Trasa je zároveň administrativně jednodušší. Nové přepravní schéma spočívá v dopravě zboží do thajského Ranongu, kde je přeloženo na myanmarské lodě a přibližně za čtyři dny dopraveno do Rangúnu v režimu vnitrostátní plavby.
V současné době po trase Rangún – Ranong plují oběma směry dvě lodi týdně, každá s kapacitou 60 kontejnerů. Předpokládá se další posilování této linky, zejména po chystaném rozšíření přístavu Ranong, které thajská strana zamýšlí v rámci projektu takzvaného pozemního mostu mezi Thajským zálivem a Andamanským mořem.
ExportMag.cz: Exportní aliance? Staví vzorové chytré město, šíří slávu českého piva
Nová trasa je pro exportéry výhodná zejména proto, že zboží bude do země vstupovat ve zjednodušeném režimu příhraničního obchodu jako u pozemních přechodů, nikoliv v režimu mezinárodního obchodu, který platí pro rangúnský přístav (a letiště). Při vstupu zboží do země prostřednictvím mezinárodního přístavu v Rangúnu je třeba dosud žádat o dovozní (i vývozní) povolení měsíce dopředu a po udělení licence nelze měnit složení ani cenu dodávky. Takovým podmínkám mohou vyhovět například závody zahraničních firem, které v rámci svých dodavatelských řetězců podle pravidelného harmonogramu dovážejí materiál a vyvážejí hotové výrobky. Nehodí se ale pro jednotlivé dodávky strojů a vybavení připravené na míru do konkrétního myanmarského podniku, které tvoří výraznou část českého exportu.
Čeští vývozci (a řada dalších) proto dosud využívají zdlouhavý a dražší postup, kdy se zboží doveze do přístavu v Thajsku (nejčastěji Bangkok) a odtud putuje kamiony do Myanmaru, kam vstupuje po zemi v režimu příhraničního obchodu. V případě nové vodní trasy bude zboží procházet stejnou zjednodušenou procedurou, jaká probíhá na pozemních hranicích mezi městy Ranong v Thajsku a Kawthaung v Myanmaru. Odtud dále bude přeprava posuzována jako vnitrostátní a v Rangúnu bude zboží vyloženo v domácí části přístavu bez dalších celních procedur.
Projekt je zatím v pilotní fázi a novou trasu využívají pouze myanmarští a thajští dopravci. Nicméně několik evropských logistických firem již požádalo o povolení užívat tuto novou linku a lze očekávat, že v nejbližších týdnech bude tato rychlejší, levnější a spolehlivější přepravní trasa dostupná také pro přepravu zboží z evropských přístavů.