Nápoje s THC jako možná alternativa k alkoholu v Mexiku

Vznikající trh nápojů s obsahem THC je v Mexiku stále více vnímán jako potenciální narušitel trhu s alkoholem. Nápoje obsahující psychoaktivní složku konopí jsou uváděny na trh jako zdravější alternativa alkoholických nápojů.

Mezi přední společnosti v této oblasti patří kanadské firmy Canopy Growth a Hexo Corp spolu s mexickou značkou Cannahydrate.

Ilustrační fotografie

Významným hráčem je společnost Constellation Brands, vlastník mexických piv Modelo a Corona, která prostřednictvím svého podílu ve společnosti Canopy Growth investovala výrazně do odvětví THC nápojů. Přestože společnost Constellation zatím na mexický trh produkty s THC přímo neuvedla, její zapojení signalizuje, že konkurence mezi nápoji s THC a alkoholem by se mohla zintenzivnit.

ExportMag.cz: Výrobce tradiční slivovice ze Zlínska oslavil 100 let a začíná prodávat i do zahraničí

Z hlediska podílu na trhu zůstávají THC nápoje v Mexiku malým, ale rychle rostoucím segmentem. Studie společnosti BDSA o celosvětových konopných nápojích předpokládá, že do roku 2025 by tržby v tomto odvětví mohly přesáhnout 1 miliardu USD. THC nápoje v Mexiku v současnosti představují méně než 1 % celkového trhu s nealkoholickými nápoji, kterému dominují limonády, ty tvoří více než 60 % prodeje nealkoholických nápojů v zemi. Pro srovnání pivo ovládá 70 % trhu s alkoholem. Trh s THC nápoji by mohl rychle růst zejména proto, že spotřebitelé dbající na své zdraví hledají alternativy k alkoholu a sladkým nealkoholickým nápojům.

Navzdory slibnému růstu je prodej nápojů s THC omezen přísnými mexickými zákony o konopí. Na základě změn obecného zdravotního zákona z roku 2023 byla legalizována rekreační konzumace konopí, ale prodej produktů THC včetně nápojů je přísně regulován. Tyto nápoje nesmí obsahovat více než 0,3 % THC, což je hladina, která zajišťuje mírný účinek. V současné době lze nápoje s obsahem THC legálně prodávat pouze prostřednictvím specializovaných konopných výdejen a pouze dospělým osobám starším 18 let, takže širší maloobchodní distribuce mimo tyto kanály je podle současných předpisů nepravděpodobná.

Ilustrační fotografie

Cílem vlády je tento nově vznikající trh přísně regulovat a zajistit, aby výroba a prodej zůstaly v zákonných mezích a bojovat tak proti přetrvávajícím problémům Mexika s drogovými kartely. Navzdory těmto překážkám znamená experimentování s nápoji s obsahem THC spolu s opatrným uvolňováním omezení posun v přístupu mexické společnosti ke konzumaci konopí.

V USA se nápoje s THC výrazněji prosadily zejména ve státech jako Kalifornie a Colorado, kde je konopný průmysl rozvinutější. Tyto nápoje stále tvoří jen skromný podíl na celkovém trhu s nealkoholickými nápoji – přibližně 1–2 %. Některé mexické společnosti již vyrábějí THC nápoje určené pro americké spotřebitele, zejména v příhraničních oblastech, podobně jako mexičtí výrobci vyvážejí řemeslné pivo do USA.

Autor: Paul Richard, místní zástupce ČR pro agro-potravinářství, velvyslanectví ČR v Mexico City. Více informací o nástrojích Ministerstva zemědělství na podporu exportu naleznete na webu eagri.cz v Proexportním okénku. Zdroj: elpais.com

• Teritorium: Amerika | Mexiko | Zahraničí
• Oblasti podnikání: Obchod | Potravinářský průmysl

Doporučujeme