Hlubinný kontejnerový terminál bude schopen přijímat lodě o délce až 400 metrů a šířce 60 metrů. Roční odbavovací kapacita terminálu od roku 2028 bude činit 2 miliony TEU (20stopový kontejner). Kontejnerový terminál ve Svinoústí se stane konkurentem pro velké evropské přístavy v Nizozemsku, Belgii, Německu a levnější variantou pro zámořský vývoz a dovoz českého zboží.
Za výstavbu kontejnerového terminálu ve Svinoústí je zodpovědná Správa námořních přístavů Štětín a Svinoústí a postaví ho belgicko-katarské konsorcium firem Deme Concessions a QTerminals. Belgická společnost Deme Concessions se zabývá bagrováním přístavních nádrží, plavebních drah a výstavbou námořní infrastruktury. QTerminals provozuje katarský přístav Hamad v Perském zálivu.
ExportMag.cz: Česká firma uspěla v Turecku s dodávkami pro plynovody
Předběžná dohoda mezi Správou námořních přístavů Štětín a Svinoústí a belgicko-katarským konsorciem podepsaná v červenci 2023 stanoví 30letý pronájem pozemků nacházejících se ve vnějším přístavu ve Svinoústí, financování, výstavbu a provoz kontejnerového terminálu. Konečná dohoda bude moci být uzavřena po zřízení účelové společnosti v Kataru pro investice v Polsku. V současné době polská strana připravuje svůj harmonogram a pracuje na získání rozhodnutí o umístění investice, které musí vydat vojvoda Západopomořanského vojvodství. Po získání všech souhlasů přistoupí strany k projektování a přípravným pracím na investici.
Přístup k novému kontejnerovému terminálu po souši bude zajištěn vybudováním příjezdové komunikace a železničních tratí. Část nákladů bude přepravována také po vnitrozemských vodních cestách. Náklady na vybudování terminálu se odhadují na 600 mil. EUR. Přístav bude schopný odbavit dvě kontejnerové lodě současně, a to o délce 400 metrů a 200 metrů.
Projekt je označován jako „zelený terminál“, neboť bude šetrný k životnímu prostředí, a to od konceptu přes realizaci projektu až po provoz terminálu. Povede ke snížení emisí CO2 v dopravě. Projekt bude realizován na molu, na nově vytvořeném pozemku v Pomořanském zálivu, s minimálním zásahem do stávající lesní plochy.
Vybudování kontejnerového terminálu ve Svinoústí na severozápadě Polska a jeho plánované otevření v roce 2028 nabídne českým firmám alternativu pro zámořský vývoz a dovoz zboží. Cesta přes polský přístav ve Svinoústí a nikoliv přes nizozemské, belgické či německé přístavy na pobřeží Severního moře bude určitě levnější variantou, a to zejména kvůli výrazně nižší ceně práce a služeb v Polsku než v západní Evropě.