Švédská vláda rozhodla o navýšení prostředků Národního plánu dopravní infrastruktury na léta 2026–2037 o ekvivalent 440 mld. CZK, v praxi tak do nových projektů poplyne 1,3 bil. CZK, zbytek je alokován na údržbu.
Švédská dopravní infrastruktura patří mezi nejrozsáhlejší v EU. Celkem 573 tisíc kilometrů silničních komunikací zajišťuje Švédsku dvanácté místo v žebříčku zemí světa co do délky provozovaných silnic. Osm tisíc km elektrifikovaných železničních tratí a 860 km rychlostních Švédsku zajišťuje jedenácté, respektive dvanácté místo.
ExportMag.cz: Odkaz Bati žije, exportéři zavádějí jeho systém vedení firmy
Údržba a rozvoj takto rozvětvené a relativně kvalitní dopravní infrastruktury klade nároky nejen na finanční prostředky a plánování, ale rovněž na spolupráci se zahraničními subjekty – stavebními firmami, dodavateli dopravních technologií a technologických řešení, projekčními kancelářemi, výrobci dopravních prostředků a podobně.
Tendry přes vládní agenturu
Za plánování, výstavbu, údržbu a rozvoj dopravní, železniční, letecké i námořní infrastruktury ve Švédsku odpovídá vládní agentura Trafikverket. Ta je vlastníkem veškeré silniční i železniční infrastruktury, vyhlašuje veřejné zakázky a se zhotoviteli, resp. dodavateli uzavírá smluvní závazky.
Z pohledu českých firem mohou být zajímavé některé z připravovaných i běžících projektů:
- Göteborg–Borås (plánováno): stavba dvoukolejové vysokorychlostní trati na nejvytíženějším regionálním dopravním uzlu s rozpočtem cca 150 mld. CZK.
- Ostlänken (plánováno): projekt 160 km dlouhé vysokorychlostní dvoukolejné železniční trati mezi Järnou a Linköpingem. Odhadovaný rozpočet až 200 mld. CZK.
- Västlänken (probíhá ražba): cílem tohoto ambiciózního projektu podzemní železnice je propojit západní (přístavní), centrální a východní železniční síť v Göteborgu a zajistit rychlejší a plynulejší dopravu a přestupy. Projekt má být dokončen do roku 2030 a má rozpočet 60 mld. CZK.
- Podmořské metro Kodaň – Malmö (plánováno): tento projekt v hodnotě přes 100 mld. CZK, na němž lze dokladovat skandinávské infrastrukturní aspirace, není součástí národního plánu. Jedná se předsevzetí tzv. Výboru širšího kodaňského regionu zahrnujícího dánské i švédské municipality. Vedení města Malmö očekává, že projekt metra mezi oběma břehy Öresundského průlivu by mohl být dokončen již v roce 2035.
Ve Švédsku je připravována nebo realizována i řada podzemních a pozemních silničních projektů.
Povolování je komplexní a náročné
Vstup na švédský trh s sebou nenese jen příležitosti, ale také výzvy. Švédské právní prostředí a povolovací procesy jsou komplexní a náročné. Nalezení místního partnera se v mnoha případech jeví jako nezbytnost. U stavebních tendrů většího rozsahu může být výhodnější podávat nabídky v rámci širšího konsorcia s účastí domácího subjektu.
U velkých tendrů i menších či dílčích zakázek se doporučuje pečlivé prostudování podmínek daného tendru a souvisejících regulací. Před podpisem smluvního závazku je třeba do důsledku zvážit rozložení břemene mezi smluvními stranami tak, aby v případě nepředvídaných nebo nepředvídatelných událostí nedošlo k neúměrnému zatížení zhotovitele při současném zvýhodnění zadavatele (zpravidla Trafikverket), nebo třetí strany.
Problematické situace mohou nastat, jestliže dojde například k nedodržení harmonogramu prací z důvodů nezávislých na vůli zhotovitele, nebo je-li nutno realizovat vícepráce. Smluvní politika Trafikverketu obecně směřuje proti uznatelnosti víceprací. V praxi je proto žádoucí usilovat o získání kontraktu, jenž se bude svými podmínkami blížit tzv. cost plus fee kontraktu (tj. smlouvy s refundací nákladů).
Ve spolupráci s Honorárním konzulátem ČR v Malmö je velvyslanectví schopno českým firmám v konkrétních případech zprostředkovat konkrétní konzultaci v otázkách švédského obchodního a soutěžního práva.