Novesta se vrátila do Zlína. Ve světě uspěla i díky módě šetrné k přírodě

Firma v Baťově městě vyrábí tradiční „trampky“, jejichž technologie výroby se nezměnila od padesátých let minulého století. K jejich výrobě přitom nepoužívá gumu vyrobenou z ropy, ale přírodní kaučuk.    

Foto: Novesta

Osmdesát let své existence oslavila v roce 2019 značka obuvi Novesta. Přestože její hlavní závod leží ve slovenském městě Partizánske, v její historii je silně patrná česká stopa. Firmu, stejně jako celé město, totiž za první republiky založil zlínský podnikatel Jan Antonín Baťa. A až do roku 1948 se tak město jmenovalo Baťovany.

Kulaté výročí svého založení tak podnik využil k návratu ke kořenům. V Baťově Zlíně otevřel pobočku, která zaměstnává čtyři desítky pracovníků. Společnost v roce 2018 odkoupila krachující obuvnický podnik ve Zlíně, zachránila ho včetně všech pracovních míst a obnovila v něm výrobu. „Návrat do Zlína není symbolický. Chtěli jsme výrobu v Čechách a Zlín se nabízel. Ve Zlíně je výrobní kapacita i know-how, které jinde v republice nenajdete,“ říká Igor Grošaft, majitel společnosti Novesta.

Původní technologie

Zlínský podnik vyrábí legendární gumotextilní „trampky“, navíc původní technologií nezměněnou od 50. let, kdy byla tato obuv vyvinuta. Doplňuje tak výrobu v mateřském podniku v Partizánském, kde se populární „trampky“ bez přerušení vyrábí a vyvážejí do celého světa.

Foto: Novesta

Při výrobě je pryžová podešev tlačena pomocí vysokotlakého stroje a vylisována na „tělo“ boty. Obuv je následně dokončována ruční prací. Tento proces zanechává na podešvi typickou gumovou čáru kolem boty, která je zároveň ochrannou známkou značky Novesta. I díky svému nadčasovému vzhledu se tato obuv stala oblíbenou nejen na takzvané streetwear scéně v Česku a na Slovensku, ale také u světových celebrit a stylistů.

„Díky kvalitě a slow fashion přístupu bodujeme zejména v zahraničí, kde není kladen takový důraz na cenu jako spíše na kvalitu a etický přístup k výrobě. Díky tomu se naše tenisky dostaly i do rukou známých stylistů a od nich pak i do botníků světových celebrit jako je například Kendrik Lamar, který se v Novestách nechal fotit pro NY Times,“ dodává Igor Grošaft.

Míří i na vegany

I když výroba obuvi Novesta stojí na tradiční technologii vyvinuté před sedmi desetiletími, do současné produkce se promítají i aktuální trendy. Patří mezi ně především prvky takzvané slow fashion, čili pomalé módy založené na kvalitě a nadčasovosti nepodléhající rychlým módním vlivům. Ale také certifikace PETA označující kolekce, které neobsahují žádné živočišné složky a nebyly testovány na zvířatech. „A tak máme otevřené dveře i k veganům,“ doplňuje Igor Grošaft.

Obě továrny navíc vyrábějí gumotextilní obuv v souladu s nejvyššími environmentálními standardy. Pro výrobu používají certifikované ekologické materiály – přírodní kaučuk, stoprocentní bavlnu a len.

„Snažíme se vycházet přírodním materiálům co nejvíce vstříc, ale pro výrobu kvalitní boty potřebujete i další složky, které přírodní nejsou, ale mají při výrobě nezastupitelný význam, například pojiva a barviva. Hlavní a většinovou složkou je však přírodní kaučuk, který dovážíme z Vietnamu a Malajsie,“ doplňuje Igor Grošaft.

Trampky jdou do světa

Na 95 procent tržeb obuvnické firmy pochází z exportu. Vedle Velké Británie jsou Novesty oblíbené v Japonsku, Číně a Jižní Koreji. Celkem má společnost po světě 400 prodejních míst. Na odlišných trzích se liší i skupiny zákazníků, které si Novesty oblíbili. „V Čechách jsou to stejnoměrně muži a ženy od 25 let výše. V cizině je každý trh trochu jiný, ale obecně lze říci, že ve světě tvoří 70 procent zákazníků muži,“ porovnává Igor Grošaft.

Foto: Novesta

Firma dosahuje ročních tržeb kolem 15 milionů euro, ve slovenském podniku zaměstnává 400 lidí, ve zlínské pobočce dalších 40.

Konkurencí pro Novesty nejsou globální značky obuvi. „Jsme butiková značka, která je dostupná pouze na některých trzích, a tak pro nás je největší konkurencí na každém trhu jiná podobně smýšlející značka – tedy zaměření boutique a heritage. Ve Francii je to například značka Veja, v maďarsku heritage značka Tisa,“ vypočítává Majitel Novesty.

Původní Baťova továrna. Foto: Novesta

Právě kvůli tomu, že tradice výroby v Čechách a na Slovensku je neoddělitelnou součástí značky, nepřichází v úvahu stěhování výroby do levnějších zemí v Asii. „Také asijští zákazníci slyší na výrobu v zemi původu produktu,“ uzavírá Igor Grošaft.

Dalibor Dostál

Značka Novesta v kostce

Tradiční značka Novesta se prosadila kvalitní ručně vyráběnou obuví v módním designu a zároveň v souladu s nejvyššími environmentálními standardy. K její výrobě využívá pouze certifikované materiály, jako jsou přírodní kaučuk, stoprocentní bavlna a len. Nejprodávanější modelové řady této obuvi jsou vyráběny ve Zlíně a v Partizánském a distribuovány do celého světa.

Pravidelné novinky e-mailem