Nejvíce přibývá turistů z Číny

„Cestovní ruch se podílí na HDP zhruba třemi procenty,“ říká prorektorka Vysoké školy obchodní Iveta Hamarneh.



Podle Českého statistického úřadu loni meziročně vzrostl počet zahraničních turistů. Z jakých zemí k nám přijíždí nejvíce turistů a jak se to mění?
Zahraničních návštěvníků přijelo za celý loňský rok o 550 tisíc více než v roce předchozím. Nejdůležitější zdrojovou zemí stále zůstalo Německo, odkud přijely v roce 2018 celkem dva miliony ubytovaných hostů, což představovalo nárůst o 3,6 procenta. Druhé v pořadí bylo Slovensko se 735 tisíci příjezdy a nárůstem o 7,8 procenta a na třetí příčce se udrželo Polsko, odkud přijelo 620 tisíc hostů, což znamenalo rovněž nárůst 7,8 procenta.

Ve které zemi roste zájem o Česko nejvíce?
Dynamika vývoje počtů příjezdů z Číny je z top deseti zemí nejvyšší, vzrostla o 26,5 procenta. Podle agentury CzechTourism zajímavý nárůst příjezdů zaznamenaly ze vzdálených trhů také Tchaj-wan (o 18,9 procenta), Japonsko (o 10,6 procenta) či Saúdská Arábie (o 24 procent).

Jaký význam má cestovní ruch pro celkovou ekonomiku a rozvoj služeb? Řekla byste, že v případě České republiky význam spíš roste, nebo klesá?
Cestovní ruch představuje významnou součást ekonomik řady zemí včetně České republiky. V současné době představuje okolo tří procent hrubého domácího produktu a je i důležitým oborem snižujícím nezaměstnanost, ať už na národní, regionální či světové úrovni.

Jak si stojí Česká republika v očích zahraničních turistů? Proč je populární zejména u asijských turistů?
Česká republika je oblíbeným cílem zejména mezi cestovateli z Číny a Japonska, kteří se zajímají o známé české přírodní zajímavosti, místa spojená se životem slavných osobností a s filmovým turismem. Atraktivní jsou pro ně ale také lázně a kromě Prahy navštěvují i menší jinak zajímavá tuzemská města. Důležitým faktorem, který silně ovlivňuje návštěvnost České republiky, je i bezpečnost země a dobrá dopravní dostupnost.

Jaké nové trendy v zájmech a chování turistů sledujete?
Sledujeme rostoucí zájem turistů o takzvané multidestinace – rostoucí oblibu spojování návštěvy více evropských zemí v rámci jedné cesty do Evropy, kterou lze pozorovat zejména u návštěvníků ze čtyř hlavních zdrojových trhů – z Číny, Indie, Japonska a Spojených států amerických.

Dalším zajímavým trendem je zájem o takzvaný sportovní turismus či cestování za kulinářskými zážitky. Zajímavým trendem je i vícegenerační dovolená či cestování v souladu s principy udržitelného rozvoje.

Jak jsme na tom s kvalitou služeb v cestovním ruchu a v navázaných oblastech? Co bychom se do budoucna měli učit?
Pro turisty vstupující do ČR letecky je rozhodně nezbytné zlepšit dostupnost letiště metrem. Žádoucí je také zlepšit jazykovou výbavu či klientský přístup zaměstnanců v zařízeních cestovního ruchu. Pro budoucí rozvoj cestovního ruchu v České republice je nutná prostupnost do regionů.

Jak pomohly zahraničnímu obrazu České republiky loňské oslavy 100. výročí samostatné státnosti? Dá se čekat nějaký podobný milník v letošním roce?
Rok 2019 bude na témata v cestovním ruchu bohatý, například 30 let od sametové revoluce. Očekávám, že rok 2019 se tak ponese ve znamení akcí spojených s oslavami tohoto výročí. Letos ale slavíme vícekrát – například 15 let od vstupu do Evropské unie, 50 let od upálení Jana Palacha a 50 let bude slavit i Pražská botanická zahrada.

Jak podle vás ovlivňují sociální sítě cestovní ruch?
Roste obliba influencer marketingu, travel bloggeři stále častěji rozhodují o destinaci, kam se lidé rozhodnou cestovat. V této souvislosti je možné zmínit i takzvaní couchsurfing, cestovatelskou sociální síť, která zpřístupňuje a zatraktivňuje cestování.

Ing. Iveta Hamarneh, Ph.D.

Prorektorka Vysoké školy obchodní v Praze. Je členkou Společnosti vědeckých expertů v cestovním ruchu. Vystudovala Fakultu financí a účetnictví a vedlejší specializaci Cestovní ruch na Vysoké škole ekonomické v Praze. Zde také obhájila v roce 2001 dizertační práci na téma Postavení cestovního ruchu v mezinárodních ekonomických vztazích.


Převzato z časopisu Profit. Autor článku: Dalibor Dostál.

• Oblasti podnikání: Cestovní ruch, volný čas | Služby

Doporučujeme