Obchody potřebují před Vánocemi brigádníky, nábor táhnou e-shopy

Retail v posledních letech vévodí v počtu nabídek práce a nemění se to ani v čase krize způsobené pandemií covid-19. Celkový počet nabídek oproti loňsku mírně klesl, přesto obchody stále patří k těm zaměstnavatelům, kteří nabízejí volná pracovní místa. Co je v letošním předvánočním období v maloobchodu jinak?

V předvánoční sezóně je v maloobchodu tradičně velká poptávka po brigádnících. Letošní podzim je v mnohém výjimečný, ale vypadá to, že nedostatku zaměstnanců, kteří by měli zajistit prodej, expedici a doručení vánočních dárků, se retail nevyhne. Nápor nakupujících kvůli vládním restrikcím směřuje především na e-shopy, jimž skokově vzrostly prodeje už na jaře, kdy měly podobné obraty jako jindy v předvánočním období. 

Údaje o počtu nabídek na Profesia.cz sice ukazují, že oproti loňsku počet pracovních nabídek v retailu a logistice mírně poklesl, stále se jedná o jeden ze segmentů, kde náborové aktivity neustaly. Retail jako obor figuruje na pomyslné druhé příčce v počtu nabídek za celý letošní rok i za třetí čtvrtletí, logistika a spedice následují hned za ním.  

Maloobchod během koronakrize? Zlatý důl pro e-shopy

„V letošním roce po delším období také výrazně vzrostl zájem o nabízená místa,“ říká Michal Novák z pracovního portálu Profesia.cz a upřesňuje: „Zatímco vloni reagovalo na nabídku v retailu (v průměru) necelých osm zájemců, letos je to 13. Na pozici prodavače reaguje aktuálně dokonce 32 zájemců, na pozici obchodního zástupce 28.“

Mzdy zde i letos rostly – konkrétně o 10 procent v retailu a o sedm procent v dopravě a logistice. Celkový průměrný plat v retailu je podle údajů platového portálu Platy.cz 33 340 korun, v dopravě a logistice 28 370 korun. Například prodavač si tak v průměru vydělá 22 150 měsíčně, pokladní 24 160 a expedient zboží 25 960 korun.

Sklady a e-shopy jedou na plný výkon

Kromě nabídek na trvalý pracovní poměr vypisují aktuálně firmy i velké množství míst na dohodu. Jejich nabídka je co do objemu srovnatelná s rokem 2018, loňský rekordní počet ale nejspíš nepřekoná.

„Nabídkou brigádnických míst vykrýváme především zvýšený předvánoční nápor – potřebujeme je ve skladu a v e-shopu, který teď jede na plný výkon. Navíc občas také musíme nahradit pracovníky, kteří jsou na neschopenkách, v karanténě nebo pečují o děti v souvislosti s uzavřením škol,“ říká Adam Rožánek, zástupce značky Styx a prodejen Trenýrkárna.cz.

Personálně náročnější je také zajištění úklidu a dezinfekce prodejen a skladů. „Využití moderních úklidových strojů nebo dalších nových technologií v době zvýšených hygienických nároků napomáhá nejen k větší bezpečnosti, ale i úspoře času zaměstnanců,“ říká Lukáš Rom ze společnosti Kärcher.

Jak se retail změnil?

Retail je jedním z oborů, které covid výrazně změnil. Skokově posílil elektronický obchod, protože prodejci, kteří museli zavřít provozovny kvůli karanténním opatřením, rychle hledali jiné cesty k zákazníkům. Navíc e-shopy byly po dlouhou dobu hlavním prodejním kanálem pro veškeré zboží, což je jedním z důvodů toho, že se letošní nárůst e-commerce odhaduje na 25 procent.

Dochází také k určitému přeskupení pracovních sil. Přímý prodej byl u většiny typů zboží již dvakrát utlumený, takže obavy z dalšího vývoje situace přiměly většinu prodejců přesunout síly z klasických prodejen do on-line prostředí. Mění se také preference zákazníků ve způsobech placení a dopravy zboží. Ale mění se i nároky na podobu provozů, například i skladovacích a distribučních provozů e-shopů.

„Pandemická opatření zasahují i do podoby pracovišť, kde nedochází k přímému kontaktu se zákazníkem,“ říká Lucie Hronová ze společnosti Amirro, největší český výrobce a prodejce zrcadel. „Bylo třeba zvětšit odstupy lidí, takže nebylo možné, abychom jich měli najednou v provozu tolik jako dřív. Abychom nemuseli snižovat naši kapacitu, museli jsme mnohem efektivněji rozložit činnost v čase – eliminovat dříve hluchá místa a rozložit zvýšenou poptávku tak, aby náš výkon byl neměnný.“

Dá se předpokládat, že maloobchod se bude rychle měnit i nadále. Vliv na něj budou mít zejména tyto trendy: další rozvoj e-commerce, nárůst stravování doma, posílení privátních značek, zúžení sortimentu, cílený marketing, využití moderních technologií, robustnější zásobování, konsolidace trhu a společenská odpovědnost firem.




• Oblasti podnikání: Maloobchod | Obchod
• Teritorium: Česká republika