Jaká jsou očekávání firem ohledně dalšího vývoje cen vstupů v roce 2022? A jak se rostoucí náklady podniků propisují do spotřebitelských cen?
V rámci březnového šetření se Hospodářská komora dotazovala firem na jejich očekávání ohledně vývoje cen vstupů i výstupů. V květnovém čísle časopisu Komora byl zmiňován předpokládaný vývoj mezd v podnicích, nyní se zaměříme na ostatní vstupy nutné pro podnikání, tedy především energie a pohonné hmoty, materiál, meziprodukty a další.
Co se týká cen energií včetně pohonných hmot, hodnocení podnikatelů vypovídají o závažnosti situace. Téměř všichni respondenti (97 %) čekají meziroční nárůst a nenašla se ani jediná firma, která by předpokládala, že jí cena těchto vstupů meziročně klesne (Graf 1).
Polovina (51 %) respondentů očekává meziroční nárůst energetických vstupů vyšší než o 50 %. Celá třetina (32 %) respondentů ze zpracovatelského průmyslu přitom uvedla, že ceny energetických vstupů jim letos vzrostou o více než 100 %. Největší nárůsty hlásí zejména velké firmy.
Ceny ostatních vstupů (bez mezd)
Vedle energetických vstupů jsou pro firmy zásadní i ceny materiálů, meziproduktů a některých služeb klíčových pro podnikání – např. doprava a obecně logistika. Naprostá většina – celkem 94 % účastníků ankety – uvedla, že v porovnání s loňským rokem jim ceny vstupů (bez energií a mezd) vzrostou (Graf 2). Největší nárůsty čeká zpracovatelský průmysl a stavebnictví.
Minimum zapojených firem se domnívá, že ceny vstupů zůstanou v letošním roce beze změny. I v současné situaci přitom existují výjimečně firmy, které uvádějí, že očekávají cenový pokles svých vstupů. Nejčastěji firmy počítají s nárůstem cen vstupů o 10 až 20 % (uvedlo 50 % respondentů), celých 30 % respondentů přitom odhaduje meziroční nárůst cen svých vstupů o více než pětinu.
Prodejní ceny
Významný nárůst cen vstupů se logicky projevuje i v cenách finálního zboží a služeb, tedy ve spotřebitelských cenách. Celkem 84 % respondentů uvedlo, že v letošním roce plánuje zvýšit prodejní ceny, zatímco 16 % respondentů udrží ceny svých produktů či služeb na stejné, nebo dokonce na nižší úrovni než v loňském roce (Graf 3).
Zajímavá je dynamika vývoje ve srovnání s výsledky nedávného lednového Komorového barometru. Tehdy zvýšení cen vlastní produkce v roce 2022 očekávalo 71 % firem a stabilizaci či pokles cen 29 % respondentů. Tento vývoj potvrzují i statistiky vývoje spotřebitelské inflace, která ve druhém čtvrtletí dále zrychlila.
Rovná polovina firem (50 %) uvedla, že jejich prodejní ceny letos vzrostou o více než 10 %. Nejvyšší nárůsty se týkají především stavebnictví, kde hraje významnou roli nedostatek materiálu, součástek i pracovní síly, což dále negativně ovlivňuje válečný konflikt na Ukrajině. Dovoz základních surovin a zásadních meziproduktů vázne a zároveň stavebnictví přišlo o kvalifikované ukrajinské pracovníky, kteří opustili ČR, aby bojovali na frontě.
Vliv na inflaci
Přestože se v podstatě všem respondentům zvýší ceny vstupů, a to velmi výrazně, jen 84 % plánuje zvýšení cen u své vlastní produkce. Nemalá část respondentů tak přistoupí ke snížení svých marží, což se týká především menších firem. Růst cen vstupů se tak v plné míře nepromítne do spotřebitelské inflace, ale přístup podnikatelského sektoru bude dopady tohoto růstu na spotřebitele tlumit.
Poslední prognóza Hospodářské komory z konce března očekává průměrnou letošní inflaci ve výši 13 %, která by ale byla ještě vyšší, nebýt zmíněného přístupu podnikatelů. Klíčový pro další vývoj produkčních cen ale bude vývoj konfliktu na Ukrajině. Ten totiž v současnosti primárně stojí za cenami na komoditních trzích.