Neprávem opomíjený aspekt. Bez designu se průmysl neobejde

Často se diskutuje o konkurenceschopnosti českého průmyslu, skloňovány jsou technologie, inovace, robotizace, věda, výzkum, finance. To všechno jsou jistě atributy, které nelze opomenout. Jeden však mezi nimi chybí. Design.

Průmyslový design je přitom aspekt, který ve vysoce konkurenčním prostředí je často tím příslovečným jazýčkem na vahách a rozhoduje o úspěchu. Každý produkt potřebuje své užitné vlastnosti, ale stejně tak potřebuje oslovit i estetikou, vzhledem. Česko je považováno za kreativní národ, český design se prosazuje ve světě. V běžném průmyslovém životě jako bychom na něj trochu zapomínali. Neprávem.

Czech Design Week v novém

Což připomenul i Czech Design Week, který se stal za krátkou dobu prestižní mezinárodní designovou přehlídkou. Letos se konal již pošesté a symbolicky uchopil i téma třiceti let české svobody, která je i pro design nezbytnou podmínkou existence. Nabídl již tradičně instalace designérů, výrobců a škol, ale také přednášky, workshopy i zahraniční účast. Dohromady to bylo více než 150 designérů, 15 designových obchodů, galerií a showroomů s lokálním designem.

Státní podpora může jistě pomoci firmám malým, začínajícím, může pomoci těm, kteří design objevují.

CZDW cílí na podporu mladého designu ve spolupráci se zavedenými jmény a značkami, proto festival představil zejména současné naděje nejen českého designu. Letošní ročník byl z velké části věnován sklu a stal se tak i poctou české tradici ve sklářské výrobě, jejímiž skvosty je v hojném počtu vyzdobeno i Kongresové centrum Praha, kde se festival ve dnech 12. až 15. prosince konal.

Novinkou letošního ročníku bylo rozdělení festivalu na dvě části. Část Expo představila instalace s jasným konceptem a uměleckým přesahem, StartUpDesigners se stalo prezentací těch začínajících, kteří si chtěli ověřit nápady a nabídnout své produkty na trh. Zajímavým přesahem festivalu se stala pražská kavárna Louvre, která vůbec poprvé představila designovou instalaci mladého designéra Františka Jungvirta.

Mezi desítkami zahraničních hostů CZDW 2019 jsme mohli potkat například Sapiens Design, designérské duo oceněné cenami Red Dot Award 2019 či britského designéra Mattea Bandyho. Poslední novinkou se stala nová podoba festivalového ocenění Czech Design Award, o němž pro kategorie Best of Design, Objev roku a Nejlepší Instalace rozhoduje porota složená z českých a zahraničních hostů.

Design nejen pro výrobu

Design produktů je kategorie, která může rozhodovat o zákaznické oblibě a úspěchu. Design, který úspěšné firmy obklopuje, možná takový význam nemá, přesto se vyplatí věnovat mu pozornost. Design totiž je součástí firemní komunikace. Zahrada se sochou se stává parkem. Jistě cítíte ten rozdíl. Design tvoří atmosféru, prezentuje hodnoty a firemní kulturu. Z tohoto pohledu je dobře, že se v Česku stále více objevují firmy, pro něž jsou fádní strohé byznysové kanceláře tabu.

Czech Design Award
Limitovaná edice váziček na jeden květ vznikla exkluzivně pro Czech Design Week v dílně designéra Františka Jungvirta, jednoho z nejoriginálnějších představitelů mladé generace českých sklářských umělců, žáka Ronyho Plesla. Jako cenu si ji od letošního roku odnášejí držitelé Czech Design Award, tedy ti nejlepší designéři, firmy či studia. Cena již není jen těžítko lapající prach na poličce, ale funkční kus skla, který je součástí designérova stolu, jeho každodenní radostí, cenným darem, který neztrácí hodnotu.

Příkladem budiž advokátní kancelář KGS legal, která sídlí v secesní budově pasáže Platýz. Podobu jí na doporučení Czech Design Week dalo mladé brněnské designérské duo Herrmann & Coufal, které za relativně krátkou kariéru už dokázalo získat řadu titulů včetně mezinárodního ocenění Red Dot Award 2016.

V právní kanceláři využili i artefakty mladých výtvarníků. A ohlasy právníků? „Je to náš první domov, protože tady trávíme tolik času, že druhým domovem jsou spíš ta místa, kde máme víc čistého oblečení, kuchyni a ložnici. Od začátku se naše myšlenky, požadavky na praktičnost, jednoduchost a odstranění advokátního baroka potkaly s návrhy obou designérů naprosto přesně. A pozitivní ohlasy máme také od klientů,“ potvrzují partneři advokátní kanceláře Miroslav Kučerka a Karolina Spozdilová.

S podporou státu

V říjnu navštívil ministr průmyslu Karel Havlíček druhou českou mezinárodní designovou přehlídku Designblok a přitom se nechal – v souvislosti s historicky první účastí státní agentury CzechTrade – slyšet, že podpora státu v oblasti průmyslového designu je klíčová. Je, zvláště pro exportéry spotřebního zboží, protože design často neřeší pouze vzhled, ale i širší kontext udržitelného rozvoje, recyklované či recyklovatelné materiály, šetrnost k životnímu prostředí.

Proto je dobře, že vznikají projekty jako Adresář designérů či Design pro konkurenceschopnost, který představuje zvýhodněné služby pro firmy inovující design svých produktů. V expozici CzechTrade na Designbloku si mohli letos návštěvníci prohlédnout výrobky firem Vavex, Plastia a dalších, které jsou do zmíněného projektu zapojeny.

„Státní podpora může jistě pomoci firmám malým, začínajícím, může pomoci těm, kteří design objevují. Já mám radost, že i mezi nimi je dnes již řada firem, které považují design za naprosto nedílnou součást svých produktů. A že čeští designéři mají schopnost se prosadit nejen u nás, ale i v zahraničí,“ řekl Lukáš Pipek, ředitel festivalu Czech Design Week.

Převzato z časopisu Komora. Autor článku: Petr Simon

Pravidelné novinky e-mailem