Veletrh je globální špičkou svého druhu a místem setkání institucionálních i průmyslových hráčů, zástupců univerzit a výzkumných center, profesních sdružení, klastrů a odborných médií, aby zde hledali nové příležitosti, uzavřeli nová partnerství a seznámili se s technologickými inovacemi v leteckém a kosmickém průmyslu.
Pandemie covidu-19 způsobila praktické zastavení nejen letecké dopravy, ale také útlum výrobních aktivit. Letecký průmysl a výroba se postupně dostávají zpět do formy, výrobci letadel a jejich dodavatelé se však stále potýkají s celou řadou potíží, jako inflace, zpožděné dodávky, nedostatek surovin, materiálů a komponentů. Jednou z hlavních výzev je nedostatek pracovníků na všech úrovních leteckého průmyslu. Hlavním tématem 54. ročníku Paris Air Show bylo proto zatraktivnění leteckého průmyslu pro nové talenty napříč všemi věkovými skupinami a profesemi pro tento vysoce inovativní a high-tech sektor.
ExportMag.cz: Španělsko chce vyslat vlastní raketu do vesmíru
Pro Francii je letecký a kosmický sektor zásadní a strategickou součástí jejího hospodářství. Jeho podíl na HDP země činí přibližně 4 %. Francie je po USA druhým největším vývozcem leteckého vybavení na světě a letecký sektor je nejvýznamnějším exportním odvětvím Francie, jehož obchodní přebytek před pandemií dosahoval hodnot přes 30 miliard EUR.
Francouzské letecké průmyslové odvětví tvoří společnosti zabývající se koncepcí, výrobou a údržbou leteckých zařízení – letadel, helikoptér a bezpilotních letadel, civilních i vojenských. Velké skupiny se opírají o široký subdodavatelský řetězec složený převážně z malých a středních podniků, jehož dovednosti sahají od výroby nástrojů a jednoduchých mechanických a elektronických součástí až po návrh, výrobu a montáž složitých součástí, jako jsou kompletní části letadel nebo komplexní digitální systémy.
Pro výrazně exportně orientovaný český letecký průmysl je Francie důležitým vývozním partnerem. V roce 2022 se do Francie vyvezlo letecké vybavení v hodnotě 2,17 miliardy korun a Francie se řadí mezi první tři destinace, kam proudí nejvíce tuzemského leteckého exportu. České firmy jsou zapojeny do dodavatelského řetězce evropského výrobce AIRBUS, přičemž „vlajkovou lodí“ tuzemské spolupráce s koncernem je zapojení českého finalisty Aero Vodochody do programu dopravního letadla A-220, kterému dodává 17metrovou náběžnou hranu křídla. Další vybavení pro letadla AIRBUS pochází z výrobních závodů francouzských skupin SAFRAN CABIN v Plzni a LATECOERE v pražských Letňanech a celé řady menších českých firem.
Ve Francii se však daří také českým výrobcům finálních letadel – sportovních ultralightů, v jejichž výrobě Česko patří mezi světové špičky. Česko-slovenský SHARK AERO do Francie dodává soukromým zákazníkům přibližně dvanáct letadel ročně. O úspěchu SHARK AERO svědčí i fakt, že se chystá navyšovat své celkové dodávky letadel až na 50 ročně.
Česká účast na 54. ročníku Paris Air Show
Pro český letecký a kosmický průmysl představoval 54. ročník pařížské airshow několik významných prvenství. Poprvé po padesáti letech se zde totiž předvedlo na stojánce letadlo české výroby – L 410 NG kunovické Aircraft Industries.
Firma PBS Velká Bíteš podepsala první den veletrhu smlouvu s ukrajinskou společností Ivchenko-Progress na společnou výrobu proudových motorů pro bezpilotní letouny. Tento tradiční český výrobce leteckých pohonů v Paříži také uvedl v premiéře nový model pomocné energetické jednotky pro vrtulníky s vylepšeným výkonem, který se stal součástí projektu nového vývojového vrtulníků jedné z armád zemí NATO.
Poprvé se na Paris Air Show představilo na společné národní expozici 16 firem prezentujících komplexní oborové schopnosti našeho leteckého odvětví: výrobci finálních letounů (Aero Vodochody, Aircraft Industries, Shark) a komponent (Jihostroj, Jihlavan, Mesit, Seko Aerospace, DevCom), opravárenské podniky (LOM Praha a Czech Airlines Technics), poskytovatelé řešení pro pilotní výcvik (LOM Praha a Vrgineers), zástupci pasivních (ERA) i aktivních (CSG Aerospace) sledovacích technologií a profesionálové z oboru testování a zkušebnictví (Radalytica). Unikátní portfolio firem na ploše národní expozice doplňují výrobci leteckých motorů (PBS Velká Bíteš) a elektrických pohonů (MGM Compro) či průmyslová skupina Omnipol.
Představení České republiky jako jedné z devíti zemí světa, která dokáže na svém území vyvinout a vyrobit kompletní letadlo finančně podpořilo Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR spolu s Ministerstvem obrany ČR za podpory velvyslanectví České republiky ve Francii prostřednictvím programu na podporu ekonomické diplomacie PROPED. Všechny zapojené instituce v úzké spolupráci s Asociací českého leteckého a kosmického průmyslu připravily pro české vystavovatele intenzivní doprovodný program.