Poradna: Na ojetinu s rozvahou

Nejprve je důležité přizpůsobit výběr vozidla (velikost, pohon, výbavu) potřebám a požadavkům na jeho využívání ze strany firmy. Při koupi jakéhokoli ojetého vozu do firmy je nutné věnovat pozornost jeho dokladům a stejně tak i technickému stavu. Prodávající by měl na sebe dát co nejvíce kontaktů pro případ dodatečných informací k ojetému vozidlu. V administrativní části nákupu je důležité, aby kupující zjistil co možná nejvíce informací k jeho servisní historii. Základem by měla být úplná servisní knížka, která dokumentuje všechny servisní zásahy na vozidle. Často se stává, že jsou dané informace neúplné, například chybějí razítka servisních prohlídek, v horším případě jsou dodatečně falzifikovány.

Co je důležité při koupi ojetého vozu do firmy? Petr K., Brno



Velmi účinným nástrojem k základnímu prověření totožnosti vozu je takzvaná kontrola VIN neboli unikátního číselného kódu vozidla přes systém Autotracer společnosti Cebia. Vyplatí se také kontaktovat servis, ve kterém byla na vozidle prováděna pravidelná údržba. Vedle administrativní kontroly vozidla je však neméně důležité i celkové prověření jeho technického stavu. Základem by mělo být vizuální prověření v servisu na zvedáku s odbornou asistencí. Zde se doporučuje především optická kontrola částí podvozku, brzd, popřípadě kontrola úniku všech provozních kapalin. U karoserie je vhodná zejména kontrola v oblasti střechy a nosníků, která může odhalit závažné poškození vozu po zamlčené havárii i její nekvalitní opravu.

Interní studie Autotýmu hovoří až o 42 procentech prodávajících, kteří havárii vozu zatajili. Kontrola tloušťky laku na různých částech odhalí nově stříkané díly. Kupující by v každém případě měl absolvovat také testovací jízdu s vozidlem, která odhalí možné závady v jízdních vlastnostech při řízení na silnici a také podle jízdních zvuků.

Obecně však platí, že kupovat ojeté vozidlo se vyplatí společně s nezávislým odborným rádcem. Velmi často se tak předchází budoucím vícenákladům za opravy vozu či velmi častým soudním sporům mezi prodávajícím a kupujícím.

Převzato z časopisu Profit. Autor článku: Jiří Beneš, vedoucí oddělení péče o zákazníka, Autotým.

Doporučujeme