O svolávání vozů s nebezpečnou závadou se firmy vždy dozví

Výrobní závada některých klíčových součástek či technologií v automobilech může ohrozit uživatele firemních vozů. V případě, že je automobilky odhalí, svolávají statisíce či miliony vozů k bezplatné opravě. Především malé firmy a živnostníci však často netuší, jak tento systém funguje.



S nástupem užívání moderních technologií při výrobě automobilů roste riziko závažných závad, které mohou ohrozit bezpečnost vozu a jeho osádky. Letos na podzim například musela italsko-americká automobilka Fiat Chrysler svolat k opravám do servisů téměř 900 000 vozů Fiat, Jeep a Dodge. Objevily se u nich potíže s brzdami a airbagy.

U některých vozů se zjistilo, že vlhkost vyřazuje z činnosti protiblokovací brzdný systém a elektronický stabilizační systém. U dalších hrozilo, že se jejich airbagy mohou bezdůvodně aktivovat. Letos v květnu svolávala stejná automobilka více než pět miliónů automobilů kvůli potížím s airbagy od firmy Takata.

Závada airbagů stejné společnosti stála také za červnovým svoláváním více než tří milionů vozů automobilek Toyota a Nissan v Evropě a o
měsíc dříve téměř 1,4 milionů vozů ve Spojených státech.

Závada pro desítky milionů aut

Společnost Takata dodala od roku 2000 automobilkám více než sto milionů airbagů, od roku 2008 byly kvůli jejich závadám svolány do servisů již desítky milionů vozů, jejich závady jsou dávány do souvislosti s nejméně osmi úmrtími a zhruba stovkou zranění.

Především malé firmy a živnostníci, kteří nemají specializované správce vozových parků, často tápou v tom, jak svolávání vozů funguje. Netuší, zda musí jako majitelé problémových vozů autorizované servisy sami aktivně kontaktovat nebo zda se jim naopak v případě nutnosti ozve automobilka. 

Majitel se o svolávací akci dozví dopisem. Mezi nově koupenými vozy a vozy z bazarů není rozdíl. Dopis by měli dostat všichni, protože jsou posílány na základě databáze z ministerstva dopravy majitelům uvedeným v technickém průkazu,“ vysvětluje Petr Kolář, mluvčí české pobočky Nissanu. 

Kvůli letošnímu svolávání vozů s vadnými airbagy bylo podle něj v České republice osloveno 3759 majitelů vozů. Protože svolávací akce ještě stále probíhá, není zatím možné vyhodnotit, kolik z oslovených majitelů se do servisů skutečně dostavilo.

Současná svolávací akce se týká modelů Navara Pickup (D22), Tino (V10), Patrol Pick Up (Y61), Almera (N16), Terrano II (R20), Pathfinder (R50) a X-Trail (T30) modelových roků 2004 až 2007.

Opravy v rámci svolávání jsou zdarma

Všechny opravy v rámci svolávacích akcí jsou provedeny pro zákazníky bez nákladů na materiál a práci. Podnikatelé se rovněž nemusejí bát, že by na bezplatnou výměnu nebezpečných součástek ztratili nárok, pokud se o svolávací akci včas nedozvědí, například kvůli dlouhodobému pobytu v zahraničí a podobně.

„Na zareagování na svolávací kampaň je dostatek času, obecně platí, že svolávací kampaně se ruší teprve po sedmi až osmi letech od jejich vyhlášení,“ upozorňuje Petr Kolář. Za úrazy způsobené vadnými součástkami ručí automobilka v případě, že vozidlo nebylo na servisu, a nebyla tudíž provedena svolávací kampaň, nebo pokud zákazník výměnu vadných dílů neodmítnul,“ uzavírá Petr Kolář.

Dalibor Dostál

• Oblasti podnikání: Automobilový průmysl | Doprava, logistika

Doporučujeme