Podnikavost se učí nápadem: Akademie nápadů ICUK pomáhá žákům rozvíjet kreativitu i schopnost spolupracovat

Rozvíjet nápady, hledat řešení problémů, pracovat v týmu a obhájit svůj návrh před ostatními. To všechno si mohli na vlastní kůži vyzkoušet žáci tří základních škol v Ústeckém kraji díky inovativnímu vzdělávacímu programu Akademie nápadů, který připravilo Inovační centrum Ústeckého kraje (ICUK).

Tento praktický formát cílí na rozvoj podnikavosti, kreativity a komunikačních dovedností u žáků II. stupně.

Učitelka vysvětluje dětem látku na ve třídě na základní škole

Akademie jako vstupní brána do podnikavosti

Akademie nápadů není soutěž ani běžná výuka. Je to zážitkový vzdělávací formát, který propojuje svět školáků s praktickým životem. ICUK v programu spojuje metodiku vedení projektů, týmovou spolupráci a prezentaci s motivujícím přístupem mentorů z praxe. Žáci se neučí z učebnic, ale vlastním prožitkem.

„Vidíme, že když dětem vytvoříme prostor a dáme jim důvěru, dokážou vymyslet skutečně zajímavé a užitečné nápady. Akademie je ideálním prostředím, kde si mohou vyzkoušet, co všechno dokážou. Program v nich rozvíjel dovednosti, které jsou zásadní nejen pro budoucí kariéru, ale i pro jejich osobní růst – schopnost tvořit, spolupracovat, organizovat si práci a vystoupit z komfortní zóny,“ říká Karolína Macková, koordinátorka vzdělávacích aktivit z ICUK, která program vytvořila.

Program Akademie nápadů těží z výborné spolupráce s vedením škol a pedagogy, což výrazně zvyšuje jeho úspěšnost. Dobrovolné zapojení žáků vede k vyšší motivaci, kreativitě a kvalitně zpracovaným projektům s reálným dopadem. Významnou roli hraje také vhodné zázemí – učebny vyhrazené pro projektovou práci podporují soustředění a efektivní týmovou spolupráci.

Jaké jsou nejlepší studentské firmy roku? Cílí na zdravý životní styl a chtějí pomáhat

Zkušenosti ukazují, že úspěch Akademie závisí i na motivaci samotných žáků. Tam, kde se účastnili dobrovolně, měli více chuti tvořit a zkoušet nové věci. Naopak tam, kde byla účast povinná, pomáhal silný doprovodný program a intenzivní podpora lektorů. „Děti, které se zpočátku tvářily nejvíce odmítavě, nás nakonec mile překvapily. Jejich nápady měly hlavu a patu, a nakonec se zapojily velmi aktivně,“ doplňuje Karolína.

Akademie v praxi – 3 různé školy, 3 různé přístupy

Od ledna do května 2025 proběhly postupně tři akademie: na ZŠ ve Štětí, ZŠ v Ústí nad Labem a ZŠ v Libouchci. Každá z nich nabídla žákům stejný program, ve kterém se naučili, jak přetavit nápad v reálný návrh, jak si rozdělit práci v týmu, jak zvládnout časový stres a také jak obhájit svůj projekt před ostatními. Výstupem byly konkrétní návrhy – od zlepšení prostředí školy přes projekty komunitního rázu až po služby zaměřené na vrstevníky.

Avšak každá škola přistoupila k realizaci jinak. ZŠ Štětí zvolila variantu s výběrovou skupinou dobrovolníků, kteří pracovali s velkým zaujetím. V Libouchci proběhla Akademie s celou třídou a ukázalo se, že i žáci s menším nadšením se dokážou do projektu ponořit. V Ústí nad Labem se zapojilo 12 dobrovolníků, kteří se projektu účastnili mimo běžnou výuku – i zde se potvrdilo, že kombinace motivace a podpory mentorů funguje skvěle.

Co si o Akademii nápadů myslí učitelé?

Jak hodnotíte Akademii nápadů jako celek?
„Z mého pohledu program splnil účel – žáci museli pracovat v týmu, komunikovat, plánovat. Pro některé to bylo náročné, ale právě díky tomu je to rozvíjelo. Naučili se řešit konflikty a přemýšlet v souvislostech.“

Ilustrační fotografie

Co vás překvapilo nejvíce?
„Překvapilo mě, že i ti méně aktivní se nakonec zapojili a přinesli do týmu zajímavé nápady. Všichni se naučily spolupracovat, lépe si rozvrhnout práci a taky prezentovat svoje nápady. Myslím, že pro mnohé to byla první zkušenost, kdy musely pracovat samostatně, ale zároveň v týmu. Některé děti si vyzkoušely roli lídra úplně poprvé – a zvládly ji skvěle.“

Doporučila byste program i jiným školám?
„Rozhodně ano. Má smysl ukazovat žákům, že učení nemusí být jen o teorii. Akademie nápadů je skvělý způsob, jak rozvíjet podnikavé myšlení v praxi.“

Co bude dál?

ICUK plánuje Akademii nápadů dále rozšiřovat, a to jak metodicky, tak geograficky. Zaměří se na několik oblastí, které mohou zvýšit kvalitu a dopad programu. Klíčová bude lepší příprava žáků před samotným zahájením – například formou „schránky nápadů“, kam mohou předem vkládat své postřehy a návrhy. Zároveň ICUK plánuje rozšířit metodickou oporu pro pedagogy i žáky – nabídnout přehledný plán aktivit, pracovní listy, vzorové nápady a otázky, které pomohou s orientací v průběhu programu. S ohledem na věkovou přiměřenost úkolů více podpoří motivaci i u povinně zapojených tříd.

Tým ICUK, který se věnuje vzdělávání, a vede program Akademie nápadů, počítá s nabídkou pro více škol v regionu, s metodickou dostupností školám zdarma a odborným vedením programu.

Akademie nápadů je jedním z pilířů systematické podpory podnikavosti, kterou ICUK rozvíjí ve spolupráci se školami, učiteli a dalšími partnery. Díky tomuto programu mají žáci šanci zažít pocit úspěchu, naučit se spolupracovat a najít odvahu zkoušet nové věci. A právě to je podnikavost – nečekat, ale tvořit.

• Teritorium: Česká republika | Ústecký kraj
• Oblasti podnikání: Vzdělávání, lidské zdroje

Doporučujeme