Podstoupit tyto testy musí nyní pendleři povinně co 14 dní. Za jeden test zaměstnavatel zaplatí kolem 1800,- Kč. Pro firmy v příhraničí jsou tedy náklady na testy pro tyto zaměstnance ve statisícových částkách. Přijít o tyto pracovníky ale nechtějí. Přivítali by proto, aby jim na testy přispíval stát.
„Jednoznačně požadujeme, aby se stát podílel na testování. Je to státní nařízení, tak ať se k tomu stát postaví. V naší společnosti nám od února přibylo 150 zaměstnanců z důvodu velké zakázky pro IKEU, našeho největšího zákazníka. Jenže polský zaměstnanec je teď pro nás prostě o tři tisíce korun měsíčně navíc,“ postěžoval si vedoucí personalistiky a mezd společnosti Kovona Systém Radomír Mikoláš.
Kovona zaměstnává 900 lidí, z toho 150 polských pendlerů z Těšínska. Náklady na testy PCR od května 2020 ve firmě přesáhly milion korun.
Jako další náklady navíc firmy pociťují v tom, že jim zaměstnanci v průběhu testování a během čekání na výsledky chybí ve výrobě. „Jsou to dva dny, kdy zaměstnanec není v práci. Problém vidím také v tom, že naše zdravé pracovníky testují v bohumínské nemocnici, která je virem zasažená,“ poznamenala personalistka Květuše Hrubá z firmy Bonatrans.
Kromě nárůstu nákladů na testy si některé firmy stěžovaly také na program Antivirus B a jeho vliv na umělou zaměstnanost fluktuujících pracovníků.
Vedení KHK MSK firmám přislíbilo, že bude lobbovat za příspěvek zainteresovaných aktérů na testy PCR, dostupnost testů a také za sjednocení pravidel na krajské úrovni. „Současně budeme požadovat, aby stát tlačil na laboratoře testující pendlery na covid-19 k minimalizaci nákladů a aby se snížila frekvence testování pendlerů na jeden měsíc,“ řekl předseda představenstva KHK MSK Jan Březina.