Odpověď na nedostatek topenářů. Startup Topíte.cz vsadil na digitalizaci

Společnost vyvíjí systém, který by přenesl prvky nakupování v e-shopu do objednávání řemeslníků. Několik měsíců po svém vzniku se zařadila mezi největší firmy v oboru a každý měsíc nabírá další zaměstnance.

Foto: Topíte.cz

Nedostatek řemeslníků zasahuje řadu oborů. Výjimkou nejsou ani topenáři. Jejich rychlejší a spolehlivější propojení se zákazníky se snaží najít startup Topíte.cz. „Osobně jsem neměl z topenařinou žádné zkušenosti, jen ty, které jsem si zjistil v rámci zařizování svého vlastního bydlení. Když jsem viděl, jak řemeslníci reagují a nestíhají, tak jsem si právě tehdy uvědomil, že by to přece mělo jít lépe,“ popisuje vznik startupu jeho šéf Daniel Helcl.

Firmu založil společně s Jiřím Švédou a Karlem Náprstkem začátkem roku 2018. „Oba jsou velmi zkušení topenáři s velkým rozhledem ve svém oboru. Chtěli jsme začít měnit pohled na topenářské řemeslo a celkově změnit obraz topenářů v Čechách.  V Karlovi a Jiřím jsem našel ty správné parťáky, kteří měli zkušenost s topenařinou už přes deset let a zároveň měli stejnou vizi jako já – změnit přístup k topenařině jako takové,“ pokračuje Daniel Helcl. 

Topenářské řemeslo přitom považuje za královskou disciplínu. „Topenář totiž musí umět velkou spoustu dalších řemesel, musí být tak trochu instalatérem, elektrikářem, zedníkem i kominíkem v jedné osobě. Musí se ve svém oboru vzdělávat a získávat mnoho certifikací. Navíc je po topenářích neustálá poptávka, kterou současná nabídka nedokáže naplnit,“  zmiňuje Daniel Helcl.  Právě vyrovnání nabídky s poptávkou by podle něj mělo přinést zefektivněním topenařiny pomocí digitalizace.

Koncentrace na řemeslo

Ta by měla zautomatizovat práci topenářů v některých oblastech. Startup začal s online kalkulačkou, která po zadání několika bodů pošle během chvilky e-mailem orientační cenovou nabídku a návrh řešení. „Pracujeme na celkové digitalizaci od kalendáře pro návštěvy u zákazníků až po automatické připomínky servisu. Všechny doklady a návody řešíme online, a tak máme vždy přehled o zákazníkovi a nemusíme se například složitě doptávat, jaké řešení jsme historicky instalovali,“ popisuje Daniel Helcl. Topenáři tak budou mít veškerou administrativní podporu, takzvaný back office, a nebudou muset řešit poptávky, nabídky, účetnictví, nákup materiálu, skladiště a podobně. „A budou se věnovat jen řemeslu. Urychluje to celý proces od poptávky až po samotnou instalaci,“ doplňuje Helcl.

Šéf startupu Topíte.cz Daniel Helcl.
Šéf startupu Topíte.cz Daniel Helcl. Foto: Topíte.cz

Nejtěžší podle něj bylo najít ty správné topenáře, se kterými by se mohl do projektu pustit. „Potkal jsem se s několika partami, ale jen pár z nich chtělo skutečně své řemeslo posunout do digitální doby 21. století. Další výzvou bylo získat investory, kteří by náš startup posunuli nejen z finančního hlediska, ale také by nám nabídli pomoc s růstem. Nakonec nám v začátku pomohli zakladatelé Enernu, kteří stojí za společnostmi jako Slevomat, Dáme jídlo nebo Rohlík,“ zmiňuje šéf Topíte.cz. Do řemeslnické firmy tak vložili několik milionů podnikatelé Tomáš Čupr, Petr Šmída a Pavel Mucha.

Typickým zákazníkemfirmy jsou majitelé rodinných domů, ale přibývají také bytová družstva i majitelé bytů, ve kterých není zavedeno centrální topení ani ohřev vody. „V současnosti se v Čechách řadíme mezi největší topenářské firmy, snažíme se odlišit nejen v rychlosti a kvalitě odvedené práce, ale také zákazníkům zprostředkovat e-shopový zážitek z nákupu topenářských služeb. Chceme být neustále o několik kroků před konkurencí, která už několik desítek let setrvává na stejné úrovni poskytovaných služeb,“ porovnává Daniel Helcl.

S vlastními zaměstnanci

Několik pokusů o „digitalizaci řemesla“ přitom v Česku již proběhlo. Výsledkem je například portál nejřemeslníci.cz, opravarna.cz a další projekty. Od nich se ale topíte.cz výrazně liší. „Nejme portálem pro zprostředkování řemeslníků, neboť jsou všichni topenáři našimi zaměstnanci. Právě díky vlastním týmům máme možnost hlídat kvalitu i cenu dodané služby. Odpovědnost a starost klienta přebíráme také na sebe, to u Nejřemeslníků není. Náš systém nekončí u nabídky, ale má doprovázet celou zakázku přes zaměření až po samotnou instalaci. Chceme posílat pravidelné informace o zakázce aby měl zákazník například přehled, že právě vyjíždí náš tým, má vše potřebné k instalaci a v kolik dorazí,“ vysvětluje Daniel Helcl. 

Montáž tepelného čerpadla.
Montáž tepelného čerpadla. Foto: Topíte.cz | Foto: Topíte.cz

Navícpři omezeném počtu řemeslníků na trhu ani portály zprostředkující jejich práci situaci příliš nemění. „Také proto topíte.cz vsadilo na vlastní zaměstnance. Zatím se nám skutečně daří konstantně nabírat jak topenáře, tak i lidi do backoffice. Topenáři se k nám dokonce sami hlásí, protože jim garantujeme konstantní výdělek po celý rok a odpadají jim starosti s posíláním nabídek, řešení poptávek, nákupem materiálu, účetnictvím i s celkovou komunikací se zákazníkem – prostě že budou dělat jenom své řemeslo a nic navíc,“ zmiňuje šéf startupu.

Trojnásobný obrat

V současnosti má firma 30 zaměstnanců a každý měsíc nabírá zhruba další dva topenáře. Aktuálně hledá především obchodníky a montážní techniky. Za letošní rok startup ztrojnásobil obrat a blíží se 20 milionům korun. 

Foto: Topíte.cz

Do budoucna předpokládá šéf startupu další růst. „Věřím, že trendem v oboru bude digitalizace a posun topenářského řemesla k technologiím 21. století. Chtěl bych mít možnost objednání služeb topenáře stejně snadno jako například nákup u Rohlíku a k tomu se doufám brzy dostaneme,“ uzavírá Daniel Helcl.

Přispět by k tomu mělo i nedávné rozšíření vývojářského týmu, kdy se technickým ředitelem Topíte.cz stal Josef Šíma, bývalý šéf vývoje Seznamu.  

Dalibor Dostál

Startup Topíte.cz v kostce
Společnost Topíte.cz založili v roce 2018 topenáři Karel Náprstek a Jiří Švéda spolu s Danielem Helclem. Vývojářský tým pracuje na online systému, který zákazníka provede celým procesem od objednání zboží po jeho dodání včetně online plánů revizí, případně i pomůže se žádostí o evropské dotace.

Pravidelné novinky e-mailem