Odpor proti létání v Evropě sílí, obliba nočních vlaků roste

Pod dojmem kampaně švédské aktivistky Grety Thunbergové proti používání letadel se ve Skandinávii ale i v dalších zemích EU zvyšuje zájem o používání nočních vlaků. Ideální jsou pro překonání vzdáleností v rámci evropského kontinentu.

MartinMojzis / Shutterstock.com

Jedny z nejstarších fungujících aerolinií světa, nizozemské KLM, spustily loni ke svému stoletému výročí od založení novou mediální kampaň, jež má zdůrazňovat odpovědné létání. To znamená, že by zákazníci měli zvážit, zda je jejich let skutečně nezbytný. Jako variantu doporučují i cestu vlakem.

Odpor proti létání, za které by se lidé měli stydět (flygskam), propaguje klimatická aktivistka Greta Thunbergová. Podle webu Světového ekonomického fóra tento apel už zabírá a mění mezinárodní osobní dopravu.

Kromě vysokorychlostních vlaků je stále oblíbenější variantou využití nočních lůžkových nebo lehátkových vlaků. V této službě vidí železniční přepravci vhodnou variantu, jak alespoň část zákazníků odebrat leteckým společnostem.

Expertka na dopravní infrastrukturu Enrica Papaová z britské University of Westminster uvedla, že v letech 2009 až 2018 se nabídka nočních vlaků v rámci zemí EU snižovala. Proto bylo pro hodně lidí jedinou variantou využít leteckého spojení.

Příležitost vycítily například rakouské dráhy ÖBB, které opětovně vypravují noční vlaky Nightjet z Vídně do Bruselu. Navazují na spoje, které zrušily v roce 2003. Dráhy tvrdí, že produkce skleníkových plynů na jednoho pasažéra je desetkrát menší než v případě použití letadla.

Ve Spojeném království se chystá obnovit provoz nočních vlaků společnost Great Western Railway. Skotské dráhy zase nabízejí spojení Caledonian Sleeper, jež nabízí noční vlaky mezi skotskými městy a Londýnem. Do vlaků investovala 150 milionů liber (4,4 miliardy korun).

Také švédská vláda po nátlaku veřejnosti slíbila, že zavede noční vlakové spoje do evropských měst. Například z Malmö do Kolína nad Rýnem nebo Paříže a Londýna. První spoje by měly vzniknout v roce 2022.

Nástup zelených pasažérů

Odborníci na dopravu podle Papaové v poslední době identifikovali takzvané „ekologické cestovatele“, kteří se snaží cestovat udržitelným způsobem. To znamená, že se budou snažit omezovat létání na minimum. Zejména pokud jde o cesty v rámci volného času, mohou lidé preferovat noční vlaky.

Na druhou stranu ale roste obliba v rámci Evropy nízkonákladových leteckých spojů. Pokud chce Evropská unie snižovat produkci skleníkových plynů, bude muset přistoupit k dotacím pro rozšíření a modernizaci železnice, navrhla Papaová.

Převzato z webu Euro.cz. Autor článku: František Novák

Pravidelné novinky e-mailem