Výstavba vysokorychlostní železniční tratě, která bude podle vlády spolufinancována EU, bude probíhat ve třech fázích. První fáze se bude realizovat mezi Portem a Sourem, druhá mezi Soure a Carregado a následně poslední úsek mezi Carregado a Lisabonem.
Jelikož už nyní existuje trať mezi Lisabonem a Portem, cílem celého projektu je nová výstavba, kompletní modernizace, rozšíření železniční stanice v Portu Campanha, modernizace stanic Aveiro, Coimbra a Leiria a výstavba stanic nových. Nový železniční koridor by pak měl být napojen na současnou celostátní železniční síť, bude moci křížit spoje a zkrátit cestovní dobu na dalších tratích v zemi jako jsou Minho, Douro, Beira Alta nebo Beira Baixa. Současně se plánuje i spojení Porta a Viga v Galicii ve Španělsku. Celkové náklady vysokorychlostní trati se v této chvíli pohybují okolo 4,5 miliard eur.
ExportMag.cz: Digitrony slaví comeback. Český startup uspěl s technickou stavebnicí
PPP projekt na první úsek
Nyní se jedná o zahájení první části plánovaného projektu Porto – Soure, přesněji trasa mezi Portem – Oiã – Soure v regionu Aveiro v délce 70 kilometrů se záměrem dokončení v roce 2030. Tato trasa je považována za nejsložitější úsek, protože zahrnuje 12 km tunelů a 19 km mostů a viaduktů přes řeku Douro. Studie vlivu na životní prostředí pro úsek Porto – Oiã, schválená v srpnu 2023, naznačuje, že pro její výstavbu by mohlo být zbouráno více než 100 domů, nicméně prováděcí projekt není podrobně znám.
Každopádně po dokončení trasy by měly rychlovlaky dosahovat rychlosti až 300 km/h a celková doba dojezdu mezi Lisabonem a Portem by se měla zkrátit z 2 hodin 49 minut na 2 hodiny. V této první části se předpokládají investice ve výši 3,55 mld. eur a výstavba bude probíhat v režimu partnerství mezi soukromým a veřejným sektorem. Konsorcium, které zvítězí v mezinárodní veřejné soutěži, bude odpovědné za návrh, financování, výstavbu a údržbu trati.
Finance z EU i EIB
Portugalsko se v uplynulých letech snažilo získat finanční prostředky ze strukturálních fondů EU. Země podala žádost, kterou však Evropská komise zamítla. Navzdory vysokému hodnocení se Brusel domníval, že projekt je v nedostatečné fázi zralosti, protože na portugalské straně dosud neproběhlo posouzení vlivů na životní prostředí ani příprava vyhlášení tendru. To se však nyní změnilo. Studie vlivu na životní prostředí byla uzavřena v červenci 2023, byl získán souhlas od Portugalské agentury pro životní prostředí a nyní vláda vyhlásila mezinárodní tendr. Proto vláda co nejdříve zašle do Bruselu žádost na 729 milionů eur v rámci Nástroje pro propojení Evropy (CEF) s možností získání 300 mil. eur v pozdější fázi. Současně vláda zajistila 625 mil. eur v podobě půjčky od Evropské investiční banky.
Společnosti nebo konsorcia, která mají zájem soutěžit, musí předložit své nabídky do 13. června 2024 Navíc Infraestruturas de Portugal již připravuje vyhlášení dalšího tendru na druhý úsek mezi Oiã a Soure, kdy se očekává, že výstavba bude zahájena na začátku druhého pololetí tohoto roku. Druhá fáze Soure – Carregado byla rovněž naplánována na rok 2030, ale v této chvíli se přepokládá rok 2032. Poslední, třetí fáze výstavby, zatím nemá přesně definovaný harmonogram.
S ohledem na význam a velikost projektu vysokorychlostní železnice v Portugalsku považujeme tendr za vynikající příležitost pro české firmy a investory, a to nejen přímo v železničním sektoru, ale i v doplňujících sektorech jako jsou signalizace, telekomunikace a další návazné obory.