Poplatky pro charitu jsou neudržitelné, zrušila je další velká banka

Podle odborníků na marketing si poslední banky, které ještě vybírají poplatek za vedení účtu od charitativních organizací, dělají mezi svými zákazníky velmi špatné jméno. Díky tlaku veřejnosti již velká část bank nabízí pro neziskové organizace vedení konta zdarma.



Tlak veřejnosti velmi výrazně mění bankovní trh. Alespoň co se týká vybírání poplatků za vedení účtu od charitativních organizací, jako jsou nadace, nadační fondy či obecně prospěšné společnosti. Kvůli nespokojeným reakcím lidí je nyní zrušila další velká banka: ČSOB.

„V rámci společensky odpovědného podnikání banka odpustí poplatky na běžných účtech v korunách i cizích měnách nadacím, nadačním fondům a obecně prospěšným společnostem zaměřeným na charitativní činnost,“ říká mluvčí ČSOB Pavla Hávová.

Banka přistoupila k rušení poplatků pro charitativní organizace skutečně velkoryse. „Jedná se o poplatky za vedení korunových a cizoměnových účtů, tuzemský a zahraniční platební styk, vklady hotovosti a přepočítání mincí,“ dodává Pavla Hávová. „Zvýhodnění je těmto vybraným klientům poskytnuto na dobu neurčitou,“ zdůrazňuje.

Již v minulosti umožnila další banka z velké bankovní čtyřky, Uni Credit Bank, neziskovkám využívat bez poplatku za vedení účtu svoje konto Start. Vstřícný přístup ČSOB a Uni Credit Bank zatím kontrastuje s postojem dvou posledních velkých bank, které od charitativních organizací poplatky za vedení účtu dál vybírají.

I když ani ty se necítí v pozici pijavic vysávajících z účtů charitativních organizací peníze, které na dobročinné účely věnovala veřejnost nebo firemní dárci. A tak se tuto skutečnost snaží zaobalit do prohlášení o individuálním přístupu či časově omezených akcí.

„Ke klientům z neziskového sektoru přistupujeme vždy individuálně a po vyhodnocení jim dáváme konkrétní nabídky, které mohou znamenat i vedení účtu bez poplatků a další služby zdarma,“ říká Marek Pšeničný z České spořitelny. Několik neziskových organizací, které portál BusinessInfo.cz oslovil, však potvrdilo, že za své účty v České spořitelně poplatek za vedení účtu platí.

Komerční banka se vyjadřuje podobně. „Neziskové organizace vnímáme jako specifický segment klientů, a proto pro ně připravuje zvýhodněné nabídky v rámci kampaní. Poslední kampaň trvala do 31. prosince 2014. V případě zájmu neziskových organizací o účty v Komerční bance mimo dobu trvání kampaně jsou jednotlivé obchodní případy řešeny individuálně,“ dodává mluvčí Komerční banky Michal Teubner.

Poplatky pro charitu kazí bankám reputaci

Podle odborníků na marketing může mít trvání velkých bank na poplatcích pro charitu velmi negativní dopad na jejich vnímání u veřejnosti. Ta je totiž na podobný přístup velice citlivá.

„Budování značky a její reputace je velmi komplexní a dlouhodobá záležitost. Stačí drobná – do správného kontextu vsazená – negativní zmínka, která může být dnes díky novým technologiím lehce a rychle šiřitelná, aby byly výsledky této několikaleté práce ohroženy,“ konstatuje odbornice na marketing a komunikaci značek Kateřina Gillárová ze společnosti Idealisti.

Právě informace o přístupu České spořitelny a Komerční banky k neziskovým organizacím může jejich obraz výrazně poškodit. „Klient se může začít zajímat: „Chová-li se banka amorálně k charitativním organizacím, jak se potom chová ke mně?“ A lehce tak ztratit důvěru,“ varuje Kateřina Gillárová.

A reakce veřejnosti jí dávají za pravdu. „Je to hyenismus. Tímto způsobem by se banky v jedenadvacátém století chovat neměly,“ zlobí se Jan Novotný.

Také další odborníci se domnívají, že vybírání poplatků od neziskovek je pro poslední dvě velké banky silně kontraproduktivní. „Je určitě paradoxní, že banky na jedné straně zpoplatňují účty pro charitu a na druhé straně podporují neziskový sektor. Vypadá to dost podivně,“ upozorňuje Patrik Nacher ze serveru bankovnipoplatky.com.

Poplatky zpochybňují společenskou odpovědnost bank

Takový přístup do značné míry zpochybňuje společenskou odpovědnost těchto bank (CSR). „Pokud má banka společenskou odpovědnost, může začít tím, že přestane vybírat poplatky od charitativních organizací,“ dodává Patrik Nacher.  

Z menších bank se ke zrušení poplatků pro neziskové organizace jako jedna z posledních zatím nepřihlásila GE Money Bank. V té mají vedení účtu zdarma pouze nadace, ale nikoliv nadační fondy a obecně prospěšné společnosti. Banka zastává podobný přístup, jako kritizovaná Česká spořitelna a Komerční banka. „GE Money Bank klientům také nabízí individuální přístup vždy v závislosti na konkrétní situaci,“ tlumočila postoj banky Milada Franek, tisková mluvčí GE Money Bank.

Pozitivní změnu naopak připouští Equa bank, která již nyní účty zdarma pro domácnosti. „Plošné zavedení vedení účtu zdarma pro neziskové organizace zvažujeme,“ přislíbila mluvčí banky Markéta Dvořáčková. Velká část českých bank však již poplatky od charity za vedení účtu nevybírá. Vedení konta zdarma mají například ve Fio bance, v Poštovní spořitelně, v Uni Credit bank, Sberbank a nově také ČSOB.

Přes širokou nabídku bezplatných kont jsou na tom neziskové organizace hůře než běžná domácnost či firma. Jsou totiž omezeny v možnosti měnit bankovní konto. U sbírkového konta například číslo účtu nesmějí měnit po celou dobu trvání sbírky.  Navíc změna konta může způsobit výpadky u pravidelných dárců, případně jako znak nestability a nedůvěryhodnosti u potenciálních podporovatelů.

Neziskovky musí mít často i několik kont, speciální sbírkové či pro účty v cizích měnách pro zahraniční dárce. Ročně tak mnohé z nich musí platit mnohatisícové náklady za vedení účtu.

Dalibor Dostál

• Oblasti podnikání: Daně, účetnictví, pojištění | Služby

Doporučujeme