Nárůst nákladů domácností na potraviny a základní služby v Británii a další novinky ze sektoru zemědělství

Podle britské charitativní organizace The Food Foundation přibližně 4,7 milionu dospělých zaznamenalo v lednu 2022 ve Velké Británii nedostatek potravin, což je zhruba 8,8 % domácností.

V červenci 2021 to bylo pouze 7,3 %. Navíc milion lidí z těch, kteří neměli dostatek jídla, uvedl, že oni sami nebo někdo z jejich domácnosti musel strávit celý den bez jídla, protože si jídlo nemohl dovolit nebo k němu neměl přístup.

Ilustrační fotografie

„To jasně ukazuje, že prudce rostoucí ceny potravin a energií mají negativní dopady na miliony lidí ve Spojeném království,“ uvedla charitativní organizace. Podle této organizace muselo zhruba 16 % domácností omezit kvalitu nebo množství potravin, aby mohly zaplatit jiné základní potřeby, např. účty za energie.

Stavebnictví zažívá v Británii po pandemii boom. V čem jsou šance pro české firmy?

Zároveň 59 % domácností uvedlo, že se obává, že zvýšené ceny energií způsobí, že budou mít méně peněz na to, aby si mohli dovolit dostatek potravin pro sebe nebo svou rodinu. Nepříznivá situace u životních nákladů se bude pravděpodobně prohlubovat, protože se předpokládá, že ceny potravin budou i nadále růst, a to rychleji než v loňském roce.

Nárůst spotřebitelských výdajů na mrazené potraviny

Podle výkonného ředitele British Frozen Food Foundation (BFFF) Richarda Harrowa budou spotřebitelské výdaje za mražené potraviny růst i po pandemii, přičemž mezi největší trendy patří mražené ovoce a rostlinné potraviny.

Tato predikce vychází ze změny chování britských spotřebitelů během pandemie, kdy vlivem obav z častějších návštěv obchodů zákazníci častěji kupovali mražené potraviny. I když lze v současnosti pozorovat návrat k obvyklým vzorcům nakupování, stále se mražené potraviny prodávají dvakrát více než před pandemií.

Výrobci potravin musí pracovat na dosažení uhlíkové neutrality

Na výrobce potravin a nápojů ve Velké Británii je vyvíjen tlak, aby dosáhli uhlíkové neutrality a přiblížili se k trvalé udržitelnosti. Britská vláda v říjnu 2021 zveřejnila strategii k dosažení uhlíkové neutrality s cílem dosáhnout jí v roce 2050.

Food and Drink Federation oznámila ambici dosáhnout tohoto cíle již v roce 2040. Výrobci potravin se proto budou muset těmto iniciativám a strategiím postupně přizpůsobovat obdobně jako producenti v EU.

Autoři: Paul Wilkins a Tibor Angyal, místní zástupci ČR pro agro-potravinářství, velvyslanectví ČR v Londýně. Více informací o nástrojích Ministerstva zemědělství na podporu exportu naleznete na webu eagri.cz v Proexportním okénku.

• Teritorium: Evropa | Velká Británie | Zahraničí
• Oblasti podnikání: Maloobchod | Obchod | Potravinářský průmysl

Doporučujeme