Tento praktický formát cílí na rozvoj podnikavosti, kreativity a komunikačních dovedností u žáků II. stupně.
Akademie jako vstupní brána do podnikavosti
Akademie nápadů není soutěž ani běžná výuka. Je to zážitkový vzdělávací formát, který propojuje svět školáků s praktickým životem. ICUK v programu spojuje metodiku vedení projektů, týmovou spolupráci a prezentaci s motivujícím přístupem mentorů z praxe. Žáci se neučí z učebnic, ale vlastním prožitkem.
„Vidíme, že když dětem vytvoříme prostor a dáme jim důvěru, dokážou vymyslet skutečně zajímavé a užitečné nápady. Akademie je ideálním prostředím, kde si mohou vyzkoušet, co všechno dokážou. Program v nich rozvíjel dovednosti, které jsou zásadní nejen pro budoucí kariéru, ale i pro jejich osobní růst – schopnost tvořit, spolupracovat, organizovat si práci a vystoupit z komfortní zóny,“ říká Karolína Macková, koordinátorka vzdělávacích aktivit z ICUK, která program vytvořila.
Program Akademie nápadů těží z výborné spolupráce s vedením škol a pedagogy, což výrazně zvyšuje jeho úspěšnost. Dobrovolné zapojení žáků vede k vyšší motivaci, kreativitě a kvalitně zpracovaným projektům s reálným dopadem. Významnou roli hraje také vhodné zázemí – učebny vyhrazené pro projektovou práci podporují soustředění a efektivní týmovou spolupráci.
Jaké jsou nejlepší studentské firmy roku? Cílí na zdravý životní styl a chtějí pomáhat
Zkušenosti ukazují, že úspěch Akademie závisí i na motivaci samotných žáků. Tam, kde se účastnili dobrovolně, měli více chuti tvořit a zkoušet nové věci. Naopak tam, kde byla účast povinná, pomáhal silný doprovodný program a intenzivní podpora lektorů. „Děti, které se zpočátku tvářily nejvíce odmítavě, nás nakonec mile překvapily. Jejich nápady měly hlavu a patu, a nakonec se zapojily velmi aktivně,“ doplňuje Karolína.
Akademie v praxi – 3 různé školy, 3 různé přístupy
Od ledna do května 2025 proběhly postupně tři akademie: na ZŠ ve Štětí, ZŠ v Ústí nad Labem a ZŠ v Libouchci. Každá z nich nabídla žákům stejný program, ve kterém se naučili, jak přetavit nápad v reálný návrh, jak si rozdělit práci v týmu, jak zvládnout časový stres a také jak obhájit svůj projekt před ostatními. Výstupem byly konkrétní návrhy – od zlepšení prostředí školy přes projekty komunitního rázu až po služby zaměřené na vrstevníky.
Avšak každá škola přistoupila k realizaci jinak. ZŠ Štětí zvolila variantu s výběrovou skupinou dobrovolníků, kteří pracovali s velkým zaujetím. V Libouchci proběhla Akademie s celou třídou a ukázalo se, že i žáci s menším nadšením se dokážou do projektu ponořit. V Ústí nad Labem se zapojilo 12 dobrovolníků, kteří se projektu účastnili mimo běžnou výuku – i zde se potvrdilo, že kombinace motivace a podpory mentorů funguje skvěle.
Co si o Akademii nápadů myslí učitelé?
Jak hodnotíte Akademii nápadů jako celek?
„Z mého pohledu program splnil účel – žáci museli pracovat v týmu, komunikovat, plánovat. Pro některé to bylo náročné, ale právě díky tomu je to rozvíjelo. Naučili se řešit konflikty a přemýšlet v souvislostech.“
Co vás překvapilo nejvíce?
„Překvapilo mě, že i ti méně aktivní se nakonec zapojili a přinesli do týmu zajímavé nápady. Všichni se naučily spolupracovat, lépe si rozvrhnout práci a taky prezentovat svoje nápady. Myslím, že pro mnohé to byla první zkušenost, kdy musely pracovat samostatně, ale zároveň v týmu. Některé děti si vyzkoušely roli lídra úplně poprvé – a zvládly ji skvěle.“
Doporučila byste program i jiným školám?
„Rozhodně ano. Má smysl ukazovat žákům, že učení nemusí být jen o teorii. Akademie nápadů je skvělý způsob, jak rozvíjet podnikavé myšlení v praxi.“
Co bude dál?
ICUK plánuje Akademii nápadů dále rozšiřovat, a to jak metodicky, tak geograficky. Zaměří se na několik oblastí, které mohou zvýšit kvalitu a dopad programu. Klíčová bude lepší příprava žáků před samotným zahájením – například formou „schránky nápadů“, kam mohou předem vkládat své postřehy a návrhy. Zároveň ICUK plánuje rozšířit metodickou oporu pro pedagogy i žáky – nabídnout přehledný plán aktivit, pracovní listy, vzorové nápady a otázky, které pomohou s orientací v průběhu programu. S ohledem na věkovou přiměřenost úkolů více podpoří motivaci i u povinně zapojených tříd.
Tým ICUK, který se věnuje vzdělávání, a vede program Akademie nápadů, počítá s nabídkou pro více škol v regionu, s metodickou dostupností školám zdarma a odborným vedením programu.
Akademie nápadů je jedním z pilířů systematické podpory podnikavosti, kterou ICUK rozvíjí ve spolupráci se školami, učiteli a dalšími partnery. Díky tomuto programu mají žáci šanci zažít pocit úspěchu, naučit se spolupracovat a najít odvahu zkoušet nové věci. A právě to je podnikavost – nečekat, ale tvořit.