Po návratu ze Silicon Valley jsem skončil ve sklepě a začal firmu budovat od nuly, říká startupista

Podnikatelský příběh Víta Musílka a Jaroslava Krajča má svá dna (čtěte sklep) a vrcholy (investice od Airbus Venture). Vít Musílek v rozhovoru popisuje, jak vznikla sociální síť pro cestující v letadle Skychatters. 

Vít Musílek
Archiv Víta Musílka

Vítku, hned na začátek nám popiš, na jaké myšlence je postavena aplikace SkyChatteres?  

Aplikace ti ukáže ostatní cestující v letadle, ještě předtím, než do něj nastoupíš. Můžeš se tak spojit s ostatními cestovateli a zeptat se na povinnosti Covid testů při cestování do tvé destinace, odbavit se spolu, sedět vedle sebe, dát si pivo na letišti nebo třeba sdílet taxíka z letiště do města a ušetřit tak nějakou tu kačku. Pokud seš byznysmen a letíš třeba na konferenci o inovacích, můžeš čas ve vzduchu strávit s ostatními byznysmeny, kteří letí na tu samou konferenci a uzavřít nějaký deal.  

Jak jsi se dostal k tomu, že se pustíš dno tvorby cestovatelské sociální sítě?  

Sám jsem to potřeboval. Strávil jsem 3 roky v Číně a lítal na přímé lince z Prahy do Pekingu a z Pekingu pořád tam zpátky. Měl jsem až 16 letů za měsíc (pracovně), zkrátka blázinec. No a najednou jsem začal potkávat kamarády co jsem znal z Pekingu na letu do Prahy a směrem do Pekingu zase kamarády, které jsem znal z České republiky.  

Tak jsem hledal nějakou aplikaci, do které si budu moci zadat svůj let a podívat se na ostatní cestující v letadle a pokecat. Žádnou takovou aplikaci jsem nenašel, tak jsem se ji rozhodl vytvořit. To jsem ještě nevěděl, co mě všechno čeká!  

Vít Musílek trávil mnoho času v letadlech
Vít Musílek trávil mnoho času v letadlech | Archiv Víta Musílka

S tím, že hodně cestuješ se také pojí příběh, kdy jsme se společně potkali ve vlaku z Ústí do Prahy s tím, že v Praze si sbalíš kufry a hned ten den letíš rovnou do Silicon Valley. Co byl ten spouštěč vydat se za oceán?  

Hlavním spouštěčem byla velikost US marketu a zajištění kapitálu. Poté získání nějakého know-how o startupech. Většina úspěšných startupů sídlí v Silicon Valley, takže to byl jasný cíl. Říkal jsem si, že když do něčeho jdu, tak na plno a rovnou ve velkém. Nechtěl jsem si hrát na českém písečku. Proto je taky aplikace jen v angličtině.  

Jak vypadaly tvé první dny v tomto světovém centru startupů?  

Strašně! (smích) Na první 3 dny jsme měli zamluvené AirBnB a potom jsme se museli odstěhovat. Vůbec jsem to tam neznal a nevěděl jsem, jestli se budeme pohybovat v San Franciscu nebo někde na jihu kolem Palo Alta. Mám krásnou vzpomínku z toho, že když jsme zabouchli dveře od bytu a já sedl za volant auta které jsme tam koupili, neměli ho pojištěné, ani přihlášené tak přede mnou byla křižovatka a já nevěděl, jestli mám jet rovně, doprava nebo doleva, protože jsme ten den neměli kde spát a nikoho jsme neznali. Jediné, co jsme měli byla aplikace na App Store. Tak jsem rozhodl, že pojedeme podél pobřeží směrem do garáže Steva Jobse.  

Když se pak rozkoukáš, jak se žije zakladateli startupu v Silicon Valley? A dokázal by ses s námi podělit, co ti tato cesta dala?  

To hodně záleží na fázi, ve které se tvůj startup nachází. San Francisco je nejdražší město na světě, a proto si tam mohou dovolit letět jen ti, kteří už za sebou něco mají. My jsme v tu dobu byli super Early-Stage startup, a protože jsme pořád jezdili autem mezi San Franciscem a Cupertinem, tak jsme se rozhodli postavit postel v autě a bydlet v něm. Zaprvé jsme tím ušetřily hromadu peněz, ale hlavně spoustu času.  

Když jsme tam přiletěli, vůbec nikdo nás neznal. Když jsme odlétali, chodili jsme na startupové akce a lidi už věděli kdo jsme a co děláme. Potkali jsme velké množství zakladatelů, bavili se s investory a nabrali nespočet typu a triků, jak postavit startup. Mimo to, že jsme se bavili se stovkou angel investorů, jsme se dostali až k zakladatelům aerolinek a viděli i Willa Smithe.  

Svou misi v USA jsi tedy splnil. Aktuálně jste v kontaktu s potenciálním investorem Airbus Ventures, který vám zatím pomohl předáním jejich know-how a nyní jednáte o investici ve výši tři miliony dolarů. Finanční investici si dokážeme představit, jak ale probíhá to samotné předávání know-how?  

Ano, už jsme měli call se zástupcem Airbusu a pravidelně follow-upujeme náš progres. Airbus je ale veliký hráč a neinvestuje do malých firem. Musíme tedy nejdřív najít Product-Market-Fit na několika mezinárodních linkách v Evropě, abychom jim ukázali, že má smysl do nás investovat. Proto teď (doufám) budeme uzavírat bridge round o pět set tisíc dolarů, abychom na Airbus dosáhli.  

Pro představu – níže je graf našeho růstu, který zatím pro Airbus není dostatečný. Předání Know-how bylo hlavně v celkovém směru firmy. Jsou to lidi, kteří se vyznají jak ve startupech, tak v letectví, a proto jsme se bavili například o tom, jak bychom se mohli stát součástí entertainment systémů v letadlech, jak službu pro uživatele vylepšit a jak zůstat konkurenceschopný. Když si nevíme s něčím rady, prostě Airbusu zavoláme.  

Graf růstu společnosti Skychatters
Graf růstu společnosti Skychatters | Archiv Víta Musílka

Vrátím se k tvému odletu do USA. Jak se ti podařilo řídit firmu sídlící v Česku, a přitom pobývat v zahraničí.  

To se právě vůbec nepodařilo! Ten den, co jsem odletěl, se to všechno postavilo na hlavu. Programátoři přestali programovat a celý tým čekal jenom na to, až se vrátím s kufrem plným peněz, ale tak to samozřejmě nefunguje. Místo toho, abychom dali veškeré úsilí dohromady a vytvořili legitimní firmu, která bude pro investory přitažlivá, tak se čekalo na mě, až vytáhnu zlatého králíka z klobouku. Při mém návratu zpátky do Čech jsme se všichni tak pohádali, že se celý tým rozpadl a nikomu nezbylo nic.  

Nejhůř jsem samozřejmě, jako majitel firmy, dopadl já – přišel jsem o investované statisíce, roky času tvrdé práce, celou aplikaci, všechny uživatele a musel jsem volat do Kalifornie partnerským firmám, že spolupráci musíme ukončit. Když se toto stalo, neměl jsem ani kde spát a skončil jsem ve sklepě v baráku u lidí, který jsem ani neznal a všechno co mi zbylo, byly dva kufry osobních věcí. Chvilku jsem se z toho dostával, ale jak říká Martin Hausenblas – ode dna se dobře odráží a se spoluzakladatelem Járou jsme se odrazili vysoko. Když nad tím teď tak přemýšlím a vidím tu fotografii sklepa, ani nevím, proč se tomu směji. Byly to krušný časy!  

V jednom z rozhovorů jsi uvedl, že se chcete s firmou následně také přestěhovat do Silicon Valley. Proč? Vždyť digitální svět nemá hranice.  

To sice nemá, ale když skočit, tak z velké výšky. Velvyslanectví USA v Praze nám pomohlo získat pomoc od místní angel investorky, která v našem produktu vidí příležitost a shodou okolností je její kamarád zakladatel aerolinky. Také si myslím, že Američani jsou více otevřeni kontaktu s lidmi než Evropani. Zároveň pokud firma dál poroste, tak si myslím, že se toho média budou chytat mnohem lépe. No a taky miluji surfování a v Praze si zasurfuješ maximálně tak na internetu.  

Poslední 2 roky je cestování ve velkém útlumu kvůli pandemii. Jak jste toto období zvládli? A jak se s tím pojí věta na vašem webu „The best post-COVID travel app“?  

I když se to nezdá, tak nám Covid dost pomohl. Před pandemií se mi při příjezdu do Česka rozpadla firma, takže mi to aspoň dalo čas se trošku nadechnout a dát se dohromady. Taky jsme tím získali čas naprogramovat aplikaci od nuly, protože z minulého týmu nám nezbylo vůbec nic. The best post-COVID travel app vznikl, pokud si dobře vzpomínám čistě jako marketingový tah.  

Všichni ví, že post-COVID cestování bude vypadat jinak, a protože jsme aplikaci spustili po covidu a reálně lidem pomáhá se navzájem informovat o situaci ohledně např. potřebných covid testů, tak jsme to tak pojmenovali. No a taky protože jiná appka ti neukáže cestující ještě předtím, než vůbec nasedneš na letadlo.  

Aktuálně je aplikace dostupná na 122 mezinárodních letech v Evropě. Když se ale přesuneme do budoucnosti a vy budete pokrývat většinu letů po světě a budete spokojeni s počtem uživatelů využívající aplikaci, jak toto v rámci SkyChatters začnete monetizovat?  

Roste to rychle, už jsme dostupný na 179 mezinárodních letech v Evropě a momentálně řešíme spolupráci, která nás dostane do 165 cestovních kanceláří a agentur v České republice, což by nás ohromně nakoplo. I když se to nezdá, jsme B2B firma takže např. cestovním kancelářím nabízíme oslovit uživatele letící do destinace, ve které daná cestovka má infrastrukturu, ale ti uživatelé si od nich nekoupili zájezd. Cíleně si tak u nás mohou zlepšit PR nebo nás použít jako marketingový kanál, za který jsou ochotni zaplatit.  

A jaké jsou tvé plány v nejbližší době?  

Zrovna jsem v Portugalsku, takže zítra si půjdu zasurfovat (smích). Jinak bezpochyby co nejrychlejší růst Skychatters a využití této pocovidové situace, protože to našemu produktu hrozně pomáhá – lidi se potřebují spojovat víc než kdy jindy. Budeme v aplikaci také zařizovat „Covid Assistance“ aneb 24/7 telefonní linku, kam si můžeš zavolat a zeptat se na práva a povinnosti při cestování do zahraničí – budeme mít ty nejnovější informace.  

Je něco, co bys chtěl dodat na konec?  

Určitě! Veliký kredit za to, jak se nám teď daří patří mému co-founderovi Járovi Krajčovi, který přežil ten rozpad firmy a rozhodl se pokračovat i přes to, že jsme byli na mizině a já skončil ve sklepě u cizích lidí. Bez něj by se to tahalo nahoru mnohem hůř. A ještě jedna věc: hledáme k sobě nadějné lidi do týmu. Hlavně programátory, business developery zkrátka kolegy, se který vytvoříme nový svět cestování tam ve vzduchu.   

Redakčně upravená tisková zpráva Inovačního centra Ústeckého kraje




• Témata: Uspěli v podnikání
• Oblasti podnikání: Software a ICT služby