Jako zákazník se s obchodními podmínkami potkávám u nákupu, pronájmu či objednání nejrůznější služby. Jak se s nimi pracuje? Nejedná se pouze o složitou past na slabší stranu, aby se v obchodních ujednáních ještě více ztrácela?
Alice B., České Budějovice
Obchodní podmínky mají obvykle obecný charakter a obsahují předpřipravená a opakovaně používaná ustanovení nahrazující či doplňující zákonnou právní úpravu pro daný právní vztah. Jestliže mají být tyto dokumenty součástí smlouvy, je pochopitelně nutný souhlas obou stran s jejich zněním.
Toho lze dosáhnout buď konkrétním odkazem na obchodní podmínky ve vlastní smlouvě, připojením jejich textu (nejčastěji formou fyzického přiložení v listinné podobě), nebo prohlášením ve smlouvě, že druhé straně jsou ustanovení obchodních podmínek v době uzavírání smlouvy známá.
K tomu, aby se obchodní podmínky staly součástí smlouvy, tedy nestačí pouhé zveřejnění jejich textu na webových stránkách firmy nebo vyvěšení v provozovně, ale jasně se na ně musí ve smlouvě odkazovat.
Při uzavírání smluv mezi podnikateli lze využít obchodních podmínek vypracovaných odbornými nebo zájmovými organizacemi (většinou nazývané jako „všeobecné obchodní podmínky“), na které stačí pouze odkázat.
Předpokládá se zde, že profesionálům pohybujícím se v dané oblasti jsou tato pravidla známá. Seznámení se s nimi nebo přiložení takových podmínek není potřeba.
V případě využití obchodních podmínek vždy platí, že odchylná ujednání ve smlouvě mají přednost před zněním obchodních podmínek. Vychází se z předpokladu, že to, co si strany ujednaly ve vlastní smlouvě, bude jejich vůli zpravidla odpovídat spíše než předpřipravené obchodní podmínky.
Pokud v praxi dojde k situaci, že obě smluvní strany při sjednávání smlouvy odkážou na rozdílné smluvní podmínky, a dojde tak ke konfliktu obchodních podmínek, součástí smlouvy se v souladu se zásadou zbytkové platnosti stanou obchodní podmínky pouze v tom rozsahu, v jakém nejsou vzájemně v rozporu.
Uzavírání smluv za využití smluvních podmínek nelze zneužívat a spoléhat na to, že druhá strana je nebude číst a vyjednávat o nich. Zákon obsahuje ochranu proti překvapivým ujednáním v obchodních podmínkách – ustanovení obchodních podmínek, které druhá strana nemohla rozumně očekávat, je neúčinné, pokud ho tato strana výslovně nepřijme.
Jiří Matzner, zakladatel advokátní kanceláře Matzner et al