Stávající situace i výhledy do dalších let jsou pro evropské agri-food exportéry jednoznačně pozitivní, i proto, že evropští exportéři dosud dokázali využívat exportní příležitosti vyplývající z CETA na kanadském trhu ve výrazně větší míře než kanadské firmy na trhu evropském.
Kanada je sice významný zemědělský a potravinářský producent, ale současně pro nasycení svého trhu realizuje v tomto odvětví nemalé dovozy. Jde zpravidla o doplnění domácího portfolia produktů o prémiové segmenty. Kanada je vysokopříjmová země, ale přesto i zde platí, že zákazníci jsou citliví na rostoucí ceny. Podstatné zastoupení evropské diaspory a související kulturní a spotřebitelská blízkost navíc umožňují mnoha evropským exportérům levnější/jednodušší reklamu.
ExportMag.cz: Výrobci alternativních potravin spolupracují v organizaci ProVeg
Zatím ale trvají některé kanadské obchodní bariéry, zejména na drůbeží maso, mlékárenské produkty kromě proteinových koncentrátů, čerstvá rajčata a chybí harmonizovaný vývozní certifikát pro živočišné produkty, alkohol apod. Pro evropské exportéry alkoholických nápojů vyhlašují provinční autority, jako je SAQ a LCBO, nové tendry, mj. i v důsledku stažení amerického piva z kanadské maloobchodní nabídky.
V poslední době se také postupně mění a zjednodušuje vnitrokanadské tržní prostředí, a to nejen díky CETA, ale i v důsledku vztahové dynamiky s USA. Kanadský premiér oznámil závazek odstranit meziprovinční bariéry obchodu do 1. července 2025.
Bližší informace o distribučních kanálech včetně rozdílů mezi provinciemi mohou zájemci o export alkoholických nápojů nalézt například na webu alcohollaws.ca. Další nezbytné zdroje informací představují např. Market Entry Handbook: Canada nebo zprávy na kanadské straně.