Nový výzkum identifikuje 5 typů lidí, kteří definují budoucnost práce s umělou inteligencí

Workforce Lab zkoumá, co motivuje zaměstnance k používání umělé inteligence a jak se cítí při jejím používání v práci. Prostřednictvím hloubkových rozhovorů a průzkumu mezi 5 000 pracovníky na plný úvazek výzkum odhalil pět odlišných typů osobností podle jejich přístupu k AI.

Tyto typy osobností zaměstnavatelé potřebují pochopit při zavádění AI a zapojování pracovníků do „týmu AI“ –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ pracoviště, kde vedle sebe úspěšně pracují lidé a agenti AI.

Ilustrační fotografie

Typy osobností podle přístupu k AI

  • Maximalista (30 %): Maximalisté používají umělou inteligenci několikrát týdně ke zlepšení své práce a nijak se tím netají.
  • Undreground (20 %): Undergrounds jsou převlečení maximalisté, kteří často používají AI, ale zdráhají se o tom podělit se svými kolegy.
  • Rebel (19 %): Rebelové se nehlásí k humbukům kolem umělé inteligence. Vyhýbají se používání AI a považují za nefér, když se spolupracovníci zapojují do práce s těmito nástroji.
  • Superfanoušek (16 %): Superfanoušci jsou nadšeni a obdivují pokroky v oblasti umělé inteligence, ale v práci ji zatím nevyužívají naplno.
  • Pozorovatel (16 %): Pozorovatelé zatím neintegrovali umělou inteligenci do své práce. Pozorují ji se zájmem a opatrně.

„Budoucnost práce s umělou inteligencí se netýká jen podniků, ale také zaměstnanců – a nově definuje vše od kariéry až po kulturu na pracovišti. Aby však bylo možné naplnit příslib umělé inteligence, musí firmy zajistit, aby umělá inteligence pracovala pro zaměstnance, a přivést všechny na jednu společnou palubu týmu AI,“ uvedla Christina Janzerová, SVP pro výzkum a analýzu ve společnosti Slack, která je součástí Salesforce.

Proč je to důležité?

Naléhavost implementace umělé inteligence ze strany lídrů vzrostla 7x od začátku roku, ale více než dvě třetiny pracovníků tuto technologii v práci ještě nevyužívají. Pokud bude tento trend pokračovat, hrozí reálné riziko: Společnosti i zaměstnanci se mohou připravit o hmatatelné přínosy, pokud AI nezavedou. Kromě zvýšení efektivity může AI pozvednout zkušenosti zaměstnanců – od celkové výkonnosti a produktivity až po pohodu. A nový výzkum společnosti Slack ukazuje, že pro seznamování zaměstnanců s AI neexisutje univerzální návod.

Ponořte se hlouběji do jednotlivých typů osobností AI

Závěry výzkumu také ukazují směsici emocí a pohledů na umělou inteligenci v závislosti na tom, do jaké kategorie uživatelé spadají.

  • Maximalista
    • 65 % z nich prozradilo, že umělou inteligenci používá v práci, a aktivně k jejímu používání vybízí ostatní.
    • Motivací č. 1 pro používání umělé inteligence v práci je vyšší kvalita práce.
    • Téměř polovina respondentů tvrdí, že používání umělé inteligence je v jejich společnosti aktivně podporováno, bez ohledu na to, zda pro její používání existují (nebo neexistují) pokyny.
  • Underground
    • 55 % používá umělou inteligenci alespoň několikrát týdně.
    • 74 % uživatelů aktivně nesdílí informace o používání UI ani nepovzbuzuje ostatní k používání UI.
    • 43 % respondentů tvrdí, že jejich společnost nepodporuje používání umělé inteligence v práci.
  • Rebel
    • 66 % respondentů nikdy nepoužívá umělou inteligenci v práci
    • 58 % respondentů se domnívá, že umělá inteligence je pro společnost většinou hrozbou.
    • 39 % respondentů říká, že je nefér, když spolupracovníci používají k plnění svých úkolů umělou inteligenci.
  • Superfanoušek
    • 72 % používá umělou inteligenci méně než jednou měsíčně
    • 76 % obdivuje spolupracovníky, kteří kreativním způsobem využívají umělou inteligenci ve své práci.
  • Pozorovatel
    • 66 % respondentů se k umělé inteligenci na pracovišti staví lhostejně.
    • Třetina z nich má zájem se učit nebo dále rozvíjet dovednosti v oblasti umělé inteligence.
Redakčně upravená tisková zpráva společnosti Salesforce

• Teritorium: Česká republika

Doporučujeme