V roce 2024 dosud největší potravinářský veletrh v letošním roce nabízí zásadní změny. Tou nejdůležitější bylo vyřazení klasických sladkostí a přesunutí této kategorie na podzimní veletrh ISM.
Na veletrh Gulfood se každoročně zapisuje přes 4000 firem na čekací listinu. Firmy tak dobře vědí, že pokud jeden rok místo vynechají, pravděpodobně se na veletrh už nedostanou. Jednou z mála příležitostí, jak se na veletrh dostat, je zvolit účast v prostorách národního stánku.
Jelikož jde opravdu v mnoha případech o jedinou možnost, jak se veletrhu účastnit, svádějí obrovský boj i všechny státy a stání organizace o získání lepšího nebo většího místa k prezentaci na další rok. V současné době tak největší plocha a prezentace ukazuje také vzájemné vztahy mezi zeměmi, s veletržní správou a v přínosu pro samotný veletrh a jeho rozmanitost.
ExportMag: Světelný tunel nebo les ze skla. Česká svítidla září za mořem i v Arábii
V případě Gulfoodu tak nejde o to, kdo se přihlásí, ale kdo bude veletržní správou vybrán a jaké místo mu na příští rok nabídnou. Národní stánek České republiky díky Ministerstvu zemědělství zabírá celou jednu řadu v nejprestižnější výstavní hale.
Význam veletrhu rostl v posledních letech doslova mílovými kroky. V současné době se dá říct, že má konkurenta pouze v několika málo evropských veletrzích, i když jeho zaměření a přínos pro firmy je úplně jiný. Je to především díky tomu, že Gulfood není emirátský veletrh, ani veletrh Blízkého východu, ale globální obchodní událost.
Velmi lehké letecké spojení ze všech koutů světa, speciální proclení téměř jakýchkoliv vzorků na veletrhy a také jednomu z nejsnazších vstupů do země co se týká vízových povinností, dělá Gulfood extrémně přitažlivý pro celou Afriku, Blízký východ a Asii. Především kvůli problematice s vízy do EU ze třetích zemí, a naopak dlouhé cestě z EU do Asie, se tak z Dubaje stalo opravdové mezinárodní obchodní centrum.
Je tedy velmi pravděpodobné, že vystavující firmy si odvezou obchodní kontakty z celého světa. Není ani výjimkou, že česká firma uzavře první kontrakt díky Gulfoodu s některou ze členských zemí EU. Pro mezinárodní obchodní prostředí ze světa potravin tak začíná být účast na veletrhu součástí prezentace síly a stability. Některé firmy dokonce říkají, že účast na veletrhu je z pohledu jejich distributorů v regionu brána jako automatická a povinná. Zároveň je pro firmu jednoduché potkat své obchodní partnery napříč světem v Dubaji než za nimi létat jednotlivě. Na Gulfoodu je opravdu téměř každý.
To dokazují také čísla. Letošní Gulfood 2024 představí více než 5500 vystavovatelů včetně 127 národních pavilonů. Díky změně zaměření a odsunu sladkostí i letos veletrh představí 49 % nových vystavovatelů a produktů, které dosud v Dubaji nebyli k vidění. Celková plocha přesahuje 300 000 metrů čtverečních a zabírá 24 hal Světového obchodního centra WTC v Dubaji. Veletrh doprovází další akce jako soutěže mladých kuchařů, workshopy michelinských celebrit, různé konference atd.
Pro firmu není nutné pouze vystavovat, je dobré veletrh alespoň navštívit. A když vezmete s sebou rovnou i obchodní tým a batoh vizitek, případně si do kufru zabalíte pár katalogů nebo vzorků, nikdo vám nic neřekne. Naopak si prohlédnete, jak jeden z nejlépe organizovaných veletrhů světa vypadá, a ještě najdete nové obchodí kontakty.