Skutečně poznat, koho mají manažeři ve svém týmu podřízených, je klíčové pro další rozvoj firem. Především velké podniky pro analýzu svých zaměstnanců a jejich potenciálu často používají složité a nákladné nástroje.
Na zjednodušení celého procesu se zaměřil startup PurposeFly, který pro správu týmů vyvinul inovativní manažerský nástroj zvaný Frank. Jak funguje? Zaměstnanci dostanou emailem 5 jednoduchých otázek, aby jim porozuměli zaměstnanci ve všech profesích. Jejich odpovědi pak v PurposeFly projdou složitým algoritmem a vznikne sociomapa, která ukazuje kdo má jakou funkci v týmu, kde jsou jeho silné stránky a kde je prostor pro rozvoj.
Firma zdůrazňuje, že to v žádném případě to není nástroj hodnocení a nemá za úkol poukazovat na to, kdo nepracuje dobře. „Frankem zatím prošly jednotky tisíc zaměstnanců a zhruba tři desítky firem či týmů. Reakce je většinou taková, že 80 procent výsledků bylo tušených. Frank tedy v těchto případech slouží coby potvrzení domněnky. Zbylých 20 procent bývají zajímavá zjištění,“ konstatuje spoluzakladatel společnosti Jiří Fabián. Podle jeho slov tak jde o „velmi pozitivní nástroj“, který má poukázat na možný potenciál jednotlivých zaměstnanců.
„Důležité je, že se nesnažíme vyvozovat doporučení. Každý tým je specifický a má svůj unikátní kontext. Frank poskytne otázky k zamyšlení, odpověď a případná akce je už na daném týmu či vedoucím. Že je někdo například ‚solitér‘ může být v jedné firmě naprosto v pořádku a v jiné ne. Frank jen ukáže fakt, že daný tým to tak vidí,“ doplňuje Jiří Fabián.
Firmu založil v roce 2015 spolu s Tomášem Boudou. Zdaleka přitom nešlo o jeho první společnost. V minulosti založil několik firem, z nichž nejznámější JetMinds v roce 2011 odkoupila kalifornská softwarová společnost Vendavo. Kromě toho založil rovněž softwarovou společnost TopMonks, působící jako rizikový fond, a jako spoluzakladatel figuruje například u firem Nebulla Pipes nebo GripTV.
Tradiční procesy přestávají fungovat
Analýza pracovních týmů ale byla zcela jinou oblastí, než ve kterých se předtím pohyboval. „Vidíme, že obor HR a obecně způsob vedení lidí se významně mění. Společnosti, spoléhající na tradiční rigidní procesy a hierarchickou organizační strukturu mají problém s reakcí na dynamické změny kolem nich, angažovaností zaměstnanců a náborem nováčků,“ popisuje Jiří Fabián. Podle něj se musí existující způsob vedení a organizace lidí zákonitě změnit tak, aby se společnosti stávaly „elastičtějšími“, atraktivnějšími a lépe využívaly potenciál lidí.
„Frank dává komukoliv v týmu objektivní zpětnou vazbu. Ukazuje, jak jsou lidi ve firmě propojeni, tedy neformální organizační strukturu. Dále ukazuje přirozené vůdce z pohledu týmu. Je to rentgenový snímek dané pracovní skupiny bez subjektivního zatížení,“ doplňuje Jiří Fabián.
Aplikace je podle něj ideální pro vyhodnocení jednotlivých vlivů v pracovních skupinách. Je vhodná pro úspěšný change management, definici firemních hodnot, otázek dalšího směřování podniku a podobně. „Pohled na neformální strukturu týmu je také neocenitelným pomocníkem při rychlém seznámení se například při akvizicích či nástupu nového vedoucího. V neposlední řadě Frank vrací každému jednotlivci jeho vlastní osobní profil tak, jak ho vidí jeho okolí,“ konstatuje Jiří Fabián. Aplikace tak může sloužit jako náhrada zdlouhavých a většinou nefunkčních personalistických nástrojů, známých pod anglickými názvy 360 reviews nebo performance reviews.
Na začátku bylo pro firmu nejtěžší vytvořit jednoduché a přitom funkční řešení pro zákazníka. „Pokročilejší matematika je schována za uživatelsky příjemným rozhraním. Další výzvou bylo získání prvních platících zákazníků a ověření našich hypotéz v praxi. Tady jsme měli velkou výhodu, protože jsme mohli od počátku vše testovat na spřízněných společnostech,“ vzpomíná Jiří Fabián. Startup tak mohl porovnat výsledky s reálným stavem. V současné době ve firmě pracuje devět lidí, její obrat dosahuje jednotek milionů.
Ambice dobýt svět
Zákazníky společnosti tvoří jednotlivé týmy uvnitř velkých korporací, neziskové organizace i známé české společnosti jako Logio, Liftago či Moravia IT. „Základní graf sociálních vazeb dostane daný klient kompletně zdarma a svépomocí. Frank je tak ideální na vyzkoušení i pro velmi malé týmy,“ podotýká Jiří Fabián.
Největší konkurenci pro firmu tvoří společnosti zabývající se obecně analýzou organizačních struktur (Organizational Network Analysis). „Na trhu je jich opravdu mnoho, ale taková, která je zaměřením podobná PurposeFly a aktivně pracuje se vztahy a vlivy v týmu, pouze jedna. Abychom si vybudovali přední, a pevnou pozici, snažíme se být agilnější, preciznější a cenově přístupnější více firmám a týmům,“ zmiňuje Jiří Fabián.
Firma má ambice proniknout na zahraniční trhy. Minulý rok podepsala smlouvu o spolupráci s americkým inkubátorem CICS, jenž působí při University of San Diego. To jí otevřelo přístup ke kvalitním vysokoškolákům a také k byznys partnerům CICS. „Díky tomu rozjíždíme Franka v Mexiku. Začátkem příštího roku bychom rádi v San Diegu založili pobočku naší mateřské PurposeFly Inc,“ plánuje Jiří Fabián.
Obor HR podle něj na zásadní přelom stále čeká. „Současné systémy jsou postaveny na zastarávajícím modelu hierarchických organizací. S nástupem armády freelancers, práce na dálku, robotů a dynamických týmů jsou potřeba adekvátní nástroje. Společnost PurposeFly má ambici tyto jednotlivé služby dodávat a integrovat,“ zdůrazňuje Jiří Fabián.
Místo jednoho HR softwaru budou podle něj mít společnosti zaplaceny jednotlivé a dobře spolupracující služby, které s chirurgickou přesností vyřeší konkrétní problém. „Tím může být právě hledání přirozených vůdců, propady v angažovanosti, kvalita komunikace či třeba plnohodnotné zapojení netradičních zaměstnanců jako jsou matky na mateřské dovolené či důchodci,“ uzavírá Jiří Fabián.
Dalibor Dostál