Objem zboží prodaného online v Estonsku dramaticky vzrostl

Podle údajů Estonské asociace pro e-commerce se objem prodaného zboží online v březnu tohoto roku meziročně zvýšil o 85 %. V porovnání s únorem letošního roku se březnové online nákupy zvýšily o 60 %.

Podobně jako v jiných zemích se nejvíce nakupovaly potraviny, základní a hygienické spotřební zboží. Větší prodejci, jež nabízí nákup potravin online, předpokládají čtyř až pětinásobný růst svých prodejů.

V prvním týdnu krize klesl počet zahraničních zásilek doručených společností Omniva do Estonska o 50 %. V loňském roce si Estonci objednali cca 21–22 mil. zásilek, z toho 11 mil. ze zahraničí, z nichž nejméně 7 mil. bylo doručeno z Asie. Současná krize si vynutila změnu návyků estonských spotřebitelů, kteří téměř výlučně nakupují z estonských e-shopů.

Estonský e-commerce byl už před současnou krizí napříč státy Pobaltí vůbec nejrozvinutější. V Estonsku funguje přes 5 tis. e-shopů, více než 80 % Estonců ve věku 16–74 let využívají e-commerce. Podíl online a poštovních prodejů na celkovém retailu tvoří cca 20 %.

Na druhou stranu, dle nedávného průzkumu banky SEB využívá e-commerce pro své prodeje jen čtvrtina malých a středních estonských podniků. Této skutečnosti se v současné kritické chvíli pro konzervativní formy prodeje snaží využít estonský start-up Shopz.com, který bezplatně nabídl estonským firmám 100 kompletně „předprogramovaných“ e-shopů a mobilních aplikací. Cílem firmy je zachovat maximum estonského podnikatelského prostředí a obyvatelům umožnit nákupy v jejich oblíbených obchodech.

Autorka: Věra Všetičková, vedoucí zahraniční kanceláře CzechTrade Pobaltí




• Témata: Zahraniční obchod
• Oblasti podnikání: E-commerce
• Teritorium: Estonsko