Obchod Jinohrátky: Děti si mohou hrát i jinak

Módní hračky v obchodě Jinohrátky Venduly Skřivánkové nenajdete. Zato chytré ano.



Až příliš často dnes děti dostávají do rukou nejrůznější plastové obludnosti či ošklivé plyšáky, které slýchají vřeštět v televizních reklamách. Jít proti těmto trendům – za nimiž stojí velké peníze – je odvaha. Paní Vendula Skřivánková ji má naštěstí na rozdávání.

Sympatická maminka dvou kluků-rošťáků pochází z Mostu a má dvě střední školy (obor strojírenská technologie, následně textilní výtvarnictví). Je majitelkou společnosti Jinohrátky, která má menší obchůdek v Újezdu nad Lesy. Tady prodává vkusné a „chytré“ hračky, které rozvíjejí fantazii a schopnosti dětí. Přesně takové, jaké v TV reklamách většinou neuvidíte.

Vyzkoušeno na dětech (vlastních)

Jestli toho někdo ví o hračkách opravdu hodně, pak je to právě paní Skřivánková. Léta totiž pracovala jako vedoucí hračkářství specializovaných na hry a hlavolamy, koordinovala nabídky her, dárků a podobného sortimentu pro obchodní řetězce, dělala i nákupčí. Se všemi těmito zkušenostmi se nakonec rozhodla tak trochu „přejít na druhou stranu fronty“.

Založila si firmu Jinohrátky, jejímž cílem není prodávat metráky plastových výlisků, slizů, koster a bůhví čeho ještě, nýbrž nabídnout českým dětem jen prvotřídní zboží.

„Název Jinohrátky vychází právě z toho, že chceme být, a také jsme jiní než komerční řetězce v obchodních centrech,“ vysvětluje paní Skřivánková. „Nejčastější větu, kterou u nás na prodejně od zákazníků slyšíme, je: U vás vždy najdu něco pěkného, co jinde nemají. O to nám jde. Spokojený zákazník, kterému jde o to nakoupit věci, jež mají smysl,“ dodává.

A co to tedy vlastně je?

„U nás si můžete vybírat z kreativních sad, her, hraček, knížek, školních potřeb a dárků pro děti předškolního a školního věku. Nabízíme hlavně takové výrobky, které sami vyzkoušíme a otestujeme na svých dětech. Velmi bedlivě vše vybíráme. Neprodáváme nic, co bychom nedali ke hraní svým vlastním dětem,“ říká čtyřiačtyřicetiletá podnikatelka.

Sází hodně na francouzskou značku Djeco. Jejich výrobků nabízí nejvíc. Jedná se o rodinnou firmu, která je zaměřená na výukové hračky, dřevěné a kartonové skládačky, dřevěné hračky, karetní, deskové hry, kreativní sady, tvoření a bytové doplňky. Nejvíce žádané jsou kreativní sady s barevnými písky nebo třpytkami a kartonové duo puzzle se zvířátky pro děti od dvou let.

Určitě ale také máte něco z domácí produkce, ptáme se.

„Naší „srdcovkou jsou moderní společenské hry od českého vydavatelství Mindok. Pokud si zákazník není jistý, jakou hru pro svá dítka vybrat, může si ji u nás na prodejně na hráčském stole rovnou osahat, prohlédnout a zahrát. Máme připraveno k vyzkoušení více než 30 her a rozhodně dospělé či děti neokřikujeme, když si s nimi hrají! Právě naopak, takové malé hráče u nás vítáme. Nejoblíbenější je teď párty hra pro děti i dospělé Krycí jména od Vlaadi Chvátila a také hlavolam/hra pro děti od čtyř let Tři malá prasátka,“ zve zákazníky do prodejny.

S úspěchem prodávají i dětské knížky převážně od českých spisovatelů, většinou od nakladatelství Albatros. Velkým hitem jsou a stále asi i budou klasická nestárnoucí leporela s ilustracemi od Heleny Zmatlíkové a Vojtěcha Kubašty.

Podporují také prodej knížek menších českých nakladatelství, jako je Labyrint, Grada nebo Běžíliška. Velmi oblíbený je i časopis Raketa pro děti od pěti do deseti let: jsou v něm zajímavé nápady, hry, komiksy a povídky.

„Další česká značka, které nás baví, je Kreslíkárna. Jejich Puclesa – kombinace pexesa a puzzle – jsou hodně povedená. Nesmím ale zapomenout ani na česko-slovenskou značku Pipasik. Mají krásné vyšívací a znalostní sady,“ upozorňuje Vendula Skřivánková.

Pamatujeme si, co jste si koupili

Jak se vašemu zboží na českém trhu daří?

„Jinohrátky vznikly v srpnu 2015, první prodejnu jsme otevřeli v září 2015. Vyplácí se nám neustálé obměňování sortimentu: týdně máme několik novinek, v tom jsme hodně flexibilní. I když něco nemáme skladem, jsme schopni to velmi rychle dodat. Na Facebook dáváme většinou naše vlastní fotky a videa nabízených výrobků. Máme rádi autentičnost. Jsme malá firma a zakládáme si na osobním přístupu. U většiny našich malých i velkých zákazníků si pamatujeme jejich předchozí nákupy a přání a podle toho jim pak přizpůsobujeme nabídku. Takže když přijdou do našeho obchodu, zeptáme se, jak byli spokojeni, a pokud se s dárkem zrovna netrefili, není pro nás problém věc vyměnit za něco jiného. Zákazníci tento přístup oceňují a vracejí se.“

Sen podnikatelky Skřivánkové
„Uvažujeme také o tom, že bychom začali některé kreativní sady vyrábět pod vlastní značkou.“

Dá se vůbec na trhu obstát bez nabídky reklamami podporovaných módních hraček?

„Prostě to musí jít. Módní hračky, jak je znáte z televizních reklam, u nás skutečně nenajdete – pro ty musíte do obchodních center. Vyhýbáme se velkým obloukem konzumním, plastovým, nevkusným hračkám, jež dětem vnucují obchodní řetězce v různých letákových akcích a pak následně ve slevách. Ty hry a hračky většinou zabíjejí dětskou fantazii. Děti je samozřejmě chtějí, jsou efektní a televizní reklama je mocná čarodějka. Rodiče pak často i proti své vůli nakupují něco, co si děti vydupou a co po pár dnech definitivně končí na půdě.

My se snažíme přilákat hlavně ty rodiče a děti, které tyto hračky netěší a hledají změnu k lepšímu. Proto se nám daří pořád víc prodávat kreativní sady, které rodině dávají neocenitelnou hodnotu – veselý a spokojený čas, trávený dětmi a rodiči společně. Nemluvě o tom, že výsledek práce pak může ve formě dárku opravdu upřímně potěšit třeba prarodiče,“ popisuje podnikatelka.

Princezny těší i kluky

Na vašem webu jsou hračky rozděleny na ty pro holky a ty pro kluky. Nevytkl vám někdo, že je to genderově nekorektní?

„Ne – my tak jednoduše jen zákazníkovi zrychlujeme vyhledávání, nemusí prohledávat stovky položek. Máme hodně kategorií, jsou rozdělené podle typu, věku, pohlaví. Nevidím na tom nic špatného.

Do prodejny nám chodí holčičky, které si nehrají s růžovými hračkami, ale naopak vyhledávají dinosaury nebo všechno o vesmíru. Zároveň máme i několik kluků, co jim u nás maminky nakupují nejen postavičky rytířů, ale i princezen nebo třeba také korálky. Je to úplně běžné.“

Chystáte teď ve vaší firmě nějaké novinky?

„Zalíbilo se nám zapojovat se do nejrůznějších hračkářských a herních festivalů – baví nás osobní kontakt s jejich návštěvníky. Bavíme se s nimi o hračkách, vysvětlujeme, jak se hrají různé nové hry a co všechno se dá udělat z nových kreativních sad. Na tyto akce většinou chodí lidé, kteří si hrají rádi a sdílejí náš názor na netradiční hračky pro děti různého věku. Do budoucna bychom se rádi zúčastnili více takových akcí – je to radost pro nás i pro klienty. A uvažujeme také o tom, že bychom začali některé kreativní sady vyrábět pod vlastní značkou.“

Nejen prodej, i akce

„Další součástí našeho konceptu je pořádání akcí pro děti. Každý rok pořádáme na oslavu Mezinárodního dne dětí Jinohrátky – letos jsme akci rozšířili o venkovní aktivity ve dvoře u našeho obchodu. Děti si mohly vyrobit vlastní šperky, magnety a přáníčka nebo si zahrát na obchod. Návštěvnost nás velmi mile překvapila. Na podzim zas chystáme Deskohrátky, kdy si malí i dospělí budou moci společně zahrát a vyzkoušet většinu her, které v obchodě nabízíme,“ říká Vendula Skřivánková z obchodu Jinohrátky.


Převzato z časopisu Profit. Autor článku: Ivo Bartík. Foto: archiv.

Doporučujeme