Obnovení přímého leteckého spojení mezi Kanadou a Českou republikou

Na konci září se v Ottawě u příležitosti českého předsednictví v Radě EU konal galavečer, jehož cílem bylo v pocovidové době zvýšit povědomí o Česku a pomoci posílit turistickou výměnu mezi zeměmi.

Akce byla úspěšně realizována i za finanční podpory Ministerstva pro místní rozvoj ČR, jako projekt ekonomické diplomacie PROPED ve spolupráci Velvyslanectví ČR v Ottawě a agentury CzechTourism.

Ilustrační fotografie

Hostitelem galavečera českého předsednictví byl ministr dopravy Martin Kupka, který byl doprovázen obchodní delegací Hospodářské komory ČR. Hosty galavečera pak byli oficiální představitelé Kanady a jejích provincií, členové obchodní komunity, zástupci akademických a kulturních institucí, operátoři v oblasti turismu a další osobnosti z celé Kanady.

Hlavním záměrem v rámci obchodně-ekonomické oblasti bylo obnovit jednání o znovuotevření sezónních přímých leteckých spojení, které mezi ČR a Kanadou v minulosti existovaly. Před vypuknutím pandemie byly provozovány přímé sezónní lety společnosti Air Transat na lince Montreal – Praha a společnosti Air Canada Rouge na lince Toronto – Praha.

Jaké nové typy letounů nabízejí tuzemští výrobci?

Schůzky s představiteli obou leteckých společností se podařilo úspěšně zrealizovat a ministr Martin Kupka se tak spolu s generálním ředitelem agentury CzechTourism Janem Hergetem setkal s Davidem Waughem, výkonným ředitelem pro mezinárodní vztahy Air Canada, a Michèle Barre, viceprezidentkou Air Transat. Ministr Kupka potvrdil zájem na znovuobnovení přímých leteckých linek, které by významně zjednodušily cestování mezi našimi zeměmi.

Před vypuknutím pandemie přicestovalo do ČR více než 90 tisíc kanadských turistů a přes aktuálně rostoucí náklady spojené s cestováním se počet kanadských cestujících do zahraničí v pocovidovém období rychle zvyšuje a dokonce překračuje čísla z roku 2019. Česká republika je nadále vnímána jako zajímavá destinace a zástupci obou společností přislíbili, že možnosti znovuzavedení přímých linek prověří a budou jejich případné spuštění směřovat k létu příštího roku.

V nejbližších měsících se bude hodnotit ekonomický potenciál obnovení zmíněných linek, zároveň je potřeba pokračovat v dalších diskuzích a včas iniciovat přípravná jednání. Zájem o leteckou přepravu se po pandemii vrací zpět, aerolinky se však potýkají s nedostatkem letadel či vysokými cenami paliva. Negativně se projevuje rovněž nejistota ohledně ruské invaze na Ukrajinu. ČR je ale v tomto ohledu naprosto bezpečnou destinací, která se pohybuje poslední roky v top 10 nejbezpečnějších zemí na světě.

Ilustrační fotografie

Prezentace České republiky a českých značek

Cílem akce bylo také posílit povědomí o České republice jako zajímavé turistické destinaci, což se díky propagaci země v podobě výjimečného programu galavečera, včetně koncertu českých hudebních hvězd, určitě podařilo. V rámci projektu proběhla i setkání sektorových partnerů v čele s představiteli agentury CzechTourism a audiovizuální prezentace turistických příležitostí.

Akce se rovněž zaměřila na podporu tradičních českých značek, včetně české kuchyně, kdy se během večera servírovaly české recepty spolu s Czechvarem/Budvarem z Českých Budějovic, a českého designu. Česká mincovna věnovala pro tuto příležitost speciální edici stříbrných mincí a její generální ředitel se během svého pobytu v Kanadě sešel s potenciálními kanadskými partnery.

Akce se také účastnil zástupce firmy GZ Media, největšího výrobce vinylových desek, která má jeden z výrobních závodů v zahraničí právě v Kanadě, a která byla jedním z důležitých partnerů celého galavečera.

Mezi dalšími zajímavými účastníky byl zástupce společnosti Colt Canada jako člena Colt CZ Group, kanadský zástupce české IT firmy Principal Engineering, zástupce firem Tesla Batteries, Blažek a projektu českých investorů v Novém Skotsku Cape Smokey a v neposlední řadě členové obchodní mise Hospodářské komory ČR.

Vzhledem k obrovským negativním dopadům na turismus způsobeným pandemií covidu-19 a s ní spojenými restrikcemi je každá podobná akce, která pomáhá posílit povědomí o České republice, a tím i zvýšit turistickou výměnu mezi našimi zeměmi a především incomingový turismus do ČR, nesmírně důležitá.

Potenciál v oblasti turismu do ČR je značný. V roce 2019 podnikli Kanaďané více než 12 milionů cest do zahraničí mimo USA a turistika Kanady v pocovidovém období opět narůstá a toho je potřeba využít. I proto je skvělé, že již na konci října se Česká republika představí na významné Travel Show v Montrealu, kde bude mít svůj národní stánek a bude se moci prezentovat jak kanadskému publiku, tam místním cestovním kancelářím.

Informace poskytnuta Zastupitelským úřadem České republiky v Ottawě (Kanada). Autor: Jan Kubačka, ekonomický diplomat.

• Teritorium: Amerika | Kanada | Zahraničí
• Oblasti podnikání: Cestovní ruch, volný čas

Doporučujeme