Od módy k elektromobilitě: Startup oprašuje zašlou slávu českých mopedů

Zakladatel známé módní značky opustil po letech zavedený byznys a pustil se do výroby elektrických mopedů, na kterých podle jeho slov „chlap nevypadá, že ukradl dětské kolo“.

„Nikdy nerezignuj na to, co chceš opravdu dělat. Člověk s velkými sny je mocnější než ten se všemi fakty,“ tvrdil Albert Einstein. Není náhodou, že si slova slavného fyzika přečtete na stránkách výrobce českých mopedů Mopedix. Zakladatel stejnojmenného startupu Jindřich Melichar totiž na své velké sny nerezignoval a dokázal jim vdechnout život.

Mopedix Jindřicha Melichara vyvinul v Česku moderní pokračovatele legendárních babet | Mopedix

Od Bushmana k mopedu v retro stylu

Z jeho toulek australskou divočinou, respektive potřeby mít na sobě v drsném podnebí pohodlné bavlněné oblečení, se před třiceti lety zrodila idea na založení firmy Bushman. Ten se stal v tuzemsku ikonickou značkou a dnes vyrábí v mnoha zemích světa.

„Dělat každý půlrok nové kolekce oblečení od vývoje přes výrobu, prodej a marketing ale bylo opravdu náročné. Se vstupem silného partnera do společnosti se mi naskytla možnost z nikdy nekončícího kolotoče starostí vystoupit a vydechnout si,“ vypráví Jindřich Melichar.

Cítil, že potřebuje životní změnu a v byznysu otočit list. Proto zavedenou a prosperující firmu po čtvrtstoletí opustil a vydal se za novým snem.

Česká firma s irskými kořeny vyvinula unikátní elektromobil do terénu. Prosadila se s ním i na britském trhu

Stejně jako v prvním případě našel inspiraci daleko od domova, a to ještě předtím, než se dopsala jeho úspěšná kapitola s módní značkou.

„V listopadu 2019 mě v Šanghaji na chodníku málem sejmulo několik tichých zabijáků. Nebyly slyšet a nesvítily. Všechno to ale byly malý skútry a motorky pro malý lidi,“ popisuje s úsměvem. Z leknutí v ulicích ´Paříže východu´ tak vznikl nápad postavit elektrický moped, ale trochu jinak.

Naší misí je rozšířit moped nejen jako dopravní prostředek, ale také jako životní styl. 

Jeho start-up vyvinul v Česku moderní pokračovatele legendárních babet, a to ve spolupráci s odborníky z Liberecké technické univerzity.

„Chief Designerix“ Jindřich „Jindrix“ Melichar je tím, kdo je zodpovědný za design strojů. Především je ale misionářem, který šíří a propaguje světovou mopedizaci a navazuje na silnou tradici evropského trhu s malými motocykly.

Pohodlný, ekologický, dobře ovladatelný. | Mopedix

Parta Mopedix jednoduše chtěla vytvořit jedinečný koncept mopedu v retro a minimalistickém stylu a nabídnout zákazníkům originální malý elektrický motocykl s příběhem. Jindřich Melichar může už dnes bez nadsázky říct, že to je úspěšná mise.

Rám z koráda a pekáč na husu

„První protoyp mopedu jsme postavili v dubnu 2020, kdy jsme použili rám z koráda a pekáč na husu jako kryt na baterii. Když jsme zjistili, jak dobře to jezdí, pustili jsme se do opravdového vývoje,“ vzpomíná.  

V roce 2020 založili firmu GOODPED, zaregistrovali značku Mopedix a vybudovali vlastní malé vývojové studio.

Po onom relativním úspěchu, kdy jsme s kamarády postavili jeden elektrický vehikl, který dokonce jezdil, tu byl společný nápad zkusit to doopravdy. 

„Chtěli jsme postavit stroj podle vlastních představ a bez kompromisů. Také jsme asi chtěli dokázat, že vývoj elektrických vehiklů nemusí být jen záležitostí velkých firem a možná sami sobě dokázat, že když v něco věříme, musíme to dotáhnout do konce,“ doplňuje Jindřich Melichar.

V květnu 2023 úspěšně dokončili homologaci a zahájili sériovou výrobu. Elektrické motorky Mopedix se dnes vyrábějí ve středočeských Zaječicích.

V květnu 2023 úspěšně dokončili homologaci a zahájili sériovou výrobu. | Mopedix

Při rozjezdu nového projektu pomohly zakladateli startupu mimo jiné dlouholeté zkušenosti s předchozím byznysem. „Kromě rozhledu a možných kontaktů jsem se naučil, že když se něco dělá poctivě a jinak, než to dělají ostatní, rozjezd je většinou hodně těžký a pomalý. A pak je to o trpělivosti a možná zarputilosti,“ prozrazuje.

Trápilo je nepohodlí na kole. Cyklističtí nadšenci tisknou sedla na míru

Jindřich Melichar ale především pochopil, že musí mít vedle sebe správné šikovné lidi, kteří mají stejný pohled na svět a může se na ně spolehnout. „I když to zní jako klišé, pro mě není důležité jen to, co a jak dělám, ale hlavně s kým,“ dodává zakladatel Mopedix.     

Mopedix svou hravostí „tahá“ na výlety

Kromě doplňků jako jsou vlastní helmy, brašny, boxy nebo nabíječky, nabízí výrobce motocyklovým nadšencům především samotné stroje Mopedix 25 s omezenou rychlostí a výkonem a Mopedix 45 ve variantě single a sidecar.

„Unikátnost našeho stroje tkví v tom, že je to v podstatě velká motorka s pedály (97 kg) pro velké lidi. Díky otevřenému rámu na něj můžete pohodlně nasedat (prostě jako na skútr). Velká kola, vysoká světlost a robustnost, výkon 4 kW, skvělé pérování a brzdy umožňují pohyb téměř kdekoliv, ve městě, v terénu, v lese i na poli,“ vyjmenovává Jindřich Melichar.

Díky přítomnosti pedálového pohonu, se projedete i po pěší zóně nebo po cyklostezce.

Hlavní výhodou je ale to, že mopedix svojí prostupností a hravostí tahá na výlety a dělá vám radost.

Jak popisuje jeden z recenzentů Jan Staněk, popularizující elektromobilitu na svém webu electro dad, motorka je krásně agilní a můžete se s ní otáčet téměř na pětníku: „Na to, že jde o moped, má velká kola a krásně tlumí. Sjedete s ním i schody. Sympatické je, že si můžete nastavit sklon řídítek i upravit sedadlo na vaši výšku.“

V současnosti se mopedy ze Zaječic prodávají kromě Česka v Německu, Rakousku a Lotyšsku. Mopedix otevírá také zastoupení v Nizozemsku, odkud chce pokrýt oblast Beneluxu. Většina strojů se nicméně stále prodává u nás.

„Asi 75 procent dílů včetně baterie pochází z ČR. Výsledná montáž a nastavení samozřejmě probíhají u nás v Zaječicích, odkud stroje také rozvážíme naším zákazníkům.  Hlavní prodej probíhá na našem showroomu nebo e-shopu a mopedy následně dovezeme kamkoli v republice zdarma,“ říká podnikatel.

Ačkoli výroba probíhá primárně v Česku, čtvrtina dílů je zahraniční produkce

Spolupracují ale také s externími prodejci v Ostravě, Litoměřicích, Táboře. Další pak mají nasmlouvané na jaro 2026.

„Naší podmínkou pro spolupráci s prodejci je vlastnictví jednoho stroje přihlášeného a na značkách. Trváme na tom, že zákazník musí mít možnost se před koupí na mopedixu projet, protože pak aspoň částečně pochopí, v čem je jeho výjimečnost. Ze stojícího exponátu to nepozná,“ doplňuje Melichar.

Na univerzitě se nám nejdřív vysmáli

Podle rakouského matematika Christiana Dopplera jsou nevděčnější výzkumy ty, které přinášejí objeviteli radost z myšlení a zároveň užitek lidstvu. To je ale dnes základní hodnotou prakticky každé inovativní firmy. Aby přinášel svým zákazníkům užitek, výrobce se bez vlastního výzkumu a vývoje neobejde. A je to také případ startupu Mopedix.

Partě kolem Jindřicha Melichara přinášejí vlastní inovace radost, kterou zároveň dělají svým zákazníkům.

Snažili jsme se přenést svoje zkušenosti z jízdy na starých mopedech a současně zkušenosti z větších motorek a skútrů do unikátního stroje. Tohle za vás nikdo neudělá. Pokud chcete, aby moped splňoval vaše představy a zadání – velký, pohodlný, jednoduchý, nezničitelný, výkonný, nadčasový, bezplastový, pak to musíte (byť ve spolupráci s partnery) udělat sami. Tím mu dáte duši,“ vypráví podnikatel. 

Mopedix Electrix je prvním elektrickým vozidlem flotily Správy Národního parku Podyjí. Využívají ho lesníci a strážci přírody při službě v terénu. | Mopedix

Zástupci startupu spolupracovali na vývoji mopedů s odborníky z Liberecké technické univerzity.

Oslovili jsme je, protože jsme věděli, že bez odborného zázemí, zkušeností a možností testování nemáme šanci postavit stroj, který bude výjimečný. Jsme prostě laici a potřebujeme k sobě technologického partnera,“ sděluje zakladatel startupu.  

Když jsme TUL oslovili a řekli jsme svoje časové a finanční představy spojené s vývojem, tak se nám nejdříve vysmáli a pak pronesli památnou větu: všechny odhady si vynásobte čtyřikrát a začnete se přibližovat realitě.

„Nakonec nám vývoj trval skoro tři roky a náklady vyšplhaly na šest milionů. Během vývoje jsme zažívali radost z úspěšných posunů k našemu cíli i vlny beznaděje při řešení technických a konstrukčních komplikací, které se naštěstí podařilo překonat,“ dodává Melichar.

Boj s nočními vlky

Mediálně vděčnou epizodou v životě Jindřicha Melichara a jeho kolegů je založení mopedového gangu v Zaječicích, jehož cílem byl mimo jiné recesistický odboj proti obávané ruské motorkářské skupině Noční vlci.

ZZ Corps Bandidos Locales proti Nočním vlkům | Foto: Mopedix

ZZ Corps Bandidos Locales vznikl už v roce 2018 a hlavním motivem bylo skutečně vytvořit motorkářský gang, který se postaví Nočním vlkům, kteří se tady roztahovali. Iritovalo nás, že majitelé velkých motorek (vlastně ani stát) nejsou schopni a ochotni se vůči proruským živlům vymezit,“ vypráví.

Nakonec si na Noční vlky počkali v roce 2021 na místě bývalého pomníku maršála Koněva v pražských Dejvicích.

Bylo ale smutné, že jsme v tom byli tehdy téměř sami a obklíčení policisty.

Bandidos locales označují sami sebe za „klub přátel“, kteří na mopedech křižují Českem i Evropou a holdují humoru a recesi.  Kromě zmíněné odbojové činnosti jsou hlavní náplní gangu společné cestování a výlety.

A jaké jsou plány Mopedix do budoucna? Cíl je prý jednoduchý – přežít a pomalu se rozvíjet. „Rádi bychom, aby za pět nebo deset let byl Mopedix stále jen ohnutou trubkou našlapanou spolehlivou a moderní technologií. S variantou sidecar, možná tříkolka s valníkem. Víme, že nikdy nebudeme masovka a ani o to nestojíme,“ dodává zakladatel.

Jakub Procházka

Doporučujeme