Monterki: Obchod pro ženy s vrtačkou hledá cestu k prosperitě

Montérkových lacláčů tu už byla spousta, ale žádné speciálně pro ženy. Až donedávna. Změnily to Jana Houhová a Tereza Nová z Plzně.

archiv Monterki

Dvě šikovné mladé dámy z Plzně – Jana Houhová (28) a Tereza Nová (31) – si uvědomily, že v tomto typu oblečení zeje na trhu pořádná díra. 

Nová generace něžného pohlaví totiž už klidně v garáži montuje svůj chopper, orá s traktorem záhumenek nebo pracuje na stavbě svého domu. A chce u toho dobře vypadat, k čemuž rozhodně nepostačí dosud běžné modré nebo černé montérky z nepříjemně tvrdé látky.

Obě Plzeňanky si také všimly, že je mnoho dívek a žen, jež nemají mužského partnera, a proto se musí většiny „chlapských“ prací doma chopit samy. Samozřejmě ale i u toho chtějí být atraktivně oblečeny. Proto se zrodily Monterki – díky měkkému „i“ na konci jde o snadno zapamatovatelný vtipný název firmy i jejího zboží (přičemž se Monterki možná trochu svezly i na popularitě rovněž měkkoíčné hudební skupiny Holki). 

„Vloni v létě jsem koupila pozemek a pustila se do stavby svého vysněného domu,“ říká k tomu Jana Houhová. „Jeden den jsem se ale po práci na sebe důkladně podívala a řekla si: tak takhle by to nešlo. Otrhané tričko a staré tepláky, to přece není outfit hodný pracující ženy 21. století!“

Zaskočené podnikatelky. „Když jsme začaly s naším nápadem, ani ve snu nás nenapadlo, že by měly montérky takový úspěch u mladých slečen,“ říkají Jana Houhová a Tereza Nová.

Jablko nápadu

V obchodech to dopadlo podle očekávání – stavitelka žádné oblečení, které by splnilo její představy, nesehnala. „Chtěla jsem koupit nějaké hezké dámské montérky, abych při práci na zahradě i na stavbě dobře vypadala, ale nic takového na trhu není,“ konstatuje. Pak si ovšem Tereza s Janou večer sedly u sklenky vína a na jejich hlavy dopadlo Newtonovo jablko nápadu. Hezké nejsou? Tak si je samy ušijeme! A rovnou ve velkém, aby z toho byl i dobrý byznys!

„S podnikáním jsme ovšem ani jedna neměly žádné zkušenosti,“ krčí rameny Tereza. „Ale obě jsme měly tu myšlenku v hlavě, chyběl jen správný podnět. Já navíc mám k věci blízko – mým povoláním je práce s komunitou mladých lidí v SIT Plzeň, kterým spolu s kolegy pomáháme rozjet jejich vlastní podnikání, takže mám tuhle problematiku denně na talíři.“

Obě dámy se zatím projektu věnují až po své běžné práci. „Monterki řešíme často třeba do půlnoci – vymýšlení barevných motivů a výběr správných látek i doplňků, jako jsou třeba knoflíky, je pro nás radost,“ říkají. Na hotovém zboží je to také vidět: můžete si vybrat nejrůznější typy „montérek“ od něžně květinkovaných až třeba po žužuově růžové. 

Monterki v kostce

Jana Houhová a Tereza Nováz Plznězačaly v roce 2019 navrhnovat montérky určené výhradně pro ženy. O jejich výrobky je nemalý zájem. Firma Monterki je aktivní zejména na sociálních sítích, za necelý rok si vybudovala početnou síť zákaznic. 

Nejvíc lákají květiny 

Trh s módním oblečením je už řadu let přesycený – prakticky cokoliv, co chcete, je od vás vzdáleno jen pár kliků počítačovou myší. Výrobci oděvů se zoufale snaží zvednout odbyt i krajně neekologickými způsoby – hlavně prosazováním „fast-fashion“, v jejímž rámci má oděv po několika málo nošeních putovat do kontejneru.

Je proto obdivuhodné, že se v tomto oděvním tsunami dvě neškolené dívky z Plzně čím dál výrazněji prosazují. „V dnešní době je všeho dostatek, ba nadbytek,“ potvrzují. „Je skoro nemožné přijít s něčím, co se dosud na trhu nenacházelo, a ještě aby po tom dokonce byla sháňka! Myslím ale, že se to nám dvěma podařilo. Nabízíme něco, co tu ještě nebylo a je v tom i kus nás. Pořád se ještě samozřejmě učíme, ale myslíme si, že si zatím vedeme dobře.“

O tom není pochyb – po „monterki“ začíná být slušná poptávka, která stále roste. Klientky jsou nadšené poměrně širokým výběrem vzorů, jež jsou navíc šity z látek příjemných na omak i na nošení; s klasickými materiály tvrdými jako plech se nedají srovnat. „Nejoblíbenější jsou zatím různé květinové motivy,“ prozrazují Tereza a Jana. „Pomáhají ženám vyjádřit jejich osobnost, cítí se v nich dobře. Pokud jde o materiál, zvolily jsme vysokogramážní látky, které něco vydrží a jen tak se neušpiní ani neošoupají, ale zároveň představují zlatý střed mezi klasickou montérkovinou a čistě pohodovým materiálem.“

archiv Monterki

Hodí se i „mezi lidi“

V dnešní době, kdy už dávno neexistují globální módní vlny (jako třeba byly kdysi minisukně) a každý/á nosí, co se mu/jí líbí, se mohou monterki s jemným květinovým vzorem nosit vlastně po celý den: počínaje prací a konče třeba návštěvou kina či večeří v lepší restauraci. 

„Jestli jsou naše monterki jen na práci nebo i pro volný čas? Každý si může vybrat. Kupují je od nás ženy všeho věku pro práci na zahradě či v domě, ale také mladé slečny, které v nich chodí do zaměstnání – náš výrobek se jim líbí, cítí se v něm příjemně a pohodlně. A to je náš cíl: aby se v nich každá žena v každé situaci cítila dobře,“ říkají plzeňské podnikatelky.

„Do sortimentu chceme mimochodem také zařadit doplňky typu šátků či zástěr a rovněž kraťasové monterki,“ dodávají podnikatelky. „Nápadů je spousta, ale vše má svůj čas. Zatím neustále vylepšujeme náš hlavní produkt, ten je naší prioritou.“ 

Stojíme u zrodu nové značky?

Kdo je typickou klientkou firmy? „Když jsme začaly s naším nápadem, ani ve snu nás nenapadlo, že by měly montérky takový úspěch u mladých slečen. V současnosti prodáváme mladší generaci do 30 let, ale velká část zákaznic je i kolem 40 až 50 let, mají zahradničení a kutilství jako koníček. V podstatě jsou však našimi zákaznicemi babičky, tety, maminky, které mají zahrádku, ženy, jež rády kutí i mladé slečny, které chtějí být in a originální.“ 

Trochu to vypadá, jakoby obě plzeňské „podnikatelky na vedlejšák“ byly zaskočeny svým úspěchem. „Idea našeho projektu před námi roste nečekanou rychlostí,“ přiznávají. „Chtěly bychom, aby věci šly rychleji, ale ve finále jsme vlastně rády, když tomu tak není. Vše má svůj čas a my pro náš posun dopředu děláme maximum.“

Nápad obou mladých dam si během několika málo měsíců své existence získal velkou popularitu a zájem: o jeho životaschopnosti není pochyb. Teď však bude záležet na tom, zda v sobě slečny Houhová a Nová najdou dost kuráže a odhodlání, aby se naplno vrhly do nového podnikání. Monterki zjevně mají silný potenciál – jde o to využít ho.

„Zatím prodáváme přes sociální sítě, právě se dokončuje web, na kterém bude samozřejmě i náš kompletní e-shop. Na ten se moc těšíme,“ říkají. „Kamenný obchod bychom si do budoucna moc přály – doufáme, že se sen jednou stane skutečností. Prozatím bychom aspoň rády našly místo, třeba nějaký showroom, kde by si mohly zákaznice monterki vyzkoušet.“   

Držme palce (byl by to mimochodem skvělý startup). O životaschopnosti projektu svědčí nejen nadšené ohlasy zákaznic, ale i první objednávky, které už přicházejí ze Španělska, Německa, Velké Británie a dalších zemí…

Holky, jak na to?

Duo plzeňských podnikatelek má spoustu nápadů. Nevymyslely jen už úspěšně se rozvíjející „akci monterki“, ale chystají také sérii instruktážních videí „Jak na to“. „Ty budeme samy vytvářet a umísťovat na našem webu,“ říkají Jana a Tereza. „Budou tam nejrůznější návody na rukodělné domácí práce – třeba videa, jak zrenovovat starou židli, jak na betonovou stěrku, jak vypěstovat určité rostliny apod. Rády bychom, aby na našem webu časem vznikla skupina, kde si holky budou předávat své kutilské zkušenosti, tipy a triky.“

Převzato z časopisu Profit. Autor článku: Ivo Bartík. Foto: archiv Monterki.

Pravidelné novinky e-mailem