Majitelé elektrických vozidel na Novém Zélandu budou brzy platit silniční daň vypočítanou z počtu najetých kilometrů.
Od 1. dubna 2024 budou elektrická auta a plug-in Hybridy s hmotností do 3,5 tuny podléhat dani za provoz. Vláda tím chce kompenzovat stále se snižující příjem z daně z pohonných hmot.
Očekává se, že elektrická vozidla budou podléhat stejným sazbám jako auta na naftový pohon, která musejí odvádět daň 0,076 novozélandského dolaru.
ExportMag.cz: Výrobce Harmonik z Loun boduje v Číně. Zahrál si i prezident
Poměr prodaných nových elektrických vozidel na Novém Zélandu na konci června 2023 dosáhl 14 % ze všech prodejích. Zejména díky příspěvkům rebates od vlády z rozpočtu, který stát čerpá z vyšších daní, které aplikuje na prodej nových vysokoemisních vozidel, jako například velkých SUV nebo 4×4.
Zvyšující se podíl elektrických a hybridních vozidel znamená citelný úbytek příjmů do státního transportního fondu, ze kterého se financují údržba a budování komunikací.
Nicméně vozidla s hmotností přesahující 3,5 tuny na elektrický a hybridní pohon budou od těchto daní osvobozeny až do roku 2026. Vláda přiznala, že časem budou muset platit daň vypočítanou z ujetých kilometrů všechny vozidla. Země bude během následujících tří let zvyšovat daňovou sazbu u pohonných hmot ze 70 centů za litr až na 82 centů.
Stát si od změn slibuje, že přinesou do dopravního fondu dalších pět miliard novozélandských dolarů a fond posílí o 25 %.
V Austrálii je situace odlišná. Návrh na daň z ujetých kilometrů ve státě Victoria rozporuje federální vláda, a to i přes podporu všech států, přičemž některé státy oznámily i vlastní návrhy na daň vypočítanou z ujetých kilometrů.