Poradna: Odlištný přístup k mileniálům?

Není firma jako firma a všechny „mladé zaměstnance“ nemůžete házet do jednoho pytle. Sociologové se nicméně shodují, že pro generaci přicházející nově na pracovní trh platí posuny v očekávání a také v pracovním chování.

Mají mít zaměstnavatelé odlišný přístup k mileniálům?
Michal K., Praha



Mám zkušenosti z fungování fintechové firmy, kde je průměrný věk zaměstnanců mírně pod 30 let. Naše společnost má jak vývojovou část, tedy ony těžce uchopitelné ajťáky, tak i tu obchodní, stejně jako marketingové oddělení či klientský servis. Z hlediska velikosti a rozložení lidí pod 30 let jde tedy o celkem vypovídající vzorek.   

Mladým kolegům musíte dát prostor pro jejich rozvoj. Bylo by hezké myslet si, že pracují pro rozvoj firmy, ale tak to není. Vítejte do doby individualismu. Vše, co nabízí možnost naučit se nové věci, věci, které mohou časem zobchodovat i jinde, stojí za námahu. Rutina je věc, která zabíjí mladého ducha, a tak již opravdu neplatí, že si svou budoucnost musím vysedět. 

Je základní chybou přistupovat k lidem mezi 20 a 30 lety tak, že je nechám na rok či dva odležet u naprosto podřadné práce s tím, že si pak budou zlepšení považovat. Naopak zmizejí rychleji, než byste řekli „hlavní pracovní poměr“. Zapomeňte na šéfovské manýry, které byly v kurzu ještě před deseti lety. Přestaňte rozdělovat firmu na nadřízené a podřízené a smiřte se s tím, že kolem sebe máte kolegy. Hlavně ti mladší vyžadují, aby pro ně platila stejná pravidla jako pro šéfy. Odejde si šéf dříve z práce? Má dvakrát týdně home office? Pak chci stejné možnosti i já. Možná si říkáte, že je to drzost. Nicméně chcete-li mít novou generaci na palubě, musíte uzavírat mezigenerační kompromisy.

Dejte lidem více flexibility, jak a kde pro firmu pracovat. Například kanceláře se dnes více posunují ke co-workingovým prostorům, kde nemusíte nutně mít své pevné místo. V praxi to také znamená, že management není nijak zásadně oddělen od ostatních. 

Flexibilita spočívá i v tom, nastěhovat firmu do cloudu. Tedy mít přístup k firemním datům, e-mailům a podobně. Ze všech zařízení a ze všech koutů planety. Samozřejmě s odpovídajícím zabezpečením. Pak už jen zbývá zrušit docházkový systém a umožnit zaměstnancům pracovat i z míst, kde se dokážou například lépe soustředit, nebo i ve svém volném čase realizovat nějaký momentální nápad. Poslední rada na závěr, pokud se zaměstnanci nepotkávají s klienty, zrušte nebo výrazně rozvolněte dress code.

Převzato z časopisu Profit. Autor článku: Pavel Jechort, Suri.cz.

Doporučujeme