Poradna: Jaké jsou nejčastější chytáky v pojistkách firemních aut?

Nabourali nám jedno z firemních aut, nehodu jsme nezavinili. Jaké jsou nejčastější chytáky v pojistkách?
Petr Z., Praha



U pojištění obecně platí, že investovat čas do studia podmínek se může v budoucnu velmi vyplatit. Nejde ani o to, načítat dlouhé a nezáživné pojistné podmínky. Doporučil bych spíše probrat s makléřem či vaším pojišťovákem, nač si dát pozor. „Háčků“ je u každé pojistky opravdu dost, a pokud si člověk není vědom správného postupu v případě likvidace škody, může ho tato nevědomost stát hodně peněz. Pro ilustraci několik případů.

Váš vůz je nabourán. Nesejde příliš na tom, jaká situace tomu předcházela. Jako poškozený očekáváte zcela v duchu logiky, že nepříjemnost vyřeší pojišťovna viníka. Kromě zničeného majetku, ne vlastní vinou, ještě musíte řešit ztrátu mobility, papírování, opravy atd. Právě při snaze opravit co nejrychleji váš vůz, můžete ovšem šlápnout zásadně vedle. Pojišťovna hradící účet za opravu posuzuje škodu na vozidle dle jeho časové hodnoty. Zkoumá, kolik by stejný vůz stál na trhu nyní. A tím stejným vozem je míněn vůz stejného stáří, konfigurace, nájezdu. Může tak snadno dojít k situaci, kdy bude oprava stát více, než kolik pojišťovna zaplatí. Rozdíl půjde pak na vrub vám, což není příjemné. I v případě, že vezmete škodu na sebe a své havarijní pojištění, hraje roli opět časová hodnota vozu a v tomto případě i spoluúčast. Leda byste měli sjednaný GAP, což je ale v ČR jev velmi řídký. Zároveň vás v dalším roce čekají sankce projevující se zdražením pojistného. Proto doporučujeme nepodnikat nic dříve, než se spojíte s pojišťovnou viníka. Týká se to samozřejmě i situace, že škodu způsobíte vy.

Nedávno jsme řešili i relativně neobvyklou situaci našeho klienta, která nás opět utvrdila v názoru, že co se zdá z hlediska selského rozumu normální, nemusí se tak jevit z hlediska pojišťovny. Zmíněný podnikatel utrpěl škodu na vozidle při tažení řidiče, jemuž auto vypovědělo službu. Situace, která potká čas od času každého, kdo má tendenci pomáhat lidem v nesnázích. Problém ovšem nastává, pokud řidič nepojízdného vozu situaci nezvládne a vás, dobrodince, nabourá. Samozřejmě předpokládáte, že škodu uhradí ze svého povinného ručení. Neuhradí. Pojišťovna totiž v takové situaci využije analogie, kdy je vaše vozidlo poničeno přívěsným vozíkem nebo vlečeným karavanem. Tažené vozidlo je chápáno jako neschopné vlastního pohybu, tedy jako vozidlo přívěsné. A za něj zodpovídáte vy, jako řidič samaritán.

Podobných nástrah je v pojistných produktech celá řada a vyplatí se znát alespoň ty statisticky nejčastější a v případě potřeby se jim vyhnout. Z hlediska samotných pojišťoven nejde ani tak často o snahu napálit vás, jako o logické mantinely zabraňující podvodům a plně respektujícím nízké ceny za pojištění v ČR.

Převzato z časopisu Profit. Pavel Jechort, Suri.cz.

Doporučujeme