Za vývoj elektrického pohonu vozidla a vývoj softwaru byla zodpovědná společnost GANZ Transelektro Közlekedési Berendezéseket Gyártó (GTKB) z maďarského města Baja, zatímco design a karoserii navrhla česká společnost SOR Libchavy.
Prototyp byl představen odborné veřejnosti letos v létě. V listopadu bylo modelu GANZ-SOR EBN8 po dlouhém a důkladném schvalovacím procesu v rámci regulačních a technických předpisů uděleno potřebné typové schválení, které umožňuje zahájit výrobu až 250 nových autobusů ročně, a zelená registrační značka.
ExportMag.cz: Exportní aliance? Staví vzorové chytré město, šíří slávu českého piva
Nové vozidlo má pohodlnou kapacitu 35 míst, šestnáct sedadel a dojezd až 300 kilometrů na jedno nabytí. Kromě midibusu vyvinula společnost GANZ také nabíjecí zařízení, pantografovou rychlonabíječku typu OppCharge a dvouhlavou nabíječku o výkonu 120 kW s kabelovým připojením. Díky svému bateriovému systému je možné ukládat nebo recyklovat energii a plnit tak kromě přepravy cestujících i energetické funkce.
Finance na vývoj získala společnost GKTB v rámci dotačního programu GINOP_PLUSZ, jenž je spolufinancovaný Evropskou unií. Smluvní výše dotace činila cca 272 miliony forintů, z toho 239 milionů forintů z příspěvku EU.
Spolupráce firem s dlouhou tradicí
Jednatel společnosti GTKB Rudolf Pencz doplňuje: „Česká společnost SOR a maďarská společnost GTKB, dvě společnosti s historickými jmény a dlouhou tradicí, se spojily, aby do karoserie autobusu SOR o délce osmi metrů vyvinuly a instalovaly nejmodernější systém elektrického pohonu firmy Ganz a aby tento nový typ autobusu uvedly poprvé na maďarský trh. Společnost Ganz se tak bude moci znovu etablovat jako výrobce vozidel druhé úrovně a pro společnost SOR by tato spolupráce mohla otevřít nový segment maďarského trhu. Tato přeshraniční spolupráce je příkladem toho, jak mohou země Visegrádu spojit své nejlepší schopnosti. Model spolupráce vyzkoušený na projektu prototypu autobusu, který se ukázal jako bezproblémový a flexibilní, může položit základ pro ještě širší spolupráci obou společností v budoucnu.“
Společnost SOR Libchavy působí na maďarském trhu delší dobu. V průběhu roku 2024 například dodala do maďarského města Szeged čtyři trolejbusy.