Právě těm řetězcům vadí, že nemají kontrolu nad tím, jaké látky obsahuje oblečení a textilie v jejich nabídce. Mladí lidé „generace Grety“ přitom požadují po oděvních značkách, aby více dbaly na udržitelnost.
S recyklací oblečení se pojí problém v podobě nezanedbatelného množství chemických látek v textiliích. Na to se zaměřily švédské firmy Ikea a H&M ve výzkumu, který zahrnoval osm tisíc testů na 166 vzorcích použitého oblečení.
„Problém u použitého textilu je v tom, že každý kus je pro nás z pohledu testování nový a neznámý,“ vysvětlil šéf implementace inovací ve společnosti Ikea Nils Månsson.
Textilie, které nyní švédský řetězec používá, jsou pečlivě testovány podle šarží, což v případě použitých kusů oblečení nepřipadá v úvahu. „Každý kus je nový a musíme vědět, že je také v souladu s našimi přísnými požadavky na chemické složení,“ doplnil.
Firmy zjistily, že 8,7 procenta vzorků obsahovalo sloučeniny chromu nebo těžkých kovů, které jsou karcinogenní. Fenoly, jež se počítají mezi endokrinní disruptory, protože narušují tvorbu hormonů, obsahovalo dokonce 19,3 procenta vzorků. Tyto látky se používají při výrobě barviv a pigmentů.
„Potřebujeme získat více dat. Proto bude následovat další studie, abychom mohli vyvodit správné závěry,“ dodal. Ikea se přitom stejně jako oděvní značka H&M zavázala, že do roku 2030 bude vyrábět své produkty z recyklovaných materiálů a bez použití fosilních zdrojů.
To znamená, že se bude muset spoléhat i na dodávky recyklovatelných surovin z neznámých zdrojů. Jednou z možných cest jsou nové způsoby recyklace, které textilie rozkládají až na jednotlivé molekuly a odstraňují přidávané chemické látky. „Doufáme, že výzkum, který provádíme, pomůže začínajícím firmám zavádět nové recyklační technologie,“ doufá švédský manažer.
Mladá generace dorůstající v atmosféře ovlivněné názory aktivistky Grety Thunbergové stále více odmítá nosit oblečení, které nesplňuje nároky na udržitelnost a nedá se u něj vystopovat celý řetězec subdodavatelů.
Studie poradenské společnosti McKinsey upozornila, že problémem při používání udržitelných materiálů oděvních značek je jejich nízká dostupnost a také vysoká cena. Výroba oblečení v Bangladéši nebo Vietnamu je navíc výrazně levnější kvůli nízkým platům pro místní švadleny.
Dosud módní značky podporovaly rychlé změny módních trendů, aby se mohly několikrát ročně vyrábět nové kolekce oblečení. V posledních letech ale roste tlak na důvěryhodnost značky. „Čím mladší jsou zákazníci, tím více je pro ně důležité téma udržitelnosti,“ řekl jeden z autorů studie Karl-Hendrik Magnus. S tím, jak budou tito spotřebitelé stárnout, budou také stále více určovat trendy v následujících letech.
Převzato z webu Euro.cz. Autor: František Novák