Fiktivní slevy: Nečistá hra se zákazníky

„Průměrný český zákazník bez slev nenakupuje. Obchody stále kouzlí s falešnými slevami,“ říká provozní ředitel společnosti Apify  Jakub Balada.

archiv Apify

Obchody fiktivně navyšují původní ceny, aby se následně mohly tvářit, že nabízejí vysoké slevy. Jak je možné, že jsou takové podvody v Česku běžné?
Aktuální stav je takový, že průměrný český zákazník bez slev prakticky nenakupuje. Když si porovná nabídku cen a kvalitu výrobku, je pro něj rozhodující právě výše zlevnění. A bohužel se orientuje podle toho, co prodejce na produkt napíše. Pokud obchod kupujícímu sdělí, že na Black Friday zlevnil výrobek o 70 procent, tak ho prostě koupí, přestože jde většinou o falešnou slevu. Reálná může být jen v řádu jednotek procent nebo i nulová. E-shopy i kamenné obchody toho zneužívají. Na jejich obranu je ale třeba říct, že to mají nesmírně těžké. Kdyby tu byl férový obchod, který vždy ukazuje slevy v reálné výši, bude proti konkurenci nesmírně znevýhodněný. 

Proč zákazníky neochrání zákon?
Připomněl bych, že nedávno byla schválena evropská směrnice o cenách pro spotřebitele. Členské státy teď mají dva roky na to, aby ji implementovali do svých zákonů. Věříme, že se díky tomu prostředí změní. Aktuálně tu platí zákon o ochraně spotřebitele. To, co některé obchody dělají, je podle nás v rozporu s tímto zákonem, kde je přesně popsáno, co je to klamavá praktika. Na druhé straně ale není úplně exaktní a dá se obejít. 

V čem konkrétně?
Například přesně neříká to, co popisuje ona směrnice. Tam je přesně řečeno, z jaké ceny a jakým způsobem se může počítat sleva. Dnes e-shopy mnohdy berou jako výchozí částku, ze které je vypočtená údajná sleva, maloobchodní cenu, za níž ten produkt ale nikdy reálně neprodávaly. To by v budoucnu nemělo být možné.

Uvedete příklad?
E-shop začne například prodávat televizi, která je úplně novým čerstvě naskladněným produktem. Už první den prodeje u ní ale uvede čtyřicetiprocentní slevu. Odvolává se přitom na to, že ji vypočítal z maloobchodní ceny, kterou definuje výrobce. Česká obchodní inspekce sdělí, že je to neetické, ale nikoli v rozporu se zákonem. Nová směrnice jasně říká: pokud chce e-shop určit slevu, musí ji vypočítat z ceny, za kterou produkt prodával minimálně třicet dní. 

I to je ale možné obejít, nebo se pletu?
Teoreticky to mohou prodejci obejít tak, že budou měsíc nabízet produkt za 50 tisíc a pak ho zlevní na 30 tisíc. Když jej ale následně například během akce Black Friday nebo v novém rok budou chtít nabízet za 25 tisíc, bude jejich povinností uvést jako výchozí cenu 30 tisíc, nikoli 50, jak je běžnou praxí dnes. Zákazník tak bude informován o reálné slevě. Právě to by mělo tržní prostředí výrazně narovnat. 

Co takovým obchodům, které klamou zákazníky, hrozí dnes, pokud porušují existující zákon? Věnuje se Česká obchodní inspekce (ČOI) kontrolám dostatečně?
Aktuálně dává ČOI pokuty, zachytí ale jen zlomek takových podvodů. Navíc ty sankce nejsou nijak vysoké. Zmíněná směrnice říká, že výše pokuty může dosáhnout až čtyř procent ročního obratu, což by bylo pro obchody velmi citelné a určitě by si daly větší pozor. Chápu, že ČOI má na starost daleko víc důležitých věcí. My ale máme pocit – když vidíme výsledky kontrol například na Black Fridays –, že se daleko více věnují kamenným obchodům než e-shopům. Online ještě tolik nesledují. A přitom jsou tu internetové obchody jako například Mountfield, které s fiktivními slevami prodávají drtivou většinu svých výrobků a prokazatelně podvádějí.

archiv Apify

Mluvil jste o maloobchodních cenách, ale e-shopy dělají i to, že si původní cenu vymyslí, pak ji přeškrtnou a slevu vypočítají z ní…
Máte pravdu. Přeborníkem ve slevách je právě Mountfield, který se tváří, že má na drtivou většinu produktů celý rok 40 až 50 procent slevy. Reálné slevy jsou ale podle našich analýz jen asi sedm procent. Na Nový rok nabídli zákazníkům speciální výprodej, kdy uvedli, že mají všechno zboží za třetinu. Když se podíváte na graf na našem srovnávači, zjistíte, že vybraný produkt v říjnu prodávali za dva tisíce (v takzvané slevě z 5,5 tisíc korun). V den, kdy to před Vánocemi zdražili, zvedli přeškrtnutou cenu z 5,5 tisíce na šest. Tuto cenu si ale vymysleli, takže jde o přímo učebnicové klamání zákazníka…

Takže po Novém roce zlevnili z vymyšlené ceny…
Od 24. do 28. Prosince, tedy mezi svátky, kdy jsou všechny obchody zavřené, to najednou zdražili na šest tisíc, tváříce se, že to čtyři dny za šest tisíc prodávali. Jenže všichni vědí, že mezi svátky je zavřeno. Následně to zlevnili na původní dva tisíce s tím, že mají bombastický výprodej za třetinu původních cen. Řadu totožných produktů prodávají Mall.cz i Mountfield, ale přeškrtnutá cena je v obou případech u téhož produktu diametrálně odlišná. Obchody zkoušejí, co ještě zákazník snese. A není to samozřejmě jen Mountfield.

Co lidem poradit, aby na falešné slevy nenaletěli?
Poradil bych jim dvě věci. Podívat se na srovnávače cen jako Heuréka. Když si zadají produkt do srovnávače, zjistí, že obchody nabízejí jeden produkt za tutéž cenu, ale jeden uvádí 80procentní slevu a druhý a třetí daleko nižší. Pak je jasné, že jde minimálně v jednom případě o podvod. Druhá věc je Hlídač shopů, který si můžete zdarma stáhnout do internetového prohlížeče Google Chrome. Pokud máte toto rozšíření, otevřete si stránky libovolného obchodu, který sledujeme, kliknete na konkrétní produkt a Hlídač shopů vám zobrazí historii cen u daného výrobku několik měsíců, nebo dokonce i let zpátky. Pak přesně vidíte, jak obchod kouzlí se slevami. Zároveň se tak dozvíte reálnou slevu

Čeští zákazníci se ale přece jen učí a mají stále větší přehled. Platí, že e-shopy postupem času tyto klamavé praktiky omezují?
My jsme vydali už tři analýzy Black Fridays (každý rok jednu). Zpočátku jsme se zaměřili jen na tři největší e-shopy Mall.cz, Alza a CZC. První rok se ukázalo, že i ony používaly zmíněné klamavé praktiky. Poté, co jsme to zveřejnili, e-shopy na to reagovaly a dneska už to u nich najdete minimálně. V roce 2019 jsme přidali dalších deset e-shopů včetně Mountfieldu a zjistili jsme, že dělají to, co ty velké před dvěma lety. Doufáme, že se to v budoucnu změní. 

A co malé e-shopy? 
Přesná čísla nemáme, ale logicky to dělají také. V podstatě to funguje tak, že internetové obchody ve srovnávačích monitorují svoji konkurenci a ceny určují podle ní. A pokud se tak chovají ostatní, nemáte šanci se tomu ubránit. Je to dané hlavně extrémně konkurenčním prostředím. Česko je ostatně nejrychleji rostoucí e-commerce trh v Evropě. E-shopů je na tak malý trh moc, rychle se rozvíjejí a expandují.

Jaké jsou ostatně v Česku slevy během takzvaných Black Fridays v porovnání s vyspělými zeměmi?
Black Friday začal za oceánem v kamenných obchodech jako jednodenní výprodej, a to poslední pátek v listopadu, kdy se prodejci zbavovali před Vánocemi přebytečného zboží. Pak existují ještě takzvané Cyber Mondays, které se týkají právě e-shopů. České e-shopy tento pojem zneužívají tak, že mají slevové období s označením Black Friday třeba desetkrát do roka a rozhodně ne pouze jeden den. Alza má čtyři Black Fridays během roku, Mall.cz má toto slevové období od konce října do konce listopadu a pak ještě dvakrát za rok. To je opět nečistá hra se spotřebiteli. Navíc je třeba si uvědomit, že obchody během této akce nabízejí se slevou jen třeba jedno až dvě procenta produktů. Průměrná uváděná sleva je například u Alzy 30 až 35 procent, reálná ale jen kolem patnácti. 

Jakub Balada (37) 

Vystudoval Matematicko-fyzikální fakultu UK. V roce 2015 založil se svým bývalým spolužákem platformu Apify, dnes je jejím provozním ředitelem. Startup se prosadil ve Spojených státech. Provozují web Hlídač shopů.cz, který umožňuje sledovat historii vývoje cen u internetových obchodů.

Převzato z časopisu Profit. Autor článku: Jakub Procházka. Foto: archiv Apify.

• Teritorium: Česká republika
• Oblasti podnikání: Neurčeno | Právo, právní služby

Doporučujeme