Nizozemci česká piva teprve objevují. On-line degustace je představila i dovozcům

Zvýšit povědomí nizozemské veřejnosti a především dovozců piva o kvalitní produkci tuzemských pivovarů. To byl jeden z hlavních cílů unikátní on-line degustace českých ležáků pořádané agenturou CzechTrade. Posílit by měl export českého piva na tamní trh.

Vyšší plnost a obsah alkoholu, „sladové tělo“, příjemná a silná kvasničná vůně. Taková je světlá dvanáctka z pivovaru ve středočeských Úněticích. Světlý ležák Hubertus ze stejnojmenného pivovaru v Kácově zase disponuje výraznou hořkostí a řízem, plnou chutí, a vynikající pěnivostí.

Zcela odlišný zážitek pak nabízí pivařům Praga Premium Pils z pivovaru v Litovli. Jedná se o svěží pivo s menším obsahem CO2, které je méně plné, ale zato vyniká tradiční chutí světlého sladu. Pivovar Aurosa na zámečku Rychvald pro změnu nabízí českým i zahraničním milovníkům pěnivého moku mladá lifestylová piva. Místní světlá desítka se pyšní přiměřenou bylinnou hořkostí, jemným řízem a středním tělem s mírnou sladovou vůni.

Česká piva s příběhem

To je ve zkratce charakteristika několika vynikající tuzemských ležáků určených nejen pro český trh, ale především na export.

Pivní specialisté Filip Nerad a Jana Olšovská je koncem srpna představili nizozemským importérům, bloggerům a novinářům na speciální akci s názvem On-line pivní degustace pro Nizozemsko.

Účastníci měli příležitost ochutnat pět českých piv ze soukromých pivovarů – kromě výše zmíněných ještě polotmavý jedenáctistupňový ležák z pivovaru Aurosa.

Důvod akce byl jediný. Zvýšit povědomí nizozemské veřejnosti o kvalitní produkcí tuzemských pivovarů. Ačkoli Holanďané pěnivý mok milují (ročně se zde zkonzumuje téměř 80 litrů piva na hlavu a jsou jeho největšími vývozci v Evropě), tuzemská piva a především tradiční české ležáky se v zemi příliš nepijí.

Na pultech obchodů i v hostincích je najdete jen zřídka. A pokud ano, jde spíše o tradiční produkci velkých pivovarů, tedy Pilsner Urquell či Budweiser Budvar.

Degustace pod patronací CzechTrade

Unikátní on-line degustaci uspořádala agentura CzechTrade ve spolupráci s CzechTourism a Českým centrem v Rotterdamu, a to poslední srpnové úterý. Zúčastnili se jí také ředitelka Českého centra Hana Schenk a Petr Kvaček, ekonomický diplomat Velvyslanectví ČR v Haagu. Další obdobná akce by měla proběhnout v dohledné době.

„Naším cílem je dostat česká piva do lepších degustačních a gastronomických zařízení v Nizozemsku a vyzdvihnout české pivovarnictví. Nizozemci jsou požitkáři a za dobré jídlo a pití rádi utrácejí, naše pivo ale příliš neznají,“ připouští vedoucí zahraniční kanceláře agentury CzechTrade v Nizozemsku Andrea Märzová.

Holandští hosté měli zhruba 15 minut na ochutnávku každého ze zmíněných piv a příležitost zeptat se odborníků na cokoli, co bylo spojené s jejich kvalitou, výrobou, distribucí, ale i s příběhy a historií malých pivovarů.

„Každé pivo by za sebou mělo mít silný příběh,“ říká Jana Olšovská a její kolega Filip Nerad ji doplňuje: „Proto nabízíme tuto unikátní akci, kde se mohou Nizozemci dozvědět mnohem víc, například i to, jaké typy piva preferují čeští konzumenti.“

Obchodní vztahy Nizozemska s Českou republikou

 „Všechny degustační vzorky jsou tradičními českými ležáky, Nizozemci možná znají Pilsner Urquell a Budvar, tentokrát jim ovšem představujeme ne moc známé ale skutečně skvělé ležáky ze soukromých pivovarů. Polovina z nich je orientovaná na export, polovina na domácí trh,“ komentuje Filip Nerad.

Jeden ze zajímavých dotazů účastníků akce zněl, zda jsou piva z pivovaru Aurosa v unikátním balení vařena speciálně pro ženy. Ačkoli není českou tradicí vyrábět – tak jako mnohde na Západě – speciální edice pro ženy, něžné pohlaví v Česku podle odborníků preferuje spíše sladší a častěji také tmavá piva.

Účastníci akce se dočkali či dočkají mnoha výhod – rozsáhlé marketingová kampaně pořádané agenturou CzechTourism, prezentace a komunikace vedené Českými Centry a matchmakingové akce pro nové obchodní příležitosti pod taktovkou CzechTrade.

Pořadatelé věří, že degustace spojená s informacemi o českých pivech a s nimi spojenými zajímavými příběhy, zvýší zájem lidí ze země tulipánů o produkci piv ze země v srdci Evropy.

České pivo exportním tygrem

Export tuzemského piva v posledních letech (až do pandemie covid-19) lámal rekordy. Stále populárnější jsou české ležáky v Británii, Polsku či Rusku. Tradičně nejvíce piva vyvezou Češi do Německa a na Slovensko. Nizozemsko, které je především vývozcem pěnivého moku, ale v tomto ohledu za zmíněnými státy pokulhává.

Holanďané jsou přitom evropskou velmocí, pokud jde o výrobu a export piva. Podle zprávy Eurostatu vyvezli v roce 2019 necelých 1,9 miliardy litrů piva obsahujícího alkohol, což z nich činilo největšího vývozce nápoje v EU.

Česku patří v Evropské unii čtvrté místo, a to právě za exportními giganty Nizozemskem, Belgií a Německem. Od roku 2000 jsme trojnásobně navýšili objem vývozu piva a více než 500 milionů v cizině prodaných litrů ročně řadí také ČR do evropské extraligy.

I proto mají Češi ty nejlepší předpoklady dobýt také nizozemský trh či trhy v ostatních zemích Beneluxu. Zajímavá produkce malých tuzemských pivovarů, které zde rostou jako houby po dešti, by tomu měla výrazně napomoci.

jap




• Oblasti podnikání: Obchod | Potravinářský průmysl
• Teritorium: Česká republika | Nizozemsko