Německo chce být evropskou jedničkou v autonomním řízení

Autonomní řízení bez lidské posádky je na postupu zejména v USA a Číně. V Evropě má k zavedení prvního skutečně samostatně řízeného vozu nejdále nakročeno Německo.

Automobilka Volkswagen nedávno představila první sériově vyráběné robotaxi, autonomně řízenou městskou dopravu testuje také Hamburk.

Ilustrační fotografie

Koncern Volkswagen se v poslední době dostává do titulků zejména kvůli náročné transformaci a restrukturalizaci, jimiž prochází ve svých výrobních závodech v Německu, a kvůli klesajícímu podílu na čínském trhu, kde ztrácí.

ExportMag.cz: Firmy v letecké a kosmickém průmyslu spojily síly v exportní alianci

Současně však masivně investuje do nových technologií, což dokládá i představení prvního sériově vyráběného Robotaxi pod označením ID.Buzz AD, neboli vozu a autonomním řízením bez lidské posádky. Společně s americkou firmou TESLA tak jako první uvádí na trh nový, sériově vyráběný vůz, který na certifikovaných trasách dokáže jezdit bez řidiče díky své pokročilé sensorice, AI a kamerám. Prvním velkým odběratelem je Uber, který objednal 10 tisíc robotaxi pro americký trh.

Volkswagen se tak snaží získat podíl na trhu, který v příštích letech nepochybně z řady důvodů poroste. Podle expertů jsou marže v tomto segmentu vysoké, protože výrobce nabízí nejen samotný vůz, ale i kompletní AI-softwarové řešení a aplikaci, kterou mohou využívat provozovatelé služeb jako Uber, Bolt, či v dalších letech dopravní podniky některých měst. Podle odhadu Boston Consulting Group bude za deset let 30 až 80 velkoměst využívat vozy s autonomním řízením bez lidské posádky (Level 4). Většina z vozů bude nasazena do provozu zřejmě v USA a Číně s ohledem na charakter a uspořádání měst, která byla vystavěna s důrazem na dopravní infrastrukturu. Evropa bude zřejmě zaostávat právě z důvodu topografie svých měst i kvůli přísnějším regulacím.

Německo má však ambici se k trendu připojit a získat podíl na rostoucím trhu. Klíčovou roli přitom hraje město Hamburk, které chce příští rok spolu s VW zahájit provoz Robotaxi (respektive služby Moia). Testovací jízdy nyní probíhají ještě s posádkou, avšak bez potřeby jejího zásahu. S ohledem na trend stárnutí populace a horší dopravní obslužnost některých venkovských oblastí v okolí tohoto velkoměsta, je autonomní řízení považováno za perspektivní.

Německé firmy jako TÜV jsou lídry v oblasti testování, certifikace a inspekce autonomního řízení a podílejí se na projektech v Číně i USA. Autonomní řízení je oblastí, kde se perspektivně mohou uplatnit i české firmy, například v oblasti kyberbezpečnosti, software a pokročilé sensoriky. Společnost BMW také u Sokolova provozuje svůj největší testovací polygon na autonomní řízení.

Informace poskytnuta Zastupitelským úřadem České republiky v Berlíně (Německo). Autor: Erik Siegl, ekonomický diplomat.
• Teritorium: Evropa | Německo | Zahraničí
• Témata: Ekonomika ve světě
• Oblasti podnikání: Automobilový průmysl

Doporučujeme