O jejich využití uvažuje například Uber. Výhoda vírníků je v tom, že využívají konstantní spotřebu energie i při startu.
Vírník měl premiéru už v roce 1923, před druhou světovou válkou byly využívány jako pozorovací a spojovací letadla. Po roce 1945 byly ve vojenském sektoru nahrazeny helikoptérami. V posledních dekádách slouží zejména jako letadla pro amatéry a letecké nadšence.
Vírníky by se ale mohly stát významnou součástí letecké dopravy ve městech. Jejich výhodou je konstrukční jednoduchost a bezpečnost provozu. Protože se však staly doménou amatérských letců, nejsou vyráběny z nejkvalitnějších leteckých materiálů.
„Elektrický pohon otevírá možnosti neuvěřitelným konfiguracím bez potřeby technologií pro helikoptéry,“ věří vírníkům ředitel asociace Vertical Flight Society Mike Hirschberg. „Přitahují pozornost společnosti Uber a dalších firem, jež chtějí provozovat létající taxi,“ zdůraznil pro Wired.
Ve Spojených státech stoupá poptávka po kvalitních vírnících z kompozitních materiálů. Vyrábí je například italská firma Magni Gyro nebo německá AutoGyro.
Americké společnosti Skyworks Global a Jaunt Air Mobility hodlají elektrické vírníky využívat ve městech jako létající taxi. Jaunt Air Mobility spolupracuje na projektu s firmou Uber.
„Vírník má několik vlastností zajímavých pro městkou leteckou mobilitu. Může si udržet plnou kontrolu i při ztrátě energie, takže nepotřebuje vybavení padáky. Provoz je stejně nebo více bezpečný než komerční letectví, jež je mnohem bezpečnější než provoz helikoptér,“ zdůraznil technologický šéf Skyworks Dan Woodbury.
Firma pracuje na konceptu vírníku eGyro, jehož design zatím nebyl odhalen. Má využívat elektrický motor pro roztočení hlavního rotoru, aby bylo možné vzlétnout vertikálně. Druhý motor má pohánět tlačnou vrtuli. Na provoz by měly stačit upravené baterie a motory z elektromobilů.
Definice vírníku
Vírník (také autogyra, autogyro) je, stejně jako vrtulník, letadlo těžší než vzduch, které je opatřeno rotujícími nosnými plochami, které se nazývají rotor. Na rozdíl od vrtulníků však vírník nemá rotor poháněný vlastním motorem; místo toho je opatřen vrtulí (ta může být jak tažná, tak tlačná) poháněnou motorem, jejíž rotace způsobí dopředný pohyb vírníku. Při pohybu vznikají aerodynamické síly, které rotor roztáčejí.
Zdroj: wikipedia.org
„Energetický profil vírníku je hodně konstantní,“ dodal další výhodu Woodbury. Firma pracuje také na vývoji vírníku s motorem na fosilní paliva pro armádní a komerční zákazníky. Výhodou je, že americký letecký regulátor FAA nemusí v případě těchto strojů schvalovat nové nevyzkoušené technologie a složitou avioniku. Dalším pozitivem těchto letadel je nízká hlučnost.
Jaunt pracuje na vírníku, který má kromě hlavního rotoru také několik menších vrtulí na křídlech. Hlavní rotor ale může být plně poháněn dvěma elektrickými motory, což má umožnit stabilní vertikální start nebo přistání. Takže se jedná o hybrid mezi vrtulníkem a vírníkem. Prototyp má být hotov do roku 2023.
Převzato z webu Euro.cz. Autor: František Novák, foto: Jaunt Air Mobility, Skyworks Global.