O koupi japonského řetězce 7-Eleven má zájem kanadská společnost

Japonské tiskové agentury přinesly zprávu o tom, že kanadská společnost Alimentation Couche-Tard předložila nabídku svého prodeje provozovateli legendárního řetězce 7-Eleven, jímž je japonská skupina 7 & I Holdings.

7-Eleven představuje celosvětově nejznámější síť večerek (tzv. convenience stores) s více než 85 500 prodejnami po celém světě. Dlouhodobě se umisťuje na předních příčkách v žebříčku nejhodnotnějších značek světa.

Ilustrační fotografie | Terence Toh Chin Eng / Shutterstock.com

V Japonsku platí 7-Eleven za páteř maloobchodu, zejména pokud se jedná o obchod potravinami. Z průzkumu z dubna 2024 vyplývá, že přes 42 % japonských zákazníků ve večerkách nakupuje potraviny k okamžité spotřebě a hotová jídla pravidelně.

Japonská společnost otevřela svůj první obchod 7-Eleven v roce 1974 coby franšízu, aby následně v roce 1991 vyvedla americkou mateřskou společnost z bankrotu a značku převzala. V průběhu dalších let provedla doslova revoluci v koncepci večerek, resp. obchodu se smíšeným zbožím. Došlo k rozšíření sortimentu a služeb, které nejsou v obchodech tohoto typu běžné, jako např. bankovnictví či služba tisku a skenování dokumentů. Nákupní prostředí se mělo stát efektivnějším a příjemnějším. Přibyly například koutky se sezením vybavené zařízeními na přípravu, resp. ohřátí zde zakoupených pokrmů, což umožnilo jejich konzumaci na místě.

ExportMag.cz: Výrobci alternativních potravin spolupracují v organizaci ProVeg

Japonský koncept obchodu se smíšeným zbožím, jehož průkopníkem byl 7-Eleven a který převzaly další japonské řetězce (např. Lawson či Family Mart) se stal pro domácího zákazníka nepostradatelným. Dnes Japonsko disponuje celosvětově nejhustší sítí tohoto typu prodejen.

Nabídka pro 7 & I Holdings přichází v době, kdy se japonské společnosti staly pro zahraniční investory atraktivnější v důsledku slabého kurzu japonského jenu a rozvolnění pravidel podnikového řízení ze strany japonských úřadů. V případě, že by došlo k uzavření dohody mezi oběma zmiňovanými obchodními subjekty, jednalo by se o největší zahraniční akvizici realizovanou v Japonsku.

Autorka: Veronika Vanišová, zemědělská diplomatka, velvyslanectví ČR v Tokiu. Více informací o nástrojích Ministerstva zemědělství na podporu exportu naleznete na webu eagri.cz v Proexportním okénku.

• Teritorium: Asie | Japonsko | Zahraničí
• Témata: Ekonomika ve světě
• Oblasti podnikání: Maloobchod | Obchod

Doporučujeme