On-line nakladatelství Pointa: Knihy zvolené čtenáři

Pointa pomohla na svět už 67 knihám vesměs začínajících autorů. O vydání knih zde rozhodují čtenáři, kteří je i financují.

Možná to znáte. S láskou píšete knihu svého života, odnesete ji do vydavatelství, kde většinou dlouho leží, a posléze vám přijde stručné sdělení, že bohužel nezapadá do edičního plánu. Máte-li štěstí, je přijata a vy ji sice poté vidíte v knihkupectvích, ale finanční efekt odpovídá zhruba navlékání korálků. A když jste o genialitě svého díla hodně přesvědčeni, můžete ho vydat vlastním nákladem. Teprve pak zjišťujete, že cesta knihy do světa je docela náročná.

To vše před dvěma lety změnila online nakladatelská služba Pointa. O vydání díla tu rozhodují čtenáři ochotní zaplatit potřebné náklady na výrobu knihy předem v crowdfundingové kampani. Autor si v Pointě vytvoří profil, představí ukázky své knihy a posléze si vybere spolupracovníky – tzv. kolegy – od redaktora přes ilustrátora, grafika až po korektora. Ve všem mu pomáhá tým zkušených „knihomilů“ Pointy.

Dary koronakrize

V čele této služby stojí jedenatřicetiletá Veronika Mahdalová, pro niž možnost podílet se na zrodu nových knížek znamená splněný sen. „Pocházím totiž z rodiny, kde všichni vášnivě čtou, a za knihy vydáváme spoustu peněz. Než jsem nastoupila jako projektová manažerka do Creative Docu, recenzovala jsem sci-fi literaturu. Na nabídku řídit rodící se Pointu jsem kývla v nějakém pominutí smyslů, ale dodnes nelituju, i když tělo mi dává nekompromisně najevo, že bych měla zvolnit,“ říká rodačka z Moravy, odkud platformu vede.

Koronavirová karanténa totiž ukázala, že lidé se při home office překvapivě neflákají a že v Praze stačí strávit pouhé čtyři dny v měsíci. Zastavení celé české společnosti mladému nakladatelství překvapivě prospělo i jinak. 

„Ze začátku jsme se báli, že lidé omezí výdaje. Bude krize, nebude krize? Může to tento model podnikání ustát? Ale překvapivě jsme od dubna měli nejsilnější předprodeje, zhruba patnáct měsíčně. Maximem je pro nás dvacet, pak už to není zvládnutelné,“ přiznává Veronika. 

Během karantény se totiž psalo a četlo jako nikdy předtím. V Pointě doběhl nejúspěšnější předprodej knihy Alexandra Goldscheidera Cílené náhody, na niž se vybralo 296 tisíc korun. Zájem o útlou knížku Veroniky Lechnerové De(bil)níček shodil systém a cílové částky potřebné k vydání se dosáhlo už za čtyři hodiny. Komiksový manuál Barbory Brůnové Já to měl první a cestopis Milana Peterky Do světa bez cestovky s předprodejem uspěly už za dva, respektive čtyři dny. 

„Fiskální rok měříme červen vůči červnu a za ten loňský jsme zaznamenali pětinásobný růst v tržbách,“ pochvaluje si toto náročné období šéfka Pointy.

Dobrodružství odvahy

I autorova šance uspět je v Pointě větší než v klasickém vydavatelství, poměr úspěšných autorů se drží kolem padesáti procent spuštěných kampaní. 

Ovšem jak dokáže útlý tým Pointy uhlídat, aby se do nabídky nevloudilo nevhodné dílo, škvár nebo mezi kolegy třeba grafik, který doposud zlomil leda tužku, případně korektor neznalý pravopisu? „Jakmile se přihlásí nový člověk, probíhá verifikace. Tým kolegů jsme hodně ‚čistili‘, abychom měli jen kvalitní lidi,“ vysvětluje Veronika. 

Samozřejmě se už stalo, že některé nevhodné projekty museli zavřít nebo vybrané peníze na knihu vrátit. Velkým krokem dopředu byla změna, kterou provedli vloni v létě, kdy zcela změnili produktové nastavení. Původně totiž byli více zaměřeni na čtenáře, než jim došlo, že to je špatně. V Česku totiž málokdo pracuje s autory.

„Takže jsme zcela obrátili kurz a připravujeme je na předprodej, marketing a celou kampaň. Znamená to obrovské množství komunikace a výjimkou nejsou ani telefonáty v pět ráno nebo vypjaté emoce. Do vedení každého autora investujeme spoustu času. A někdy je to pro obě strany psychicky náročné, zejména ve chvíli, kdy se nováčci dozvídají, co všechno práce na knize obnáší. O tom, jak by měla jeho kniha vypadat, rozhoduje autor, my poskytujeme jen podporu. Na ten objem práce nás v core týmu bylo pět lidí na full time a tři na poloviční úvazek, dnes už máme jen čtyři plné úvazky čili nulový čas na odpočinek. Ale je to vzrušující dobrodružství a objevování nových autorů, o nichž určitě ještě uslyšíme, a titulů, které mohou čtenáře bavit nebo je poučit. Jsem třeba moc ráda za syrově upřímnou výpověď Sáry Báchorové A(n)na o poruchách příjmu potravy.“ 

Knižní těhotenství

V Pointě se sejdou autoři cílevědomě spěchající i váhaví, jimž cesta k předprodeji trvá rok a půl od registrace na platformu. Jakmile kniha úspěšně dokončí předprodej, má na vývoj do vydání zhruba šest měsíců. První se do práce pouští redaktor, zbylé chyby odchytá korektor, sazeč s grafikem mohou být jednou osobou, ale někdy se kolem rodící se knížky sejde až šest sudiček. Důležité je, aby všichni znali svou práci, dodržovali harmonogram a zodpovědně spolupracovali. Proto je potřeba výběru týmu věnovat velkou pozornost, než si obě strany takzvaně „plácnou“.

Tisk posléze prochází tendrem. Lze tak vysoutěžit nižší cenu a vybrané peníze využít třeba k pořízení vyššího nákladu. Po vydání je spolupracujícím kolegům vyplacena nasmlouvaná cena za práci. Autorova provize začíná na 20 procentech z každého prodaného výtisku, což je u kamenných vydavatelství, kde se provize pohybují mezi jedním až patnácti procenty, číslo z říše snů.

Hrát si budeme potom

„Plánem do budoucna je udržet současnou operační ziskovost, ideálně vydělávat víc. V červenci 2021 by nás potěšil 60procentní růst tržeb. A také vydávat zejména tištěnou produkci, audioknihy jsou pro nás zatím výrobně náročné,“ plánuje Veronika Mahdalová. 

Přiznává však, že v dnešní době, kdy nikdo neví, co bude zítra, je těžké říkat něco s jistotou. „Největším naším strašákem je finanční nejistota čtenářů – o krizi se sice stále mluví, ale je teprve před námi. Proto kromě nových titulů nechystáme žádné novinky. Primární pro nás bude ustát nadcházející náročné období, hrát si budeme potom,“ usmívá se přesto Veronika.

A dodává: „Přála bych Pointě, aby zůstala, jaká je, zlepšovala se v procesních věcech, dál otevírala knižní trh i neznámým autorům a pomáhala jim plnit jejich knižní sny.“  

Převzato z časopisu Profit. Autor článku: Jana Šulistová.

• Teritorium: Česká republika
• Témata: Uspěli v podnikání
• Oblasti podnikání: Obchod

Doporučujeme