum.
Na jejím e-shopu dnes zákaznice neseženou jen zmíněné postelové zábrany. „Aktuálně jsme místem, kde maminky seženou vlastně všechno pro mateřství. Od dudlíčků, přes nosítka, až po zábrany na postel. A sortiment stále rozšiřujeme,“ dodává Janauer.
Plány do budoucna
Produkty dnes odebírají jak v Evropské unii, tak i ve třetích zemích mimo starý kontinent. Prodejce se pod značkou Monkey Mum především snaží zákazníkům nabídnout cenovou variabilitu.
„V nabídce máme dražší sortiment vyrobený v České republice, ale také levnější zboží z Číny. Je čistě na zákazníkovi, co si zvolí. Jsou výrobky, které by se v Česku, potažmo v Evropské unii, velice těžko vyráběly tak, aby cena byla pro zákazníka přívětivá. V těchto případech velice pečlivě vybíráme mimoevropské výrobce,“ popisuje podnikatelka.
Momentálně prodáváme do téměř celé EU ale i mimo ni. Největším trhem je pro nás střední Evropa a velké západní země.
A jaké jsou plány Lucie Janauer a jejího podniku do budoucna? „Prvním a nejdůležitějším plánem je růst. Přidáváme další a další produkty. Rozšiřujeme naše portfolio a navazujeme partnerství s dalšími e-shopy,“ prozrazuje CEO Monkey Mum. Firma chce také nakupovat další malé internetové obchody a v neposlední řadě expandovat na další trhy. Vše ale prý s rozumem a rozvahou.
Dobré rady nad zlato
Své zkušenosti s podnikáním se navíc Lucie Janauer rozhodla předávat dál. Doufá, že tím pomůže podnikatelům ulehčit začátky, které provázejí tvrdá řehole a odříkání.
„Povídat si s lidmi, kteří si tím už prošli. To je přesně to, co mně osobně na začátku pomohlo nejvíce. Protože spousty věcí se nikde na internetu nenajdete. Například návod na to, jak založit e-shop a nic nepokazit. Ten prostě neexistuje,“ upozorňuje.
Pokusím se předat své znalosti a zkušenosti dalším a dalším mužům i ženám, kteří před sebou mohou mít krásnou podnikatelskou budoucnost.
Lucie je zároveň autorkou knihy Teorie mateřství, jíž napsala těšně předtím, než založila Monkey Mum: „Ta kniha byla a je vlastně součástí mé firmy. Podle ní jsem e-shop pojmenovala a na jejím základě se snažím dále šířit myšlenku kontaktního mateřství. Populárně naučná kniha je pro
budoucí nebo čerstvé mámy a píšu v ní o vztahu maminky a miminka během prvního půl roku.“
A ještě jedna nezbytná douška na závěr. Poradit můžete komukoli cokoli, vlastnosti, které vás dovedou k úspěchu, ale musejí mít všichni potenciální podnikatelé v sobě. „Za mne jsou to vytrvalost, disciplína, pracovitost, cílevědomost a pozitivní myšlení. A hlavně mějte vyšší cíl. Pokud budete mít tohle, máte vyhráno,“ dodává Lucie Janauer.