Jedna z nejkontroverznějších částí, která má mezinárodní dopad, je ta, která se týká šampaňského/šumivého vína.
Podle úprav v ruském zákoně totiž název „šampaňské“ může mít na etiketě pouze šumivé víno vyrobené v Rusku. Víno vyrobené v zahraničí, včetně opravdového francouzského šampaňského, jehož název je chráněn asi ve 120 zemích světa, se nově na ruském trhu musí nazývat „šumivé víno“.
To vyvolalo nevoli u předních francouzských producentů, mezi kterými je nejhlasitější firma Moet Hennessy. Ta nejprve avizovala stažení z ruského trhu, ale o pár dní později připustila, že bude podmínky ruského zákona akceptovat a že na zadní etiketě lahví upraví název na „šumivé víno“. To může způsobit krátkodobé výpadky v dovozu, jelikož změna etiket bude pravděpodobně vyžadovat i opakovanou certifikaci produktů.
Jedná se tak o další z ruských netarifních opatření, které ovlivní obchod mj. se zeměmi EU a v prvé řadě s Francií. Export českých vín do Ruska je velmi okrajovou záležitostí, proto by dopad na vzájemný obchod v tomto segmentu neměl být nijak výrazný.
Autorka: Nikola Hrušková. Více informací o nástrojích Ministerstva zemědělství na podporu exportu naleznete na webu eagri.cz v Proexportním okénku.