Společnost Skypicker vznikla v roce 2012 jako odpověď na cestovatelská trápení zakladatele Olivera Dlouhého. Aby našel nejlevnější kombinaci letenek, musel strávit hodiny manuální prací, a výsledek přinesl ovoce – do svého cíle a zpět se dostal za zlomek ceny přímého letu. Rozhodl se proto tuto možnost nabídnout i ostatním cestovatelům.
Zakladatel firmy má přitom podnikání v krvi. Jeho předchozí podnikatelské záměry sice neměly rozsah a rozměr Skypickeru, ale obchodováním se zabýval již od střední školy.
Propojili nespolupracující
„Letecký průmysl je relativně staré odvětví, kde se za posledních dvacet let nic nezměnilo. Vyrostly spousty takzvaných low-cost přepravců, ale jejich nabídka je ve většině případů k nalezení pouze přímo na jejich webu, a nikdo Vám nenabídne kombinaci více low-cost letů dohromady,“ vysvětluje Lucie Brešová, výkonná ředitelka Skypicker.
„Navíc je systém vyhledávání letů zastaralý, a neumí kombinovat lety všech existujících dopravců, což je na úkor zákazníků. Ti tak mnohdy končí s dražším spojem, aniž by věděli, že se do svého cíle mohou dostat levněji či dokonce jednodušeji,“ dodává Lucie Brešová.
Skypicker proto umí díky unikátní databázi a algoritmu na kombinaci dat najít letenky, které kombinují i nespolupracující aerolinky. Na tyto kombinace poskytuje firma garanci. „Což znamená, že kdyby se Vám při navazujícím letu zpozdil první spoj, zajistíme vám, že se dostanete do cíle,“ podotýká Lucie Brešová. Pro firmu bylo na začátku nejtěžší najít správný business model. „Díky jedinečnosti naší nabídky je náš růst vlastně celkem jednoduchý,“ říká Lucie Brešová s úsměvem.
První prodeje letenek zrealizoval Skypicker v březnu roku 2013 v jednotkách kusů, zatímco dnes jeho měsíční obrat přesahuje 100 milionů korun. Meziměsíční růst obratu tak dosahuje desítek procent.
Konkurence zatím nevznikla
Zákazníkem firmy je kdokoliv, kdo chce někam letět. A to napříč věkovým spektrem i kontinenty. Už dávno není Skypicker jen webem pro baťůžkáře.
Konkurenci pro firmu tvoří v podstatě jakýkoliv prodejce letenek. Ovšem s podobně propracovanou technologií zatím nikdo na trh nepřišel. „Nikdo nenašel ten správný recept mezi technologií, processingem a teamem,“ podotýká Lucie Brešová.
Vzhledem ke svému zaměření firma od začátku mířila na globální trhy. „Vždy je potřeba umět zahraniční partnery přesvědčit o unikátnosti naší nabídky a zároveň kvalitě služby. Zákaznický servis pro cestovatele po celém světě je občas oříšek, ale my máme rádi výzvy,“ popisuje ředitelka Skypicker, co bylo pro firmu nejtěžší.
I když firma působí v České republice, generuje v tuzemsku méně než 1 procento svého obratu. Jejími největšími trhy jsou Rusko, Německo a země EU, ale také Jihovýchodní Asie a Pacifik.
Při takovém rozsahu služeb musí společnost řešit i jazykovou bariéru, aby mohla zákazníky v tolika zemích kvalitně obsloužit. „Snažíme se mít nejlepší zákaznický servis v našem odvětví. Samozřejmě díky mezinárodnímu aspektu to není vždy jednoduché. O kvalitu v jednotlivých jazycích se snažíme náborem rodilých mluvčích, kteří jsou pro nás velmi hodnotnými při komunikaci s různými jazykovými a kulturními odlišnostmi. Naštěstí se dá v začátcích hodně pokrýt angličtinou. Ta je v naší společnosti absolutním základem pro každého pracovníka,“ vysvětluje Lucie Brešová.
Vzhledem k tomu, že zákaznický servis poskytuje firma čtyřiadvacet hodin denně a sedm dní v týdnu, musí různé jazyky posilovat podle směn a časových pásem.
Úspěšný projekt samozřejmě přitahuje snahy o napodobování. „Říká se, že plagiátorství je nejvyšší forma lichotky. Snažíme se mít přehled o novinkách na trhu, a v první řadě pracujeme na tom, abychom si udrželi prvenství, jak technologicky, tak nabízenými lety, ale i kvalitou našeho servisu,“ popisuje Lucie Brešová, jak se s tím firma vypořádává.
Zaměstnance si loví přímo šéfové
Aby společnost udržela konkurenceschopnost na trhu, musí neustále inovovat. A k tomu potřebuje získávat nové talenty. Přístup k jejich získávání volí netradiční. Vysokoškoláky a začínající softwarové vývojáře hledá na konferencích a akcích týkajících se oblasti IT či marketingu. Tam vhodné kandidáty oslovují přímo osobnosti ze Skypickeru s jasným cílem – přesvědčit je ke spolupráci s jednou z nejrychleji rostoucích firem v regionu.
„Tento způsob náboru se nám skvěle osvědčil. Na trhu je nedostatek IT specialistů. Navíc je těžké je přesvědčit obyčejným inzerátem, aby šli pracovat zrovna k nám. Pokud se s nimi ale potkáme tváří v tvář, za pár minut mají jasno, že jejich budoucnost je ve Skypickeru,” chválí strategii náboru zakladatel společnosti Oliver Dlouhý.
Obor, do kterého se firma pustila, má přitom velké perspektivy. „Online travel určitě prochází časem změn od doby, kdy se prosadili velcí internetoví giganti. Je zde prostor pro nové dravé přístupy, které zákazníkům přinesou kvalitnější a levnější služby,“ uzavírá Lucie Brešová.
Dalibor Dostál