Otázky pro logistické společnosti. Doručování na adresu bude prémiovou službou

Logistika už dávno nepředstavuje jen technické řešení, jak dostat konkrétní věc z bodu A do bodu B. Stává se stále více velmi viditelnou vlastností produktů samotných, jejich přidanou hodnotou. Jak se logistika současnosti mění a jaká bude zítra, na to v anketě měsíčníku Komora odpovídají zástupci významných logistických společností operujících na českém trhu.

Respondentům jsme položili čtyři otázky:

•     1. Co změnil – v dobrém, či horším – ve vaší společnosti poslední pandemický rok?

•     2. Který z vlivů, jež v současné době mění svět logistiky, považujete za rozhodující?

•     3. Technologie nabízejí využití digitálních platforem, autonomních systémů, dronů – pracuje vaše společnost ve svých vizích s takovými prvky, případně jak?

•     4. Troufnete si odhadnout, jak budou vypadat logistické služby v horizontu pěti deseti let, jaké změny či novinky máme očekávat?

JAKUB TOMŠOVSKÝ obchodní ředitel DHL Express Czech Republic

1. Pandemický rok prověřil připravenost naší mezinárodní logistické sítě, například během Black Friday bylo v naší síti rekordní množství zásilek.

Pandemie prověřila i flexibilitu našich zaměstnanců na všech pozicích ve firmě. Většina administrativních pracovníků se přesunula na home office, v historii firmy se dosud nestalo, aby například pracovníci Telesales nebo celního oddělení pracovali z domova.

Aktuálně tito zaměstnanci opět pracují z domova, aniž by se to nějak dotklo kvality služeb pro naše zákazníky. Musím poděkovat všem našim kolegům za jejich nadšení a dodržování hygienických opatření od začátku pandemie, díky tomu se celá situace dala zvládnout. Urychlila se digitalizace, která je ve strategii DP DHL a která se prolíná do všech oddělení společnosti.

V provozu se osvědčilo používání chatbotů našeho zákaznického servisu a HR. Během roku jsme se připravovali na digitalizaci celního procesu s příchodem brexitu.

Připojili jsme většinu zákazníků k našim systémům díky službě Paper Less Trade (PLT) a tím se zjednodušila administrativa spojená s odbavením exportních a importních zásilek a výrazně se zrychlil a zjednodušil celní proces.

Stejně jako my i zákazníci přesunuli svoje činnosti a komunikaci do online prostředí. Na základě aktuálních požadavků poskytujeme digitalizovaná logistická řešení přímo na míru podle potřeb konkrétního zákazníka. Zorganizovali jsme webináře k brexitu a další webináře s novými tématy budou následovat.

2. Vlivem pandemie došlo k dramatickému omezení počtu pasažérských letů, a tím se snížila nabídka komerční nákladní kapacity. Toto stále výrazně ovlivňuje nárůst objemu zásilek u DHL Express. Navýšený objem zvládáme, protože máme početnou vlastní flotilu nákladních letadel a tuto flotilu neustále rozšiřujeme. V minulém roce došlo k nákupu 6 nových cargo letadel a letos očekáváme ještě další.

I díky tomu mohlo být zavedeno nové letecké spojení mezi naším novým hubem v Lipsku a terminálem v Brně. Pomáhá nám to zvládat situaci po dobu zvýšeného počtu zásilek v regionu Vysočiny a jižní Moravy. Další významným faktorem je skutečnost, že se nakupující neomezují jen na online nakupování v České republice, ale roste počet mezinárodních e-comm B2C zásilek a zvyšuje se zájem o vyzvedávání zásilek na výdejních místech nebo v DHL Lockerech.

Vycházíme proto vstříc požadavkům zákazníků a navyšujeme počty výdejních míst a DHL Lockerů. Zákazníkům také nabízíme flexibilní přesměrování zásilky pomocí DHL aplikace On Demand Delivery. Jedná se většinou o službu přesměrování zásilky, která už je na cestě a jejíž příjemce mění místo předání, případně si přeje upravit čas doručení. V Praze a v Brně už doručujeme zásilky pomocí elektrických cargokol, a to bychom chtěli rozšířit i na centra dalších měst. Naši klienti uvítali i doručování elektromobily, proto flotilu elektromobilů a hybridních cargo mobilů budeme dál rozšiřovat.

3. Vizionářským modelem je doručování zásilek prostřednictvím dronů, které má za sebou úspěšné testování v Číně a Alpách, jeho využití v Evropě je otázkou i výzvou pro budoucnost i s ohledem na stávající legislativu. Stejně tak DHL Inovační centrum testuje mimo jiné i možnosti doručení zásilky do zavazadlového prostoru klientova auta.

4. Pro nás důležitým trendem je zaměření na udržitelný rozvoj založený na zodpovědnosti k životnímu prostředí. V DHL Express tak naplňujeme cíle naší firemní strategie skupiny Deutsche Post DHL Group Mise 2050 Nulové emise, což znamená do budoucna snížit emise související s logistikou na nulu.

Pandemie akcelerovala online obchodování a zaznamenali jsme výrazný nárůst mezinárodních zásilek jak v sektoru B2B (firmy), tak i v doručování na fyzické osoby (soukromé adresy). Rozvoj e-commerce hlavně v oblasti B2B bude mít hlavní vliv na budoucí logistiku.

MILAN LOIDL marketingový ředitel PPL CZ

1. Pandemie prověřila naše provozní i lidské kapacity a zároveň nás utvrdila v tom, že tým PPL je složen z lidí, kteří pracují srdcem, jsou schopni zabrat a vymyslet často až nemožná řešení, abychom zachovali kvalitu služeb na co nejvyšší možné úrovni.

Samozřejmě bylo a stále často je komplikované fungovat v prostředí neustále se měnících vládních opatření, každopádně se nám vždy podařilo velmi rychle zareagovat a přizpůsobit se. Loňský rok byl pro nás jakýmsi akcelerátorem pro realizaci projektů a vylepšení, na které by jinak přišla řada až za delší čas. Jsme velmi pyšní i na to, že se nám v roce 2020 (již počtvrté v řadě) podařilo získat titul Nejdůvěryhodnější značky roku 2020 v kategorii Balíkové služby.

2. Asi nejzásadnějším současným vlivem je extrémní růst e-commerce spojený právě s pandemií. Řada lidí se naučila nakupovat online či tímto způsobem nakupuje více věcí. To je věc, která dlouhodobě změnila způsob nakupování u lidí, a ten ve větší míře přetrvá i po jejím skončení.

Dalším faktorem je pak přeshraniční prodej, čím dál tím více českých firem začíná své zboží nabízet i za našimi hranicemi, v čemž se jim snažíme maximálně pomoci. V neposlední řadě jsou pak čím dál tím více oblíbená výdejní místa balíků.

Jejich doručení na adresu se do budoucna stane spíše prémiovější službou, protože trh nemá takové kapacity, aby současnou i budoucí poptávku po nakupování online obsloužil tímto způsobem.

Navíc vyzvednutí zásilky na výdejních místech má značné přednosti – nemusíte se spoléhat na čas doručení kurýrem a zásilku si můžete vyzvednout, kdy a kde jen chcete. V současné době máme k dispozici pro zákazníky více než 2 300 PPL Parcelshopů, kam si mohou pro zboží přijít nebo odsud odeslat svůj balík.

3. Samozřejmě vývoj a inovace jsou součástí našich strategických plánů, které zatím nebudeme zveřejňovat. V naší strategii samozřejmě myslíme i na životní prostředí, jednou z věcí je to, že se chceme zaměřit na kompenzaci CO2 a do roku 2050 být firmou s nulovou uhlíkovou stopou.

Rádi bychom toho dosáhli jednak zavedením dopravních prostředků na alternativní pohony a také realizací kompenzačních projektů, které vyrovnají zbytek naší stopy, kterou již nelze jinak zredukovat.

4. Jak již bylo naznačeno v předchozích odpovědích, ve způsobu doručení budou hrát prim výdejní místa. Změní se pravděpodobně také dlouhodobě struktura nakupovaného zboží online. E-commerce bude i nadále růst a čím dál tím více obchodů bude kvůli zachování své konkurenceschopnosti nabízet služby také online. Do popředí se dále dostává oblíbenost zasílání a vracení zboží zdarma.

U zákazníků se jedná o často využívanou a oceňovanou službu, která sama o sobě poskytuje konkurenční výhodu, a proto očekáváme, že se její nabídka zákazníkům plošně rozšíří. V loňském roce jsme tuto službu s názvem PPL Parcel CZ Return zprostředkovali všem našim spolupracujícím e-shopům.

Mohou si tak snadno v aplikaci správy zásilek vytisknout zpětnou etiketu pro příjemce a přiložit ji ke zboží. Pokud se pak obdržená věc dotyčnému nelíbí, stačí ji nalepit na balík a ten odevzdat na jednom z našich PPL Parcelshopů nebo si zavolat o odvoz zásilky řidičem.

MARTIN KOČA jednatel společnosti GO! Express & Logistics

1. Uplynulý rok změnil prakticky celé vnímání námi poskytovaných služeb. Více si uvědomujeme výhody, které přináší velikost naší společnosti, vlastní síť a nezávislost. Navzdory všem opatřením a omezením jsme byli schopni zajistit stabilní mezinárodní přepravu pro naše klienty, a to v expresním režimu. Byl to tedy rok plný výzev, který prověřil naši flexibilitu a reakceschopnost.

Jako jediní jsme byli a jsme schopni garantovat čas doručení do druhého dne. S touto filozofií jsme vstoupili i do nového roku a prošli celkovým rebrandingem. Zásilky už nevozíme pod heslem Čas je vše, ale s heslem Beyond limits, který odráží důležitost nejen času, ale především stabilního řetězce překážkám navzdory.

2. Z naší pozice přepravce se zaměřením na B2C pociťujeme především dopady na provozuschopnost našich klientů. Uzavírají se pobočky, provozovny a celé instituce, ruší se plánované operace. Firmy propouštějí zaměstnance, objednávají méně přeprav a zásilky konsolidují s cílem snižovat náklady na přepravu.

Zákazníci jsou citlivější na cenu než na servis. Servis je však v konečném důsledku to, co má na náklady největší dopad. Tyto faktory mají rozhodně zásadní vliv na poptávku i nabídku. I my jsme v reakci na nastalou situaci uvedli nový produkt, který nabízí ekonomickou variantu expresní přepravy.

3. V současné době se soustředíme na to, co umíme nejlépe, a to je expresní pozemní přeprava. Protože poskytujeme logistické služby pro rozličné obory od zdravotnictví přes strojírenství po přepravy v teplotních režimech, je pro nás důležitý stoprocentní servis, na který jsou naši klienti zvyklí.

 Aktuálně pracujeme především na optimalizaci systémů objednávání přepravy, aby byl výběr ideální služby maximálně „user-friendly“ a klient měl stoprocentní přehled o svých přepravách.

4. Naší doménou jsou expresní služby, proto se soustředíme především na vývoj v tomto segmentu přeprav. Nejen my, ale celý trh pozoruje v posledních letech, především v tom posledním roce, růst obliby nákupů přes internet.

Koncoví zákazníci si zvykají na trend – dnes objednám, zítra dostanu – dá se tedy předpokládat, že bude na trhu více hráčů nabízejících doručení do druhého dne. S ohledem na tento vývoj bude hrát i nadále prim problematika poslední míle. Předvánoční období uplynulého roku prověřilo schopnost rychlého a efektivního doručování.

Obracely se na nás především e-shopy, které tuto možnost zařadily do své marketingové komunikace, ale jejich přepravce nebyl schopen množství objednávek odbavovat a doručovat. Jsme zvědaví, jaký to bude mít dopad na nabídku expresních přeprav, a těšíme se na další výzvy.

ALEKSANDER RACZYNSKY generální ředitel GEFCO pro Česko, Slovensko a Maďarsko

1. Pandemie ovlivnila, troufnu si říct, všechny logistické toky. Nejprve se zcela zastavilo spojení s Čínou, dále pak následovaly postupné změny v Evropě. A ačkoli lidé v logistice museli vždy flexibilně reagovat na nastalé změny, nyní jsme si vyzkoušeli, že musíme být ještě flexibilnější.

Velká část přeprav se přesunula z módu standardních pravidelných toků do urgentního režimu, aby byly vykryty mezery způsobené dočasným přerušením některých toků, a naopak jsme realizovali i uskladnění velkoobjemové zásilky pro klienta z oblasti automobilového průmyslu ve chvíli, kdy byla zastavena výroba.

 To vše byly zcela nové zkušenosti. Obecně se dá říct, že v posledním roce vzrostl skokově podíl urgentních přeprav v režimu Time Critical Solutions. A zaznamenali jsme také nárůst v oblasti přeprav pro oblast zdravotnictví a pro farmaceutický průmysl, kde jsme zorganizovali několik charterových transkontinentálních letů z Asie s ochrannými pomůckami i humánními farmaceutiky a doplňky stravy.

Přepravovali jsme ale i testovací sety do oblastí, kde hrozil jejich nedostatek, a zajišťovali jsme distribuci nemocničních lůžek pro evropské nemocnice a domovy seniorů, které potřebovaly rychle navýšit kapacity.

2. V současné době je to onemocnění covid-19. Je faktorem, který urychlil třeba doručování vozidel objednaných online přímo zákazníkovi nebo bezkontaktní předávání doručovaných zásilek. Díky pandemii došlo ke zrychlení některých toků a pak je to už zmíněná vyšší flexibilita.

3. Velkou pomocí je Robotic Process Automation pro oblast repetitivních administrativních úkonů. V rámci Skupiny zkoušíme využití dronů ve skladových prostorech, jeden z projektů chceme pilotovat také v našem hubu v Kolíně.

V divizi námořních a leteckých přeprav pracujeme také s rozšířenou realitou – zaměstnanci přímo ve skladovém prostředí interagují prostřednictvím headsetu s digitálními informacemi, například s uživatelskými příručkami a pracovními protokoly.

To zvyšuje efektivitu a eliminuje možnost chyby zejména u specifických přeprav, které vyžadují speciální péči i balení, například zásilky farmaceutik transportované v teplotním režimu.

4. V současné době, kdy si nejste jisti vývojem situace ani v následujícím měsíci, je těžké predikovat. Určitě dojde například k elektrifikaci nákladní dopravy. Rád bych řekl, že i k většímu využití ekologických typů dopravy.

Pro to je ale třeba podpora ze strany státu. My se stále hodně pohybujeme v oblasti přeprav pro automobilový průmysl, kde naši zákazníci pracují s téměř nulovými skladovými zásobami, a je tedy těžko představitelné, že by místo jednoho kamionu každé 4 hodiny dokázali přejít k zásobování po železnici, tedy jedním vlakem týdně.

DANIEL KNAISL jednatel skupiny Geis pro Českou republiku, Slovensko a Polsko

1. V březnu 2020 byla situace na logistickém trhu skutečně velmi provozně i ekonomicky složitá. My i naši klienti jsme se museli přizpůsobovat náhlým změnám v souvislosti s pandemickou situací a činit rychlá, operativní rozhodnutí tak, abychom zajistili stabilní provoz. To mimo jiné znamenalo v první řadě ochránit naše zaměstnance, vybavit je ochrannými pomůckami a zajistit bezpečnost pracovišť.

Díky tomu, že naše služby jsou diverzifikované (pozemní přepravy, letecká námořní přeprava, skladová logistika nebo obalové materiály) a nabízíme je nejen pro segment B2B, ale i pro B2C (e-commerce), tak jsme rok 2020 zvládli velmi dobře. Propad služeb v segmentu B2B, např. kvůli zavřeným obchodům, nahradila zvýšená poptávka ze segmentu B2C.

Rok 2020, a hlavně první jarní lockdown nás připravily na situace, které do té doby nikdo nepředpokládal ani nezažil. Při opakování lockdownu na podzim a v zimě jsme tak již byli připraveni mnohem lépe ve všech oblastech.

2. Aktuálně veškeré dění v logistice nejvíce ovlivňuje probíhající lockdown v Česku a v dalších zemích. Dále to posiluje oblast e-commerce, jejíž význam stále roste.

3. S digitálními platformami pracujeme dlouhodobě, ale v naší branži se bez lidského faktoru zkrátka neobejdeme, viz řidiči, skladníci apod. Jakkoliv se můžeme snažit jim ulehčit jejich práci moderními technologiemi, vždy tam lidský prvek bude. Zcela plnohodnotně autonomní vozidla jsou stále téma budoucnosti, nikoliv současnosti. A i zmiňované drony mají jen velmi omezené využití.

Průběžně investujeme do rozvoje a modernizace všech našich technologií i dopravních prostředků. Důležité je pro nás využití technologií v oblasti efektivity provozu autoparku i samotných řidičů, kde v případě jízdních asistentů zvyšují jejich bezpečnost. Pro efektivitu je důležitý monitoring vozidel různými systémy, které jsou většinou již součástí nákladních vozidel, nebo jsou dodatečně instalovány.

Umožňují sledovat parametry provozu a vyhodnotit celkový výkon řidičů, jako jsou styl jízdy, ekonomika a spotřeba pohonných hmot, ale třeba i opotřebení brzd v souvislosti se stylem jízdy řidiče. Pravidelné vyhodnocování a porovnávání určitě zlepšuje kvalitu jejich práce i ekonomiku a ekologii. Stále tam je ale prvek „řidič“, který je nyní nenahraditelný.

4. Určitě ještě pokročí propojování IT systémů mezi zákazníkem a logistickým providerem a informační tok směrem ke konečnému příjemci. Výrazně se zvýší procento zásilek doručovaných do různých výdejních míst, balíkových automatů a jiných konsolidačních bodů.

Doručování menších zásilek (balíků) přímo na adresu bude v segmentu e-commerce více považováno za prémiovou službu za výrazně vyšší ceny než u doručení do například výdejních míst. U větších zásilek typu lednička očekávám naopak růst poptávky po prémiových produktech.

Hlavně mladší generace nebude chtít řešit, jak si ledničku dopravit nejen na svoji adresu, ale i do konkrétního patra, bytu nebo její zapojení. Raději si zaplatí kompletní servis, který jim vše zajistí. Ve skladové logistice bude díky zvyšování personálních nákladů kladen stále větší důraz na zvyšování podílu automatizace, viz různí roboti apod.

Převzato z časopisu Komora. Autor článku: Petr Karban




• Oblasti podnikání: Doprava, logistika
• Teritorium: Česká republika