Ocenění českých exportérů: Obrat finalistů loni dosáhl 25 miliard Kč

Ocenění českých exportérů vyzdvihuje, oceňuje a podporuje ryze české firmy, jejichž export činil minimálně 20 % jejich tržeb. Porota vybírala z 213 společností, kdy 129 firem splnilo všechna kritéria soutěže. Tito úspěšní exportéři dohromady zaměstnávají cca 14,5 tisíce lidí a objem jejich exportu činil loni 24,3 miliardy Kč.

Ocenění českých exportérů je spolu s projekty Ocenění českých podnikatelek a Ocenění českých lídrů součástí Podnikatelské platformy Helas, která od roku 1997 podporuje, propojuje a oceňuje ryze české společnosti. „Díky jednotnému hodnocení napříč všemi projekty naší platformy vznikl prostor, ve kterém jsou sdruženy výhradně české firmy podnikající transparentně s výbornými ekonomickými výsledky a vynikajícím ratingem a scoringem, “ říká zakladatelka Ocenění českých exportérů a Podnikatelské platformy Helas Helena Kohoutová.

„Zájem firem o účast v tomto projektu překročil naše očekávání. Ve světle situace, ve které se dnes česká ekonomika nachází, by bylo pochopitelné, kdyby vedení těchto společností odsunulo účast na podobných projektech na druhou kolej. To se však nestalo a jsem velmi ráda, že dnes můžeme vyzdvihnout a ocenit firmy, jimž se daří šířit dobré jméno České republiky v zahraničí. Za zmínku určitě stojí i to, že finalisté naší Podnikatelské platformy zaměstnávali cca 30 400 zaměstnanců a jejich firmy měly obrat 36,5 miliardy korun.“ dodává Kohoutová. 

„Průměrné roční tržby letošních finalistů se pohybují kolem 304 mil. Kč, přičemž nejvíce z nich mí sídlo v Praze, ve Zlínském a Jihomoravském kraji. Naopak nejméně z nich má sídlo v Libereckém a Karlovarském kraji. Zajímavé je, že nejvíce finalistů působí na trhu více než 26 let, konkrétně až 40 % z nich. Nejmenší část finalistů, kolem 10 %, působí na trhu do 10 let. Z toho je zřejmé, že úspěšnými exportéry jsou spíše tradiční společnosti, které jsou úspěšné dlouhodobě, což může být pozitivním příslibem i v době začínající krize. Věřím, že jejich dlouhodobě stabilní hospodaření jim umožnilo vytvoření finančních rezerv a je i důkazem správného nastavení jejich firemních procesů,“ sdělil Pavel Finger, místopředseda představenstva společnosti CRIF – Czech Credit Bureau, a.s.

Vítězné firmy

Firmy si v rámci Ocenění českých exportérů rozdělily ceny ve třech kategoriích, a to podle velikosti. V kategorii Malá společnost se o prvenství utkaly firmy s ročním obratem do 100 milionů Kč, do kategorie Střední společnost spadají ty s obratem mezi 100 až 500 miliony Kč. Společnosti s ročním obratem převyšujícím 500 milionů Kč si ceny rozdělily v kategorii Velká společnost.

Vítězem v kategorii Malá společnost se stala Gama Pardubice s.r.o., která se zaměřuje zejména na výrobu, servis a prodej mlýnských strojů, děliček těsta nebo granulátorů. Na druhém místě skončil výrobce strojních dílů KOVO Koudelka s.r.o. Třetí příčka pak patří výrobci magnezia pro sportovní účely, společnosti Chalk, spol. s r.o.

Prvenství v kategorii Střední společnost patří společnosti SEMO a.s., která se specializuje na výrobu a prodej osiv nebo šlechtění nových odrůd. Druhé místo připadlo na strojírenskou firmu KOMFI spol. s r.o., třetí pak skončil výrobce kancelářského sezení LD Seating s.r.o.

kategorii Velká společnost se na první příčce umístila společnost FENIX Trading, s. r. o., která se věnuje výrobě a prodeji podlahového a stropního vytápění Ecofloor a Ecosun. Druhé místo patří společnosti KASKO spol. s r.o., která svým zákazníkům poskytuje komplexní služby v oblasti vývoje a konstrukce, výroby forem a nástrojů, vstřikování plastů, montáže a kompletace dílů. Cenu za třetí místo si odnáší výrobce veterinárních léčiv Bioveta, a.s.

„Pandemie Covid-19 rozdělila české exportéry na dvě skupiny. Na společnosti, které nejsou schopny ustát krizi a na společnosti, které naopak mají vysokou poptávku služeb. Ty se ale potýkají s nedostatkem lidského kapitálu. Až čas ukáže, jak byl kdo připravený, finančně silný a měl diversifikované činnosti. Další oblastí, kterou koronakrize výrazně ovlivnila, jsou obchodní jednání, většina se přesunula do virtuálního světa. Jsou ale zahraniční společnosti, které si na osobním kontaktu zakládají a až to situace umožní, já osobně rád vycestuji a potkám se se zákazníky osobně,“ uzavírá Václav Lorenc, jednatel společnosti Lorenc Logistic, která také patří mezi partnery letošního ročníku.

Více informací o projektu a videozáznam z vyhlášení vítězů naleznete na webových stránkách Ocenění českých exportérů.

Redakčně upravená tisková zpráva Podnikatelské platformy Helas

Pravidelné novinky e-mailem