Země začala intenzivně lákat investory do rozvoje dopravních a logistických kapacit. Jedním z projektů, který má vést k posílení role Gruzie v regionu, je výstavba takzvaného suchého doku Tbilisi.
Hlavním cílem projektu je vybudovat a provozovat logistické centrum vybavené moderní infrastrukturou. Koncept vychází z celosvětově rozšířeného modelu suchého přístavu, který zahrnuje přepravu primárně kontejnerového nákladu z námořních přístavů Poti a Batumi po železnici do Tbilisi. V suchém doku bude k dispozici kompletní škála logistických služeb na jednom místě, včetně vykládky, nakládky, skladování a překládky na alternativní druhy dopravy.
ExportMag.cz: Exportní aliance? Staví vzorové chytré město, šíří slávu českého piva
Přesunem části kontejnerového nákladu na železnici má dojít ke snížení provozu na nyní přeplněných hlavních dálnicích, a tím k omezení negativních dopadů na životní prostředí. Hlavními výhodami suchého doku v Tbilisi je strategická poloha, ekologická šetrnost (snížení emisí až o 50 % díky provozu kontejnerových vlaků), efektivita (včasné dodávky a minimální provozní přerušení) a úspora nákladů díky zkrácení doby přepravy i vzdálenosti.
Od srpna 2024 je většinovým vlastníkem suchého doku Tbilisi (60% podíl) skupina Abu Dhabi (AD) Ports Group. Dalšími vlastníky jsou společnosti Inveco a norská Wilhelmsen Port Services AS. Projekt zahrnuje kontejnerový park s roční kapacitou manipulace více než 280 tisíc TEU a celní a skladovací komplex vybavený moderním zařízením. Suchý přístav se bude rozkládat se na celkové ploše 195 tisíc m².
Terminál s napojením na železnici
Projekt je plánován ve třech fázích a celková investice se odhaduje na přibližně 50 mil. USD. První etapa zahrnuje investici přesahující 20 mil. USD a zaměřuje se na přípravu staveniště, včetně výstavby železničních tratí spojujících terminál s přilehlou železniční stanicí. Do konce první fáze se očekává, že suchý dok zvládne odbavit až 96 500 dvacetistopých kontejnerů (TEU), k čemuž bude k dispozici přibližně 10 000 m² skladovacích prostor a specializované skladovací dvory pro automobily.
Druhá etapa zahrnuje rozvoj specializovaných skladů třídy A. Během třetí fáze se dále rozšíří skladovací prostory a plocha pro automobily. V současné době směřuje přibližně 70 % kontejnerů vstupujících přes přístavy Batumi a Poti do Tbilisi.
Letos v červnu by měl být spuštěn provoz na železnici prostřednictvím vyhrazené přístupové trati. Podle Agentury pro železniční dopravu je suchý přístav Tbilisi první společností v Gruzii, které bylo uděleno bezpečnostní povolení v souladu s nedávným novým vládním nařízením o bezpečnosti železniční infrastruktury.
Nejkratší obchodní trasa do Asie
Vize suchého doku Tbilisi sahá daleko za hranice Gruzie. Projekt je od samého začátku navržen tak, aby sloužil také sousední Arménii a Ázerbájdžánu a zemím Střední Asie a posílil funkci takzvaného Středního koridoru, který je díky své délce 7 tisíc km považován za nejkratší obchodní trasu mezi Asií a Evropou a vyžaduje pouze 10 až 15 dní na přepravu.
Pro srovnání délka suchozemského Severního koridoru dosahuje přibližně 10 tisíc km, což trvá 15 až 20 dní, zatímco Jižní oceánská trasa pokrývá po moři přibližně 20 tisíc km s dobou přepravy 45 až 60 dní. S rostoucím zájmem a investicemi se předpokládá, že by do roku 2040 objem přepravy Středním koridorem mohl dosáhnout 1,9 mil. TEU.
Projekt suchého doku Tbilisi má sloužit jako katalyzátor pro přilákání dalších investic do dopravního a logistického sektoru země a potvrzuje rostoucí význam Gruzie jako dopravního uzlu mezi Východem a Západem.