Papír, tužka a excel – nejčastější ESG nástroje českých firem

Digitalizace ESG dat na je v Česku na úplném začátku, ukázal aktuální průzkum. Firmy zatím řeší spíše strategie, nastavení procesů a sběr relevantních dat a upozorňují na to, že na trhu chybí příklady dobré praxe.

ESG není jen jednorázovým povinným reportingem. Shodují se na tom ESG a Sustainability manažeři a CFO´s velkých českých firem, kteří se zúčastnili dotazníkového šetření společnosti Adastra.

Ilustrační fotografie

Respondenti dotazníku byli složeni z řad firem napříč trhem. Nejvíce byl zastoupen manufacturing (20 %), dále pak IT/telco (12 %), energie a utility (9 %) a firmy z finančního sektoru (9 %). Celkem 32 % dotazovaných uvedlo, že pochází z jiného sektoru, a specifikovalo například retail nebo consulting.

O “ESG friendly” firmy je stále větší zájem

Management firem potřebuje ESG data pro rozhodování, plánování i predikce. „Firmy, které s jejich sběrem už začaly, mají velký náskok. Bez kvalitních a spolehlivých dat se totiž ani byznys, ani povinná ESG agenda do budoucna dělat nedá,” říká Radim Petratur, ESG competency lead, který téma digitalizace ESG dat v Adastře zastřešuje.

Podle něj by se firmy měly na ESG začít dívat jako na konkurenční výhodu, která pomůže nastartovat nový byznys. O „ESG friendly“ firmy je totiž čím dál větší zájem. „Ačkoli se zatím může zdát, že povinný ESG reporting platí jen pro vybrané firmy, brzy se bez něj neobejdou ani ty středně velké či dokonce menší. Jednak vejde v platnost evropská legislativa, která rozšíří portfolio firem, které budou muset reportovat. Jednak i menší firmy jsou dodavateli větších. A ty to po nich budou brzy požadovat,” říká Radim Petratur a upozorňuje také na to, že se evropské normy postupně dotknou celosvětového byznysu. „Evropské firmy mají dodavatele po celém světě. A ti se budou muset regulacím také přizpůsobit. Pokud tak neučiní, bude se v jejich případě vycházet z nejhoršího možného ESG skóringu a jejich evropští odběratelé budou v nevýhodě a budou se poohlížet jinde.”

České firmy jsou v digitalizaci ESG dat na začátku

Jak na tom české firmy s digitalizací ESG dat vlastně jsou? Průzkum ukázal, že si velké české firmy uvědomují, že ESG reporting není jen jednorázovou záležitostí a že budu muset ESG agendu řešit. „Celkem 35 % firem přiznává, že už začaly sbírat a zpracovávat ESG data. Používají například online dashboardy, kalkulace, data sdílejí uvnitř firmy i ven svým dodavatelům. Zároveň ale dodávají, že se zatím nejedná o kontinuální činnost. Jsou na úplném začátku,” říká Radim Petratur.

Zdroj: ADASTRA

Celkem 24 % firem se na kontinuální sběr ESG dat chystá v průběhu tohoto roku, dalších 12 % s tím počítá pro rok 2025. Až 29 % uvádí, že ESG reporting řeší, ale ne na úrovni dat, nýbrž jako regulační povinnost. Digitalizaci ESG dat zatím neplánují.

O tom, že jsou české firmy s digitalizací ESG dat v úplném začátku, svědčí i fakt, že většina z těch, které budou povinně reportovat už od roku 2025 nebo 2026, jsou ve fázi přípravy strategie a zatím neví, co od digitalizace očekávat.

Firmy si budou muset udělat v ESG datech pořádek

Firmy, které digitalizaci plánují nebo už s ní začaly, nejvíce očekávají automatizaci a vyšší efektivitu sběru ESG dat. Chtějí mít všechna data na jednom místě – získat tzv. Jedno místo pravdy. Proč? „Protože pro ně bude jednodušší data sdílet. A to nejen dovnitř firmy, například dalším oddělením či managementu, ale i směrem k dodavatelsko-odběratelskému řetězci,” vysvětluje Radim Petratur.

Na trhu je nedostatek ESG specialistů. Nová služba ESG manažer na míru chce tento problém vyřešit

Z průzkumu navíc vyplynulo, že je pro firmy důležité průběžné sledování plnění KPI, od digitalizace ESG očekávají, že bude vždy plně v souladu s právním rámcem a zjednoduší automatické generování povinných ESG reportů.

„Nakonec budou hrát roli data. Protože nemalá část toho, co budou firmy vykazovat, jsou právě data. Jejich automatizovaný kontinuální sběr a digitalizace by měl být tedy krokem nula. Reporty, vizualizace, analytika – to vše může přijít až tehdy, kdy si firmy udělají v datech pořádek, ” říká Radim Petratur.

Zdroj: ADASTRA

Nevíme, co nevíme. Na trhu chybí best practice

Firmy se shodují, že v souvislosti s ESG agendou zatím na trhu chybí jasný návod, jak na to. „Nevíme, co nevíme. Snažíme se definovat priority, dopad ESG na byznys i identifikovat zdroje,” říkají firmy.

Mezi další výzvy, kterým firmy v tuto chvíli čelí, patří:

  • Sběr, analýza a vyhodnocení dat
  • Motivace managementu a kolegů napříč firmou
  • Koordinace týmu

Před rokem se většina firem shodovala, že pro měření ESG cílů nevyužívá žádné specializované softwarové nástroje. V tomto směru se situace nijak zvlášť neposunula.

Firmy už vědí, že data jsou základ a musí si v nich udělat pořádek. Na kvalitní data governance pak navazují specializované ESG tooly, jejichž chvíle teprve přijde. “Jak jsme očekávali, celkem 47 % firem zatím žádný specializovaný software nevyužívá. Data mají různě po firmě a jak sami říkají, jejich nejčastějšími nástroji jsou papír a tužka,” říká Radim Petratur.

Celkem 40 % firem se stále spoléhá na excel, 9 % využívá specializované databáze pro sběr ESG dat. „Jen 4 % firem mají v tuto chvíli specializovaný ESG software. Na trhu už existuje řada dobrých řešení, firmy se bez nich v blízké budoucnosti už neobejdou,” dodává Radim Petratur.

Redakčně upravená tisková zpráva společnosti Adastra

• Teritorium: Česká republika
• Oblasti podnikání: Management

Doporučujeme